van der Horst

American Festival: Zesde opeenvolgende pole voor Deldiche Racing!

Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing greep dit seizoen al een paar keer naast de zege, maar op vlak van pole posities bleek de formatie van de familie De Cock in 2018 onklopbaar. Ook nu trokkenDe Cock/Piessens/Joosen het laken naar zich toe en wel op een dramatische wijze... Lange tijd stond de Russel Racing Norma M20FC op pole, na een chrono op minder dan 2 tiende van de normtijd in de openingsfase, maar Luc De Cock hemzelve zette de rood-zwarte Norma bovenaan de tabellen in de allerlaatste ronde. De kwalificaties verliepen overigens tumultueus, met driemaal een onderbreking met de rode vlag.
M-Racing Radical SR3 SL
M-Racing Radical SR3 SL
Pole dus, wederom, voor Deldiche Racing met ditmaal Luc De Cock als auteur, van kortbij gevolgd door de andere turbo-Norma M20 FC van Thiers/Thiers/Magnus/Van Hooydonk en de "zuster-wagen" van Aqua Protect Racing met Goossens/Bouillon/Vervisch in het kuipje. De Belgium Driver Academy Wolf GB08 van Pampel/Doubek klopte af als vierde in Belcar 2 op een tiende plaats algemeen. Gelegenheidsrijder Wim Jeuris eindigde met zijn M-Racing Radical SR3 SL op net geen tien tellen van de pole.

Belgium Racing - Porsche 911
Belgium Racing - Porsche 911
Dylan Derdaele was "best of the rest" in de Belgium Racing Porsche 911 die hij deelt met Nicolas Saelens en pakte vanzelfsprekend ook de pole in de Porsche Endurance Trophy Benelux presented by Belcar. De wagen moest iets meer dan drie tellen toegeven op de normtijd en hield de Independent Motorsports-concullega's Koen Wauters en Xavier Stevens af met een seconde. Bouvy/Tourneur/Coens eindigden mee op rij drie op 24 duizendste van de grijze Porsche

SRT - Mercedes-AMG GT4
SRT - Mercedes-AMG GT4
In Belcar 3 zagen we een broederstrijd tussen de beide SRT-Mercedessen voor de pole, waarbij de wagen van puntenleiders Vandierendonck/Teunkens/Vannerum uiteindelijk het laken naar zich toe trok ten koste van Spinoy/Heyer. MSE was derde in de klasse met de BMW M4 GT4 gepiloteerd door Van Samang/Beckers, met de VGL Racing Saker RapX op een anderhalve tel van de BMW als eerste niet-GT4-bolide in de klasse.

VDW Motorsport - BMW Z3 M
VDW Motorsport - BMW Z3 M
Wie anders dan VDW Motorsport (Van de Water/Deckers) pakte de pole in Belcar 4. Enigszins verrassend was wel de tweede chrono van de Diesel-BMW 1 van Verdelger-rijders Kenji Qvick en Maik Barten. GR Motorsport (Van Dosselaer/Van Dosselaer/Houthoofdt) moest nipt de duimen leggen voor hun merkgenoten en sloten af op P3 in de klasse, voor de BMW 330 van BMW Team van der Horst (Smith/Mercuri).

AR Performance - BMW E90 325i
AR Performance - BMW E90 325i
Net als in Belcar 4, ging de pole in Belcar 5 ook naar de reeds gekroonde kampioenen. AR Performance-rijders Hermans/Baeten/Hertsens hielden het BMW Team van der Horst-duo Cascatau-Hessels af met drie tellen, gevolgd door de zusterwagen van De Kerpel/Vinken.

QSR - Porsche Cayman GT4
QSR - Porsche Cayman GT4
Zoals gemeld werd de sessie driemaal onderbroken met de rode vlag. Een eerste keer was om de gestrande QSR Racing Porsche Cayman GT4 te takelen toen de bolide stilviel met een elektronisch defect. Consternatie bij het team toen de wagen opnieuw wilde vertrekken uit de pitlane en van de wedstrijdleiding een verbod daartoe kreeg gezien de bolide teruggebracht was op een takelwagen en niet werd gesleept. De tweede keer code rood was voor een crash van Thijs Heezen in de PG Motorsport Porsche 911 bij het afdalen van de sacramentsheuvel. De derde rode vlag (wegens verschillende gestrande wagens) betekende eveneens het einde van de sessie, om de verdere timing van de dag niet in het gedrang te laten komen.

--- Uitslag Qualifying Belcar American Festival (pdf) ---

Foto's: Marnik Mouchaers & Geert Franquet



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op zaterdag 20 oktober 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting American Festival.
  • Shopa

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons