van der Horst

American Festival: Belcar Historic Cup uiteindelijk ook van start

Start
Start
De Belcar Historic Cup kan komend weekend met het Zolder American Festival uiteindelijk ook aan zijn seizoen beginnen. Het seizoen is door COVID-19 weliswaar fel ingekort tot drie weekends van telkens twee races. Desondanks tekent er dit jaar een 70-tal geïnteresseerde piloten present voor één of meerdere races. Komend weekend zit het startveld met 44 wagens dan ook bijna vol, want dat is de maximale startgrid op circuit Zolder voor korte races is 47.

Definitieve kalender van drie weekends

Start 2018 Belcar Historic Cup Spa Summer Classic
Start 2018 Belcar Historic Cup Spa Summer Classic
Behoudens uiteraard nog wijzigingen door COVID-19, ligt de de Belcar Historic Cup-kalender nu vast. Dit kampioenschap voor historische wagens zag zijn kalender smelten naar drie weekends. De Spa Summer Classic en de Zolder Historic GP verdwenen van de kalender en de mensen van BRAVO zagen het niet zitten om tijdens de uitgestelde 1000 km of Zolder zo laat op het seizoen (eind november) nog twee races, inclusief technische controle en kwalificaties af te werken op één dag. Met het Zolder American Festival komend weekend, de Westfalen Trophy op de Nürburgring en de 24H Zolder komen ze uit op drie weekends of zes races waarvan de vijf beste resultaten in rekening worden gebracht bij de eindafrekening van het kampioenschap.

Wijzigingen in reglement

Het reglement heeft een kleine metamorfose ondergaan. Voortaan spreken we niet meer van een Belcar Historic Cup en Belcar Youngtimer Cup, maar enkel nog over de Belcar Historic Cup, onderverdeeld in drie platforms tegenover vier vorig seizoen. Alle wagens rijden nu onder de vlag van de Belcar Historic Cup. Dit is een gevolg van het feit dat de FIA het bouwjaar voor de Historics heeft opgetrokken tot 1990. De youngtimers (1982-1990) van weleer zijn dus nu ook Historics geworden.

Platformen en klassen

Platform 3: Toerisme & GT
Platform 3: Toerisme & GT
Aangezien de Youngtimer GT's vorig seizoen amper met drie wagens waren heeft organisator BRAVO voor dit seizoen beslist om de ex-Youngtimer GT en ex-Youngtimer Toerisme samen te gooien in een vernieuwd platform 3 voor wagens met een bouwjaar tussen 1982 en 1990. Dit platform is onderverdeeld in vijf verschillende klassen (3 A tot 3 E) volgens de cilinderinhoud. Binnen dit platform 3 rijden HTP (FIA Historic Technisch paspoort) en NTP (Nationaal Technisch paspoort) voorlopig samen, dit omdat er momenteel te weinig FIA HTP-wagens zijn binnen dit platform. Volgens Filip Mahieu, voorzitter van BRAVO, zal een opsplitsing van HTP en NTP zich evenwel opdringen op termijn. De puntentelling is een cumul van de uitslag in platform 3 zelf en de uitslag in de onderliggende klassen.

Belcar Historic & Youngtimer Cup
Belcar Historic & Youngtimer Cup
Wat betreft platforms 1 & 2 verandert er quasi niets. De wagens binnen platform 1 moeten voorzien zijn van een FIA Historic Technical Passport (HTP) met een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1981. Platform 2 huisvest ook wagens met een bouwjaar tot en met 1981, maar met een technische evolutie en een Nationaal Technisch Paspoort (NTP). Deze twee platformen worden, net als platform 3, onderverdeeld in verschillende klassen naargelang de cilinderinhoud.


Ruben Moortgat - Renault Clio
Ruben Moortgat - Renault Clio
Los van de Historics is er platform 4 (de vroegere platform 5 of nineties). Dit wordt nu het nieuwe platform van de youngtimers en herbergt wagens die we tijdens de jaren ’90 terugvonden in de toenmalige Belcar- en cupraces, maar de organisator heeft deze (voorlopig) beperkt tot 2500cc. Verwacht momenteel dus geen dikke GT’s zoals de Viper, Marcos, Porsche 993 of 996 en ook geen vette BMW’s met een V8 in het vooronder.

Verder wordt platform 5 de gastklasse voor wagens die niet volledig passen binnen het huidige reglement, maar wel voldoen aan de geldende veiligheidsvoorschriften of voor piloten die zich sporadisch eens inschrijven en zich niet willen mengen in de titelstrijd. Deze wagens pakken geen punten binnen het kampioenschap.
Wie een volledig seizoen rijdt kon een package deal doen met een lagere inschrijvingskost, maar deze was met 47 deelnemers vrij snel uitverkocht. Een package deal is niet alleen voordelig in de geldbeugel, maar wie voor een package deal opteerde, was steeds zeker van een plaats op de startgrid. Een wachtlijst behoort binnen de Belgian Historic Cup immers altijd tot de mogelijkheden. Uiteraard zullen de piloten die intekenden voor vijf weekends nu een terugbetaling mogen verwachten door het overmacht die COVID-19 teweegbracht.

Real Porsches 964 Cup van Moortgat en Paque
Real Porsches 964 Cup van Moortgat en Paque
47 package deals zijn het equivalent van het aantal wagens dat op de startgrid mag staan op Circuit Zolder. Voor Spa zijn dat 65 wagens. Er kan steeds een derogatie worden aangevraagd om meer auto's (20%) te laten deelnemen aan de kwalificaties. Indien deze allemaal aan de start zouden staan, dan is er steeds een oplossing dat niet-reguliere rijders de wedstrijd aanvangen vanuit de pitlane.  


Foto's: Bravo/MRP - Niels Vaeck



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons