Analyse: Neuville terug op achtervolgen aangewezen
Neuville kende een moeilijke rally. De suprematie waarmee hij en Hyundai de eerste helft van kampioenschap overheersten lijkt wat weg na een matige Finland en een desastreuze Duitsland. Uiteraard had de Belg brute pech op de korte versie van de Panzerplatte. Misschien ging hij iets te snel op het gas waardoor de wagen zijdelings tegen een stenen borduurtje terecht kwam, maar als je ziet wat de wagens op een rally zoal moeten verteren en incasseren, dan mag je toch wel spreken van "malchance". Ogier ontweek het boordje volledig, en aan het einde van de rit hebben winnaars altijd gelijk...
Neuville was dan ook nog eens onmondig in de Power Stage. Hij leek vooral gefrustreerd en wilde teveel forceren wat moeilijk lukt op het Duitse asfalt dat smeekt om een kraaknette rijlijn. Nul punten dus, en vooral 17 punten voor Ogier. Neuville mag blij zijn dat Andreas Mikkelsen de Belg een handje kwam toesteken met een sterke tweede plaats. En ook Dani Sordo deed eindelijk nog eens zijn werk door Ogier enkele Power Stage-punten af te nemen.
Ja, het gat is groot, maar niet onoverkomelijk met nog 90 punten te verdelen. Bovendien kan zijn opgave en tweede plaats in de WK-tussenstand ook een zegen blijken, want Neuville zal dit jaar wellicht niet meer moeten vegen. In Spanje, Wales en Australië moet hij optimaal profiteren van zijn positie op de weg. Ogier mag terug gaan vegen.
Bovendien is Ogier opnieuw niet foutloos gebleken en zal ook hij de nodige druk blijven voelen, ook van binnen het team, want ook Ott Tänak rekent zichzelf nog bij de kanshebbers voor de titel. Niet geheel onterecht, want de Est is misschien wel dé man van het mid-seizoen.
In het ideale scenario knabbelt Neuville in Spanje en Wales zijn achterstand stevig weg zodat hij met een minimale achterstand naar Australië kan trekken, maar dat zal moeilijker zijn dan gedacht. Flitsen deed Neuville in Spanje nog niet en Ogier is de voorbije jaren heer en meester gebleken in de Welshe bossen.
Hyundai en Neuville hebben nu bijna anderhalve maand de tijd om een strategie uit te dokteren en de wagen klaar te stomen voor het laatste drieluik. De eerste Belgische titel is nog niet gaan vliegen, maar dan moet straks alles meezitten en zal geen enkele boord, borduur of bandenstapel in de weg mogen liggen.
Foto: RIP
Tweet