van der Horst

Andrea Ficarelli: "Wilden nagaan hoe proto's bij GT's passen"

Start race 2 Gulf 12 Hours 2016
Start race 2 Gulf 12 Hours 2016
Tijdens de afgelopen Gulf 12 Hours zagen we naast de vaste schare aan Ferrari, Lamborghini, Porsche en andere GT-bolides, voor het eerst ook enkele Ligier JS P3 prototypes aan de start verschijnen. Op pure snelheid leken de P3's voor aanvang de dubbele zes uursrace met de vingers in de neus te gaan winnen, maar de organisatie had de prototypes bedacht met een speciale Balance of Performance. Reeds vroeg in de race was het duidelijk dat de snelle bolides geen vuist zouden kunnen maken tegen de gevestigde GT-waarden.
  • LTF
Gulf 12 Hours 2016
Gulf 12 Hours 2016
"Ik ben een tevreden man", vertelde Gulf 12H-promotor Andrea Ficarelli aan Autosport.be in de paddock van het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. "Ik ben zeer blij om 24 wagens te hebben op de grid en over het algemeen is het niveau van de wedstrijd gestegen. Daarnaast zitten we in een zeer sterke markt en is er veel interesse voor onze wedstrijd. We hebben nog een groeimarge die enorm is en hebben ons tot doel gesteld volgend jaar 30 wagens op de grid te krijgen. Ik ben nu zeker dat dat een realistisch aantal is. We mikken daarbij op de bovenkant van de markt, we willen geen grotere grid gewoon door er wagens aan toe te voegen. Als we tragere wagens wilden toelaten, hadden we eenvoudig 50 bolides of meer aan de start kunnen hebben."

United Autosports - Ligier JS P3 vs. GP Extreme - Renault R.S. 01
United Autosports - Ligier JS P3 vs. GP Extreme - Renault R.S. 01
"Dit jaar hebben we ook de ervaring gehad om een Ligier Proto aan het startveld toe te voegen. De bedoeling was vooral om te kijken hoe zulke samengang van proto's enerzijds en GT's anderzijds zou werken. We hebben niet actief gepusht om de groep proto's te vergroten, we wilden puur nagaan hoe de wagens paste bij de GT's. De proto's vormen niet onze core business, maar we wilden mensen met dergelijke wagens wel de mogelijkheid bieden deel te nemen. Natuurlijk moet je trachten een evenwicht te zoeken tussen onze vaste GT-klanten en de prototypes, want het zou niet fair zijn ten opzichte van bijvoorbeeld een GT-wagen als deze geen enkele kans maakt om de race te winnen. Daarom hebben we een Balance of Performance (BoP) ingevoerd. Achteraf gezien was die iets te restrictief."

Graff Racing - Ligier JS P3
Graff Racing - Ligier JS P3
"Je moet zo'n dingen evenwel ondervinden; als je het niet probeert, dan weet je het ook niet. Nu weten we het, dat is mijn punt. Mij is altijd verteld dat je nooit GT's moet mengen met dit soort wagens (proto's nvdr.), want het is een ramp. Nu weten we dat dat niet het geval is, ze kunnen wel samenrijden. De ideale optie zou zijn om twee wedstrijden te organiseren; één voor proto's en één voor GT's. Zodra we voelen dat de markt sterk genoeg is, zullen we die weg ook inslaan. Het probleem om tweemaal een dubbele zes uursrace te organiseren situeert zich vooral op logistiek vlak. Met 12H verlies je reeds een dag eigenlijk, als ik nu een indicatie naar format moet geven, denk ik momenteel aan een 12H + 6H race.

Foto's: Martijn Wouters



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op donderdag 22 december 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Gulf 12 Hours.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons