van der Horst

Anthony Kumpen: "Dolle eindfase, had ik nog nooit meegemaakt"

Anthony Kumpen - NASCAR Xfinity Series
Anthony Kumpen - NASCAR Xfinity Series
Anthony Kumpen werkte dit weekend een wedstrijd af in de NASCAR XFINITY Series in de Verenigde Staten. De Limburger kwam er aan de start in een Chevrolet Camaro van Precision Performance Motorsports op de road course in Mid Ohio; een race over 75 ronden die hij uiteindelijk op een zestiende plaats afsloot. Toch zat er meer in, zo vertelde de Hasselaar aan Autosport.be
  • De Swert Opticiens
"De start van de meeting, op vrijdag, was niet super", zegt Anthony Kumpen vanuit de Verenigde Staten aan Autosport.be. "Omwille van slechte weersomstandigheden werden de trainingen afgelast en bleef er niets anders over dan een korte warm-up op zaterdagmorgen. Ik denk dat ik uiteindelijk acht gechronometreerde ronden heb afgelegd met een 34e plaats op de grid als gevolg. Ik had voordien nog niet met de wagen gereden en het verschil met de wagen uit het Europese Kampioenschap is toch wel groot. Onze wagen heeft minder PK's, maar weegt ook minder, remt veel beter en beschikt over een veel grotere snelheid in de bochten."

Lees ook: Anthony Kumpen zestiende in NASCAR-race Mid Ohio

"Het spreekt voor zich dat ik niet echt tevreden was met mijn plaats op de grid, temeer mijn zitpositie in de wagen en de set-up zelf niet top waren. Ik vertrok echter met het mes tussen de tanden en in de openingsronde ging ik zes deelnemers voorbij, dus het gevoel zat goed. Daarna maakte ik een foutje, waardoor ik een ronde verloor. In samenspraak met het team zijn we dan overgestapt op een andere strategie, iets dat we voor de wedstrijd reeds uitgetekend hadden omdat we zo ver achteraan het veld moesten starten. Ik kon vervolgens terugvechten tot in dezelfde ronde als de leider."

"Ik voelde me zeer goed en op vijf ronden van de finishvlag vertoefde ik in tiende positie, waarna ik kon doorstoten naar P9. Plots spinde er iemand voor mij; ik trachtte hem te ontwijken, waardoor ik enkele plaatsen verloor. Ik moet wel zeggen, de wedstrijd kende een dolle eindfase, dat heb ik nog nooit meegemaakt. De rijders rond je gebruiken jouw auto in feite mee om af te remmen, er is dus heel wat contact. Misschien ben ik daar te braaf in geweest, want dat is wel wennen. "

"Qua snelheid denk ik dat de winnaar (Sam Hornisch Jr. n.v.d.r.) een klasse te sterk was, maar als je ziet naar hoe de race verliep, denk ik dat een top drie niet onrealistisch was. Er is een grote portie geluk mee gemoeid, want je kan er in de laatste ronde zo uitgeknikkerd worden - that's racing. Je mag ook niet vergeten dat veel van deze rijders tientallen races per jaar afwerken; ze heben dus een stuk voor qua set-up en ervaring. Misschien heb ik in de openingsfase wel wat te veel van mijn auto gevergd, wie weet. Het kan in kleine dingen zitten. Ik verbaas me wel elke keer over hoe de autosport en zeker NASCAR hier leeft. Alles is goed geregeld, live TV-coverage, een strakke planning; NASCAR blijft ook de tweede grootste sport in de VS, maar je begrijpt wel waarom als je dit meemaakt. Volgens jaar wil ik terugkomen om mee te strijden voor de zege!"

Foto: ​Kumpen-incar-PPM



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Circuit Internationaal op zondag 13 augustus 2017.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons