van der Horst

American Festival: Nabeschouwing van de organisatoren

BHC/BYC 2013
BHC/BYC 2013
Afgelopen weekend stond het American Festival op Circuit Zolder in het teken van het afsluiten van het nationaal seizoen omloop. Naast de Belcar reed ook de Belgian Historic Cup zijn laatste drie races, verdeeld over zaterdag en zondag. Na de zware crash tijdens de vorige wedstrijd op Circuit Zolder, waarbij een drietal dure Porsche 964 Cup zware schade opliepen, werd besloten om de top 6 van de eerste race niet meer om te draaien voor de startopstelling van de volgende race. De verreden kwalificatie was de startopstelling voor de drie races. Maar zoals stilaan traditie wordt, werden eerst de klassen 3 & 4 of de youngtimers los gelaten terwijl de Klassen 1 & 2 een halve minuut nadien op gang werden geschoten.
Een mooi deelnemersveld van 45 wagens kwam opdagen om het seizoen 2017 af te sluiten. Op Visser (Austin Healy) in Klasse 1 voor FIA gehomologeerde wagens na waren alle titelpretendenten binnen de vier klassen aanwezig. Tijdens de kwalificatie was Luc Moortgat met zijn Klasse 3-Porsche 964 Cup een dikke seconde sneller dan merkgenoot Patrick Michiels, terwijl Jan Van Elderen in diens bloedmooie Ford Sierra Cosworth via een derde chrono de pole pakte in Klasse 4 en de Porsche van Eric Nulens naar de vierde startplek verwees. Sam Coenjaerts perste een knappe 1’50”9 uit zijn BMW en bezette met de Lancia Integrale van John Timmermans de derde startrij. Met een 10de chrono algemeen verzekerde Gust Van Haelst zich in zijn Mazda RX3 van de pole in Klasse 2 en dus de beste startpositie van het tweede peloton. Guy François was dan weer met zijn Lotus Elan de snelste in Klasse 1.

Er stonden afgelopen seizoen elf wedstrijden op de kalender waarvan achteraf de acht beste resultaten in rekening werden gebracht. Voor de race had Guy François in Klasse 1 de beste papieren in handen. De Duitser en regerend kampioen Andreas Fricke wou het bastion van François nog bestoken, maar zijn mooie Renault Alpine A110 had problemen met de koppeling en deze mocht na de kwalificatie terug op de trailer. François was outstanding, won tijdens de drie races telkens de klasse 1 en werd kampioen met het maximum van de punten. Door de forfaits van Visser en Fricke werd Thoen in zijn Austn Healey tweede voor de Porsche van Luc Geebelen.

In Klasse 2 kreeg leider Brauneiser en diens Ford Escort al vroeg problemen en hij mocht zijn titelambities opbergen. Michel Kowaleski beschikte zodoende over de beste papieren. Gust Van Haelst en zijn supersnelle wankel wilden daar nog een stokje voor steken. Gust won met zijn Mazda de eerste race, maar tijdens de twee daaropvolgende races moest hij telkens in winnende positie naar de kant met problemen aan de schakelbak en een wielas die brak. Als de Mazda overeind blijft, wint hij sowieso, maar de fiabiliteit van deze laagvlieger is wat zoek. Xavier Martens won de twee overige races van het weekend met zijn Porsche 911 en dat bracht hem nog naar een derde eindplaats na de Escort van Kowaleski die zich via drie rustige races verzekerde van de titel voor de Ford GT 40 van Guy De Baer die dus de vicetitel pakt.

 In Klasse 3 stonden Eric Nulens en Luc Moortgat met een ex aequo voor de start van de eerste manche van het weekend. De Real rijder had immers het eerste raceweekend in Zandvoort aan zich laten voorbij gaan wegens een te luidruchtige wagen. Hierdoor waren zijn drie schrapresultaten reeds opgesoupeerd en moest hij een inhaalbeweging doen op Nulens die in Zandvoort drie zeges scoorde. Moortgat en Michiels maakten er een boeiend kijkstuk van tijdens de drie races waarvan Michiels er twee won en Moortgat één. Tijdens de laatste race was het verschil aan de meet amper 2/10 sec. in het voordeel van Michiels. Luc werd wel opnieuw kampioen, maar riskeerde zijn titel door vol in duel te gaan met Michiels. Nulens werd vice kampioen voor Michiels die na een mager seizoen inzake deelnames toch nog de derde plaats pakte in de eindstand.

In klasse 4 was Tom Laureyns de pechvogel van het weekend. Na de kwalificatie moest hij de Golf met technische averij terug op de trailer parkeren en het weekend zat erop voor de Gentenaar die nog oppositie kon voeren tegen Jan van Elderen en diens Ford Sierra Cosworth RS 500. De pole was voor Jan van Elderen voor de BMW van Sam Coenjaerts en de Lancia Delta Integrale van John Timmermans.

Jan van Elderen werd na Moortgat en Michiels derde in de eerste manche en won dus de Klasse 4 voor John Timmermans in de Lancia en de BMW’s van Bas van Elderen en Coenjaerts die een mooi duel uitvochten voor de derde plaats en belangrijke punten in het kampioenschap. Een zelfde scenario tijdens de tweede race met ditmaal een knappe zege voor Timmermans met amper 6/100 sec. voorsprong op de Cosworth van vader Jan van Elderen, terwijl zoon Bas opnieuw de derde plaats pakte. Tijdens de derde en afsluitende race was Jan van Elderen quasi zeker van de titel en kon hij in functie rijden van Bas. Een nieuwe zege was er voor Timmermans die knap derde algemeen eindigde na de Porsches van Michiels en Moortgat. Jan van Elderen was zeker van zijn titel en kon het zich permitteren om op zoon Bas te wachten en deze zodoende extra punten cadeau te doen in de strijd om de tweede plaats in de eindafrekening. Maar het mocht niet baten; niettegenstaande een tweede plaats in de klasse komt Bas vier punten te kort tegenover Coenjaerts om vicekampioen te worden na zijn vader Jan. De onfortuinlijke Tom Laureyns viel diep terug in het klassement met vijf 0-resultaten gedurende het seizoen.

Naast de titels voor François (klasse 1), Kowaleski (klasse 2), Moortgat (Klasse 3) en Jan van Elderen (Klasse 4) zijn er uiteraard ook de groepen binnen een welbepaalde klasse volgens de cilinderinhoud van de wagens. Hier gaan de titels naar Maurice Damseaux (MINI), François (Lotus), Geebelen (Porsche), T’Hoen (Austin Healy), Bertrand (Escort), Kowalewski (Escort), Dumont (Nissan), De Baer (Ford GT40), Moortgat (Porsche), Potters (Peugeot), Coenjaerts (BMW) & Jan Van Elderen (Sierra Cosworth). 

Bravo-Belgian Historic Cup



  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons