van der Horst

Antofagasta: X44 Vida Carbon Racing houdt de titelstrijd levend

Sébastien Loeb en Cristina Gutiérrez - X44 Vida Carbon Racing
Sébastien Loeb en Cristina Gutiérrez - X44 Vida Carbon Racing
Voor de voorlaatste manche van het Extreme E-kampioenschap trok men richting Chili, met de Atacama-woestijn in Antofagasta als decor. Mikaela Åhlin-Kottulinsky en Johan Kristoffersson konden de tweede titel op rij claimen voor Rosberg X Racing, maar technische problemen zorgden ervoor dat ze niet konden starten in de finale en alzo X44 Vida Carbon Racing met Sébastien Loeb en Cristina Guttiérez voor het eerst op het hoogste schavot mocht plaats nemen.
Johan Kristoffersson en Mikaela Åhlin-Kottulinsky - Rosberg X Racing
Johan Kristoffersson en Mikaela Åhlin-Kottulinsky - Rosberg X Racing
De halve finales verliepen nochtans vlekkeloos voor Rosberg X Racing, waar men met ruime voorsprong won. Voor de tweede plaats werd het een leuk duel tussen Carlos Sainz en Timmy Hansen, waar de Spaanse matador net iets sterker was en zo met Laia Sanz richting de finale mocht trekken. Tijdens de tweede halve finale stond er geen maat op X44 Vida Carbon Racing, terwijl Chip Ganassi Racing hun titelkansen aan diggelen werden geslagen door Abt Cupra XE van Nasser Al-Attiyah en nieuweling Klara Andersson. De Crazy Race ging uiteindelijk naar de Neom McLaren Extreme E van Tanner Foust en Emma Gilmour.

Finale 2022 Copper X-Prix
Finale 2022 Copper X-Prix
Maar bij de finale liep het mis voor Rosberg X Racing. Kristoffersson kreeg de wagen niet aan de praat en moest opgeven. Hierdoor werden Sarah Price en Kyle LeDuc van Chip Ganassi Racing opgevist. Tijdens de wedstrijd werd het een heuse veldslag tussen Foust en Loeb, maar Guttiérez zette direct orde op zaken in het begin van haar stint. Ondanks dat zij een vlaggetje van een waypoint omver reed kreeg zij geen straf, maar Neom McLaren en Chip Ganassi Racing - die op dat moment derde lagen - wel, respectievelijk tien en vijf seconden. Hierdoor mochten Sainz en Sanz op het tweede trapje staan, terwijl LeDuc en Price toch nog derde bleven.

In de stand is het verschil tussen Rosberg X Racing en X44 Vida Carbon Racing nu zeventien punten, en met nog 30 te verdienen is alles nog mogelijk eind november in Punta del Este.

Foto's: Extreme E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Rally Internationaal op maandag 26 september 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Antofagasta.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons