Andrea Ficarelli: "Wilden nagaan hoe proto's bij GT's passen"
"Dit jaar hebben we ook de ervaring gehad om een Ligier Proto aan het startveld toe te voegen. De bedoeling was vooral om te kijken hoe zulke samengang van proto's enerzijds en GT's anderzijds zou werken. We hebben niet actief gepusht om de groep proto's te vergroten, we wilden puur nagaan hoe de wagens paste bij de GT's. De proto's vormen niet onze core business, maar we wilden mensen met dergelijke wagens wel de mogelijkheid bieden deel te nemen. Natuurlijk moet je trachten een evenwicht te zoeken tussen onze vaste GT-klanten en de prototypes, want het zou niet fair zijn ten opzichte van bijvoorbeeld een GT-wagen als deze geen enkele kans maakt om de race te winnen. Daarom hebben we een Balance of Performance (BoP) ingevoerd. Achteraf gezien was die iets te restrictief."
"Je moet zo'n dingen evenwel ondervinden; als je het niet probeert, dan weet je het ook niet. Nu weten we het, dat is mijn punt. Mij is altijd verteld dat je nooit GT's moet mengen met dit soort wagens (proto's nvdr.), want het is een ramp. Nu weten we dat dat niet het geval is, ze kunnen wel samenrijden. De ideale optie zou zijn om twee wedstrijden te organiseren; één voor proto's en één voor GT's. Zodra we voelen dat de markt sterk genoeg is, zullen we die weg ook inslaan. Het probleem om tweemaal een dubbele zes uursrace te organiseren situeert zich vooral op logistiek vlak. Met 12H verlies je reeds een dag eigenlijk, als ik nu een indicatie naar format moet geven, denk ik momenteel aan een 12H + 6H race.
Foto's: Martijn Wouters
Tweet