van der Horst

American Festival: Reacties na de race

Krafft Racing - Norma M20 FC
Krafft Racing - Norma M20 FC
De strijd vooraan in de Belcar-race over 180 minuten werd gedomineerd door penalties en technische problemen. Uiteindelijk wonnen Bert Longin en Christoff Corten na een degelijke race, al heeft het niet veel gescheeld of The Rocket had de handdoek moeten werpen. De winnaar had, zoals zo vaak, het geluk aan zijn zijde en een duidelijk geëmotioneerde Bert Longin schonk met de triomf een passend eerbetoon aan zijn vader die in het begin van de week het tijdelijke voor het eeuwige ruilde.
QSR Racing - Audi RS3 LMS
QSR Racing - Audi RS3 LMS
Joël Uylebroeck(#54 Audi RS3 LMS TCR - QSR Racingschool): "We hadden eigenlijk gehoopt op slecht weer, zeg gerust onweer, maar niets van dat. Ik denk dat we terecht tweede in onze klasse zijn geworden, want Küpper Racing was simpelweg een seconde sneller dan ons per ronde. Ik ben enorm tevreden over mijn eigen stint, mijn beste ooit met deze auto durf ik wel zeggen. Met de regen bij de vorige race in Assen heb ik echt progressie gemaakt en daar pluk ik nu nog steeds de vruchten van. Ik heb meer feeling gekregen in de auto en dat vertaalt zich in snellere chrono's."

Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Nicolas Saelens(#99 Lamborghini Huracan Supertrofeo - Belgium Racing): "Een tweede plaats in de algemene uitslag was echt ver boven onze verwachtingen! Maar ik vind dat het team dit echt verdient. We hebben alles gegeven, gepushed en gevochten en kijk wat het resultaat is na drie uur racen... Eigenlijk hadden we met de zege in onze klasse en een derde plaats algemeen al tevreden geweest, maar de wedstrijd als tweede afsluiten voelt zo-veel beter! We pakken bovendien veel punten en lopen uit op de concurrentie, al vind ik het wel jammer dat de Lamborghini van Totaalplan Racing er deze race niet bij was."

GHK Racing by T2 - Norma M20 FC
GHK Racing by T2 - Norma M20 FC
Brent Verheyen(#66 Norma M20 FC - GHK Racing by T2): "Onverhoopt! Derde eindigen in de klasse in mijn allereerste race op de Norma is een droom die uitkomt. Tot voor deze week had ik nog nooit met de Norma gereden, dus ik heb op korte tijd veel moeten bijleren. De race zelf was lastig, omdat er plots een probleem opdook met de ophanging. Het leek er even op dat we de handdoek moesten werpen, maar T2 Racing kreeg de wagen terug strijdklaar, waardoor we nog achtste algemeen en vierde in onze klasse gerangschikt werden."

SpeedLover - Porsche 911 GT3 Cup
SpeedLover - Porsche 911 GT3 Cup
John De Wilde(#101 Porsche 991 - Speedlover): "Het was een lastige wedstrijd, zeker omdat we op een bepaald ogenblik in de race zonder remmen zaten. Ik heb dan nog geprobeerd om de rembalans aan te passen zodat deze meer naar de achterste remmen werd verlegd, maar zonder succes. Blijkbaar hadden alle Porsches last van de remslijtage, dus we zijn zeker niet de enige die deze problemen kenden. Redant Racing heeft echter verdiend gewonnen, ze reden een sterke race."

Frank Thuriaux - Christoff Corten - Hans Saenen
Frank Thuriaux - Christoff Corten - Hans Saenen
Christoff Corten (#11 Norma M20 FC - Krafft Racing): "Wat een race en eigenlijk ook: wat een weekend! Het was echt, echt niet eenvoudig. We hebben een gans weekend moeten vechten tegen technische problemen en vannacht heeft het team nog een aantal onderdelen vervangen in de hoop de problemen het hoofd te bieden. Zonder één meter getest te hebben met de aanpassingen, namen we de start, met het gekende resultaat. Toch had ik even schrik dat het foutliep, want in mijn stint werd ik aangetikt door een concurrent waarna het weggedrag van de Norma verre van optimaal was en ik zelfs vroeger dan gepland de pitlane moest opzoeken om wiel te vervangen."

Simtag Racing - BMW 325
Simtag Racing - BMW 325
Gilles Puelings (#70 BMW E90 325i - Simtag Racing): "Met maar één deelnemer in de Belcar 6 klasse strijden we eigenlijk tegen onszelf. We hopen dat er later dit seizoen enkele extra inschrijvingen zijn, zodat er toch echte concurrentie is. Zelf ben ik eigenlijk wel tevreden van ons team en de progressie die we maken. Ik heb enorm veel geleerd van Jo Lammens. Het is wat moeilijk te strijden tegen Belcar 5-wagens, want hoewel we ze enkele bochten kunnen bijhouden, slaan ze nadien een kloofje. We trekken ons echter op aan de verbetering die we dit seizoen al gerealiseerd hebben. Ik ben er van overtuigd dat we beslist geen mal figuur zouden slaan in een vol deelnemersveld."

Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR en McLaren 570S
Hamofa Motorsport - BMW i8 GTR en McLaren 570S
Ad Verhoeven (teamchef Hamofa Motorsport). "Jammer dat de motor het begeven heeft, maar ook dat is racen. We moeten echter erkennen dat Belgium Racing op pure snelheid geen partij is voor ons momenteel, dus ik wil Patric Derdaele en zijn team dan ook feliciteren; ze doen het toch maar weer. De Lamborghini is simpelweg een klasse apart, dus wij trachten onze eigen race te rijden en zoveel mogelijk punten te pakken. Dat brengt me trouwens meteen bij onze tweede auto, de McLaren 570S. Ook die wagen zag de finish niet, al was dat een bewuste keuze van ons team! We hebben om tactische redenen de bolide naar de box geroepen, zodat we met onze BMW i8 GTR de punten van de tweede plaats in de klasse zouden scoren, gezien de wagen voldoende afstand had afgelegd om geklasseerd te worden. Het komt soms aan op details en we willen niets aan het toeval overlaten."

T2 Racing - Norma M20 FC
T2 Racing - Norma M20 FC
Ian Gepts (#67 Norma M20 FC - T2 Racing): "Dit was de eerste race op deze wagen sinds de 24 Uur van Zolder vorig jaar en ik ben zeer content met mijn vormpeil. Ik ben enkele malen onder de pivot-tijd gedoken, maar eerlijk gezegd wist ik niet eens dat er zoiets was! Het stond ook niet vermeld in de briefing, dusja. Nadien heb ik de race goed kunnen indelen, maar op het einde zijn we helaas nog even zonder benzine gevallen. Derde eindigen in de algemene ranking is een beetje onverhoopt, dat hadden we voor de start nooit verwacht. Dit smaakt alleszins naar meer en het is zeker een goede voorbereiding op 2021."

Foto's: Martijn Wouters



  • Powercars

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons