Andalucia Rally: Loeb versus Al-Attiyah - VR Racing met twee wagens in Classic
Loeb versus Al-Attiyah binnen het WK
Er zijn nog geen deelnemerslijsten gepubliceerd, maar uiteraard gaat de meeste aandacht uit naar de strijd om het wereldkampioenschap tussen de Fransman Sebastien Loeb en de Qatarees Nasser Al-Attiyah. De Toyota Gazoo-rijder won de Dakar, maar tijdens de vijfdaagse rally van Abu Dhabi was het de beurt aan Stéphane Peterhansel in zijn revolutionaire Audi RS Q e-tron. Deze pakte echter geen punten in het kampioenschap en zodoende ging het leeuwendeel naar de Chileen Francisco Lopez Contardo die zodoende de top 5 binnen sluipt. Maar de strijd zal zich toespitsen tussen enerzijds Sébastien Loeb die samen met zijn Belgische co Fabian Lurquin en de Prodrive BRX Hunter amper één puntje voorsprong telt op de Toyota van Al-Attiyah. Al Rajhi staat met de Toyota van Overdrive Racing op een voorlopige derde plaats.Twee Toyota's HDJ 80 voor Van Rompuy/Lurquin en Qvick/Goris
Voor de eerste maal staat de rally van Andalusië ook open voor de Classics die een schot in de roos waren tijdens de verreden Dakar. In tegenstelling tot Dakar worden ze deze keer wel over dezelfde pistes gestuurd, maar hun wedstrijd duurt een dag minder lang dan hun collega's met moderne wagens.Dirk Van Rompuy: "We hebben het geweer van schouder gewisseld en gaan ons in Spanje voorbereiden richting de komende Dakar met een snelle assistentiewagen. We schrijven twee identieke Toyota's HDJ 80 in van het Spaanse team TH Trucks. Eentje voor mezelf en Jean-Marie Lurquin waarmee ik in Dakar zeer goed presteerde tot covid roet in het eten kwam gooien. Een tweede exemplaar is voor Erik Qvick en Chris Goris die ook in de wedstrijd rijden en voor de snelle assistentie zullen zorgen. Verder is er nog een assistentietruck voor de wisselstukken die niet passen in de Toyota van Erik en Chris. Het wordt een generale repetitie en een uitgebreide test richting de komende Dakar. We weten nu dat we vooraan kunnen meedraaien en gaan nu trachten om in Andalusië de scherpe kantjes nog verder af te veilen. Om zodoende nog slimmer aan de start te komen van de Dakar 2023. Nog nieuw tijdens onze avonturen in de woestijn is onze teammanager Charly Gotlib die reeds sinds 2004 actief is in rallyraid en wordt aanzien als een van de meest ervaren woestijnvossen. Het is nog niet duidelijk welke keuze we gaan maken inzake de snelheidscategorie bij de Historics. We kunnen nog beslissen tot na de proloog."
Foto's: ASO / VR Racing
Tweet