van der Horst

Amand en Travisanutto zegevieren tijdens Europees kampioenschap in Genk

5aedd3e754c058938606aa0c2c84bc86fbbd01a6.jpg
Marcus Amand (OKJ) en Lorenzo Travisanutto (OK) schreven gisteren de Belgian Kart Grand Prix op hun naam, dat is de tweede ronde van het Europees kampioenschap karting voor de automaten klassen OK en OKJ. Na de openingsronde in Angerville vorige maand, barstte de actie op donderdag los in Genk. De Belgen konden niet meevechten om winst, Lorens Lecertua en Gilles Stadsbader waren de enigen die de finales haalden.
Chaos in de paddock
Chaos in de paddock
Het wisselvallige weer liet de rijders en monteurs geen andere keus dan regelmatig de setup om te gooien. In dit kampioenschap mogen twee chassis' per piloot ingeschreven worden. Zo hebben in 99% van de gevallen alle piloten twee karts ter beschikking. Eentje voor droogweer en eentje voor de regen. Dat leidde vaak tot chaos, want bij twijfelachtig weer zoals een opdrogende baan, gaan beide chassis' mee naar het parc fermé en werd het drummen om tijdig de pregrid te halen. Er werden zelfs halsbrekende toeren uitgehaald, karts vielen van hun pitskarretjes en chassis werden boven de hoofden van monteurs weggedragen. Ook dit is karting!

Marcus Amand
Marcus Amand
Gisteren mochten de OK-Junioren als eersten aan hun finale beginnen. De zon had de piste aardig opgewarmd en het talrijke publiek was klaar voor de eerste finale van de dag. Nikita Bedrin (Tony Kart/Vortex/Vega) en Alex Dunne (Tony Kart/Vortex/Vega) deelden de eerste startrij. De Rus Bedrin maakte de beste start en behield de leiding voor Dunne en Nederlander Thomas Ten Brinke. In de derde ronde wist Ten Brinke naar de leiding op te schuiven maar Dunne counterde twee ronden later alweer terug. Hij wist een klein gaatje te trekken naar Ten Brinke die onder druk kwam van Bedrin en Marcus Amand. Met nog ongeveer acht ronden op de klok had Lorens Lecertua zich in de top vijftien weten te nestelen maar werd toen rond getikt, net voor de tribune en werd tot opgave gedwongen. In diezelfde ronde ging Amand voorbij Bedrin en nog twee ronden later moest ook Ten Brinke er aan geloven. Slechts enkele meters scheidden Amand nog van de leider, Alex Dunne. De Ier kon het Amand niet moeilijk maken en hij moest de Fransman meteen laten gaan toen deze de leiding kwam overnemen. Amand, die sinds kort uitkomt voor het Belgische VDK Racing boekte een mooie overwinning die hem meteen de leiding in het kampioenschap opleverde. Na Amand mochten Alex Dunne en Nikita Bedrin als tweede en derde mee naar het podium. Bedrin zou wel nog een starf krijgen voor een onrechtmatige inhaalpoging op Ten Brinke die daardoor de laatste podiumplaats erfde. Loïs Delbart, Sita Van Meer en Thomas Martens, de overige Belgische OKJ piloten haalden de finale niet. 

Gilles Stadsbader, Max Timmermans en Paul Lemmens
Gilles Stadsbader, Max Timmermans en Paul Lemmens
De OK-klasse, die in wezen dezelfde motoren gebruiken als de OKJ, maar 16.000 toeren draaien in plaats 14.000 voor de OKJ en een ander type carburator gebruiken, kwamen zoals gezegd ook in actie. 77 piloten verschenen op de Horensberg aan de start in deze klasse, waaronder 3 Belgen. Gilles Stadsbader was de enige die zich bij de 34 snelsten kon klasseren die de finale mochten rijden. Voor Ries Viverette en Kobe Pauwels zat de dagtaak er na de laatste kwalificatie heat op.
 
Lorenzo Travisanutto
Lorenzo Travisanutto
De OKJ piloten waren van het strijdtoneel verdwenen toen de OK aan de startopstelling begon. De zon had ondertussen plaats gemaakt voor een dik pak wolken en de dreigende regen leek steeds dichterbij te komen. Maar de finale ging in droge omstandigheden van start. Pedro Hiltbrand was tijdens de kwalificaties op vrijdag al de snelste man van het pak en ook tijdens de heats scoorde hij het minst aantal strafpunten wat hem de pole voor de finale opleverde. De wereldkampioen van 2016 kreeg die van 2018, Lorenzo Travisanutto, langs zich op de eerste rij.  De finale was nog geen ronde oud, of Travisanutto wist al voorbij Hiltbrand te gaan. De Spanjaard leek duidelijk niet in staat om het tempo van Travisanutto te volgen die in een mum van tijd enkele seconden bonus bij elkaar gereden had. Hiltbrand kreeg meer en meer moeite om de achtervolgers achter zich te houden. Enkele ronden later viel hij uit met technische problemen. Terwijl enkele druppels neervielen op het Limburgse asfalt begon het podium langzaam in zijn plooi te vallen. Met nog vijf ronden te gaan zetten de buien volledig door en werd de finale afgelvagd met rode de rode vlag. Travisanutto reed ondanks enkele lastige ronden nog heel makkelijk naar winst. Kampioenschapsleider Dexter Patterson profiteerde van een tijdstraf voor de nummer twee, Dilano van T'Hoff, en werd tweede, voor Dino Beganovic. Gilles Stadsbader startte in de buik van het pak maar kon de snelheid niet vinden. Hij viel terug naar P25 maar kan toch terugkijken op een mooie Europese campagne! 

De volgende ronde van het Europese kampioenschap staat gepland voor volgende maand, in het Zweedse Kristianstad. 

Foto's: Kartphoto



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Philippe De Roeck in Karting op maandag 20 mei 2019.
  • Shopa

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons