Andrea Ficarelli: "Dertig wagens aan de start van Gulf 12 Hours is ideaal"
"Dat klopt, maar laat ik meteen al stellen dat het hier geen probleem betreft met ons evenement zelf. We hadden meer wagens moeten hebben, overduidelijk, maar de situatie waarin we nu zitten is iets eenmalig. Het is geen crisis of probleem met de markt, maar heel simpel het resultaat van het feit dat vele wagens niet aanwezig konden zijn. Sta me toe dat even kort toe te lichten.
Er is momenteel één wedstrijd in Sepang, maar dat is niet echt een probleem vanuit het standpunt van de teams; buiten dan misschien de twee Bentley’s welke naar Sepang gingen omwille van hun eigen marketing programma. Op die manier verloren we minstens een paar wagens. Daarnaast hadden we enorm grote interesse van Lamborghini met een gigantisch aantal Super Trofeo-bolides. Ze wilden deelnemen, maar er was een finale race in Sebring, dus Lamborghini verdween meteen uit beeld.
BMW is niet enorm competitief hier, dat weten we, en de nieuwe wagen is nog niet klaar en gehomologeerd om hier te rijden. Mercedes, ook daar hebben we de oude wagen omdat de nieuwe pas in januari klaar is. Voor LMP3 merkten we een sterke interesse op, maar toen werden we gewaar dat er een verandering in strategie plaatsvond bij Ginetta. Ginetta besliste om op andere wagens te focussen en dit gaf vervolgens problemen bij de teams waarna ze besloten de wagens van de hand te doen.
Er staat ook een Renault R.S. 01 aan de start. Slechts één weliswaar, verbaast u dat?
Uiteindelijk niet. Veel mensen leken vreselijk schrik te hebben voor het endurance-element. Op het moment van verschepen had niemand echt ervaring met endurance (met de R.S. 01 nvdr.) en had iedereen echt bezorgdheden rond betrouwbaarheid. We beschouwen de Renault R.S. 01 echter als een GT3 en we hebben ook de interpretatie van GT3 in onze reglementen daarop aangepast. Dit is sowieso een nieuwe trend gezien de Franse federatie (FFSA nvdr.) de wagen aanvaardt als een GT3. Omdat we van Renault Sport alle informatie kregen over de beperkingen die ze hebben toegepast, weten we dat de wagen, tenminste in deze configuratie, minder competitief is dan een GT3.
Wat zijn uw plannen voor de toekomst?
We bekijken een aantal dingen die we mogelijk kunnen aanpassen, maar daarover later meer. We willen vooral werken naar een dertigtal wagens aan de start van deze race, dat is voor ons een ideaal getal. Dubai heeft 100 wagens, is dat een goed resultaat? Zonder twijfel, eerst en vooral, maar de helft van de wagens zou hier simpelweg niet aanvaard worden omwille het verschil in snelheid. Ik denk ook niet dat het een positief resultaat is om een race te hebben waarbij er elke vijftig meter een wagen rijdt. Dat gezegd zijnde, het is een fantastisch evenement en goed voor deze regio, maar de Gulf 12 Hours is een ander product. Het is nog niet zo ver ontwikkeld, maar we kunnen gerust nog tien jaar door gaan!
Foto's: Martijn Wouters
Tweet