Aragon 2: Ehrlacher v. Guerrieri: finale beslist titelstrijd
Een voorsprong die zonder een motorwissel en turboproblemen tijdens de eerste Aragon-meeting nog groter had kunnen zijn; dat de Lynk & Co's recent sterk voor de dag kwamen in Spanje blijkt immers uit de 59 punten die Ehrlachers Lynk & Co-stalgenoot Santiago Urrutia er sprokkelde, de Uruguayaan nam in de derde race dan nog vrede met de tweede stek in het zog van zijn herboren teamgenoot Thed Björk.
Met nog 85 punten voor het grijpen weet Ehrlacher de buit echter nog lang niet binnen. Esteban Guerrieri - die vorig seizoen al nipt naast de titel greep - wist de succesballast-schade begin deze maand tot een minimum te beperken en komt dit weekend aan de start met een Honda Civic Type R TCR die 30 kilogram minder hoeft mee te zeulen dan veertien dagen geleden; dit terwijl de Lynk & Co's 03 er tien kilogram ballast bijkrijgen. Ook het feit dat één van beide rechte einden thans wordt onderbroken door het inlassen van een chicane kon wel eens in het voordeel van de Münnich Motorsport-bolide(s) spelen.
Meervoudig kampioen Yvan Muller volgt als derde in de rangschikking op 43 punten van zijn neef Yann; oom Yvan racet vanzelfsprekend in dienst van diens zuster Cathy's zoon en vormt voor het geval deze het laat afweten de ideale back up voor de blauwe falanx. Jean-Karl Vernay telt een punt minder dan Muller en had zonder allerlei bestraffingen een eind dichter bij Ehrlacher kunnen staan. Diens Alfa Romeo Giulietta TCR krijgt thans geen ballast mee, wat de Team Mulsanne-rijder andermaal tot een hoofdvertolker in de titelstrijd promoveert. Vernay zelf zegt niet meer in zijn titelkansen te geloven, een derde stek in het eindklassement zou gezien de beperkte middelen van de kleine equipe uit het Italiaanse Opera voor de Fransman al een spraakmakend resultaat zijn.
Met een achterstand van 53 punten moet er al een klein wonder gebeuren, wil Gilles Magnus naast de rookietitel ook de algemene titel meenemen naar Schoten. Onze landgenoot lukte twee weken geleden weliswaar de pole maar in de races hadden de Comtoyou Racing Audi's het niet makkelijk, zij krijgen er nu nog 30kg ballast bovenop en komen zo op zeventig extra kilo's te staan. De Schotenaar en teammaats Tom Coronel en Nathanaël Berthon wacht normaliter dan ook een moeilijk weekend.
CUPRA-topper Mikel Azcona (+10kg) staat zesde en zal maar wat graag een vervolg willen breien aan zijn eerste WTCR-zege van het seizoen, de eerste voor Zengő Motorsport in vijf jaar.
De Hyundai's krijgen net als de Audi's 30kg mee maar komen op slechts 30kg boven hun minimumgewicht te staan. Het BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse-duo Norbert Michelisz-Gabriele Tarquini presteerde hier vorige keer sterk in qualifying maar gaf mogelijke zeges uit handen door bij de start slecht weg te komen. Beiden rijders ambiëren een eerste zege, Nicky Catsburg die tot dusver voor de enige zege voor het Koreaanse merk zorgde, wordt bij Engstler Liqui Moly Racing Team vervangen door de Maleisiër Mitchell Cheah.
Wie finaal tot kampioen wordt gekroond wordt beslecht in drie wedstrijden die alle op zondag en zonder publiek worden verreden.
Timing Motorland Aragon (alle tijden CET)
Zaterdag 14 november
Free Practice 1: 09h30-10h15
Free Practice 2: 12h00-12h30
Qualifying Q1: 15h00-15h20
Qualifying Q2: 15h25-15h35
Qualifying Q3: 15h45
Zondag 15 november
Race 1: 09h15 (10r)
Race 2: 13h15 (10r)
Race 3: 15h15 (12r)
Foto's: FIA WTCR
Tweet