van der Horst

Amper 15 permanente rijders in World RX tegenover 23 in Euro RX

Solberg, Kristoffersson & Ekström
Solberg, Kristoffersson & Ekström
Ondanks het feit dat de kwaliteit van het WK Rallycross maar blijft stijgen, gaat de kwantiteit achteruit. Meer dan waarschijnlijk heeft dit veel te maken met het feit dat een privéteam moeilijk of geen vuist kan maken tegen de teams met fabrieksondersteuning. Anderzijds zijn er 23 vaste inschrijvingen in Euro RX, waardoor we tijdens bepaalde weekends (WK + EK) minstens 38 Supercars aan de start zullen zien, aangevuld met plaatselijke rijders of "one shots".
  • Curbstone
Start WK RX Supercar
Start WK RX Supercar
15 wagens in het World RX zijn gemiddeld 8 stuks minder dan vorig seizoen. Tijdens manches in Scandinavië en Frankrijk zullen plaatselijke rijders uiteraard voor een toename kunnen zorgen, voor zover ze zijn uitgerust met een voor het FIA WK gehomologeerde stoel en computer. Totale kostenprijs voor deze extra uitgaves is reeds een kleine 20.000 euro. Wie dit niet heeft of niet wil investeren, zal dan aansluiten bij het European RX waar er reeds 23 vaste rijders hun inschrijvingsgeld betaalden.
En binnen het Euro RX zitten er ook toppiloten en topmateriaal. Naar onze bescheiden mening zal het behalen van een halve finale in het WK makkelijker worden dan het behalen van een halve finale in het EK. In het WK moeten er maar enkelen een steek laten vallen en de mindere goden kunnen mee aanschuiven. In het EK wordt dit een pak moeilijker.

Mattias Ekström - Audi SA Supercar
Mattias Ekström - Audi SA Supercar
Het feit dat promotor IMG zware boetes uitschrijft voor een wagen die een of meerdere wedstrijden aan zich laat voorbij gaan, is ook niet bevorderlijk voor een permanente inschrijving voor het WK. Zo ben je verplicht om de dure verplaatsingen van wagen en crew richting Canada, USA en Zuid-Afrika te doen of je kijkt tegen een torenhoge boete aan. Ook andersom voor Amerikaanse teams/rijders uit de Global Rallycross - waar men amper 10 wagens telde op de startgrids. GRC heeft ondertussen zijn Supercars afgevoerd en sommigen komen nu terug naar Europa waaronder de Honda's van Olbergs MSE Team Eriksson. 

Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Michaël 'MDK' De Keersmaecker - Ford Fiësta Supercar
Als we beide lijsten van de permanente inschrijvingen bij de Supercars eens overlopen en vergelijken met bijvoorbeeld vorig seizoen, zien we een achteruitgang van een zeven tot acht wagens binnen het WK met Heikkinen, Block, Scheider, Nitiss, Wilks, Dubourg en Csucsu als voornaamste afwezigen. Larsson komt terug over van het EK, net als Chicherit en Grosset-Janin. In het Europees verhaal is er niet zozeer een kwantitatieve terugval, maar wel een verschuiving van namen. Kampioen Marklund en vice kampioen Bryntesson blijven op post, maar dan zien we toch enkele ronkende namen zoals Tamas
Ekström voor Block, Timerzyanov, Scheider & Heikkinen
Ekström voor Block, Timerzyanov, Scheider & Heikkinen
Pal Kiss, Larsson (richting WK), Rustad, de familie Hvaal, Grosset-Janin (richting WK), O'Donovan, Henning Solberg, Tånevik, Steffen, Andersson, enz... die niet meer permanent zijn ingeschreven, maar die af en toe wel eens kunnen opduiken. Met Gehrman & Bräten (VW Beetle Eklund), Dubourg, Walfridsson en vooral Nitiss en Linnemann wordt deze leegte echter zeker met de nodige kwaliteit opgevuld. Waarschijnlijk zullen ook de startlijsten van het EK evenwel moeten inboeten tegenover vorig seizoen. Alleen de naam van Heikkinen vinden we nergens terug op de beide lijsten.

We hebben uiteraard met de manche in Mettet het geluk dat deze wedstrijd zowel meetelt voor het WK als het EK

Foto's: Johnny Loix & Hans Van Onsem

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op maandag 12 maart 2018.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons