van der Horst

Aragon 2: Ehrlacher v. Guerrieri: finale beslist titelstrijd

MotorLand Aragón
MotorLand Aragón
Amper twee maand na de seizoenopener in ons eigenste Zolder is het WTCR-kampioenschap in MotorLand Aragon alweer aan de ontknoping toe. Komend weekend in Alcaniz weten we wie Norbert Michelisz opvolgt als kampioen. Mathematisch kunnen nog elf rijders aanspraak maken op de felbegeerde titel, waarbij puntenleider Yann Ehrlacher (Lynk & Co Cyan Racing) en naaste achtervolger Esteban Guerrieri (Honda Münnich Motorsport) vanzelfsprekend de beste kansen mogen worden toegedicht.
  • Prospeed Competition
Yann Ehrlacher - Lynk&Co Cyan Racing
Yann Ehrlacher - Lynk&Co Cyan Racing
Veertien dagen nadat Mikel Azcona (Cupra), JK Vernay (Alfa Romeo) en Thed Björk (Lynk & Co) er een eerste (seizoen)zege lukten,  kruisen de WTCR-deelnemers een tweede en laatste keer de degens op de Spaanse MotorLand Aragon-omloop. Yann Ehrlacher voert reeds sinds de start van het seizoen de puntenstand aan en met een bonus van 26 punten - zowat het equivalent van één overwinning  - op Esteban Guerrieri, heeft de ambitieuze Elzasser vanzelfsprekend de beste kaarten in handen.  

Esteban Guerrieri - Münnich Motorsport
Esteban Guerrieri - Münnich Motorsport
Een voorsprong die zonder een motorwissel en turboproblemen tijdens de eerste Aragon-meeting nog groter had kunnen zijn; dat de Lynk & Co's recent sterk voor de dag kwamen in Spanje blijkt immers uit de 59 punten die Ehrlachers Lynk & Co-stalgenoot Santiago Urrutia er sprokkelde, de Uruguayaan nam in de derde race dan nog vrede met de tweede stek in het zog van zijn herboren teamgenoot Thed Björk.
Met nog 85 punten voor het grijpen weet Ehrlacher de buit echter nog lang niet binnen. Esteban Guerrieri - die vorig seizoen al nipt naast de titel greep - wist de succesballast-schade begin deze maand tot een minimum te beperken en komt dit weekend aan de start met een Honda Civic Type R TCR die 30 kilogram minder hoeft mee te zeulen dan veertien dagen geleden; dit terwijl de Lynk & Co's 03 er tien kilogram ballast bijkrijgen. Ook het feit dat één van beide rechte einden thans wordt onderbroken door het inlassen van een chicane kon wel eens in het voordeel van de Münnich Motorsport-bolide(s) spelen.

Jean-Karl Vernay - Team Mulsanne Alfa Romeo Giulietta
Jean-Karl Vernay - Team Mulsanne Alfa Romeo Giulietta
Meervoudig kampioen Yvan Muller volgt als derde in de rangschikking op 43 punten van zijn neef Yann; oom Yvan racet vanzelfsprekend in dienst van diens zuster Cathy's zoon en vormt voor het geval deze het laat afweten de ideale back up voor de blauwe falanx. Jean-Karl Vernay telt een punt minder dan Muller en had zonder allerlei bestraffingen een eind dichter bij Ehrlacher kunnen staan. Diens Alfa Romeo Giulietta TCR krijgt thans geen ballast mee, wat de Team Mulsanne-rijder andermaal tot een hoofdvertolker in de titelstrijd promoveert. Vernay zelf zegt niet meer in zijn titelkansen te geloven, een derde stek in het eindklassement zou gezien de beperkte middelen van de kleine equipe uit het Italiaanse Opera voor de Fransman al een spraakmakend resultaat zijn. 

Gilles Magnus - Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS
Gilles Magnus - Comtoyou Racing Audi RS 3 LMS
Met een achterstand van 53 punten moet er al een klein wonder gebeuren, wil Gilles Magnus naast de rookietitel ook de algemene titel meenemen naar Schoten. Onze landgenoot lukte twee weken geleden weliswaar de pole maar in de races hadden de Comtoyou Racing Audi's het niet makkelijk, zij krijgen er nu nog 30kg ballast bovenop en komen zo op zeventig extra kilo's te staan. De Schotenaar en teammaats Tom Coronel en Nathanaël Berthon wacht normaliter dan ook een moeilijk weekend.

Mikel Azcona - Zengo Motorsport
Mikel Azcona - Zengo Motorsport
CUPRA-topper Mikel Azcona (+10kg) staat zesde en zal maar wat graag een vervolg willen breien aan zijn eerste WTCR-zege van het seizoen, de eerste voor Zengő Motorsport in vijf jaar.
De Hyundai's krijgen net als de Audi's 30kg mee maar komen op slechts 30kg boven hun minimumgewicht te staan. Het BRC Hyundai N LUKOIL Squadra Corse-duo  Norbert Michelisz-Gabriele Tarquini presteerde hier vorige keer sterk in qualifying maar gaf mogelijke zeges uit handen door bij de start slecht weg te komen. Beiden rijders ambiëren een eerste zege, Nicky Catsburg die tot dusver voor de enige zege voor het Koreaanse merk zorgde, wordt bij Engstler Liqui Moly Racing Team vervangen door de Maleisiër Mitchell Cheah.

Wie finaal tot kampioen wordt gekroond wordt beslecht in drie wedstrijden die alle op zondag en zonder publiek worden verreden.

Timing Motorland Aragon (alle tijden CET)

Zaterdag 14 november
Free Practice 1: 09h30-10h15
Free Practice 2: 12h00-12h30
Qualifying Q1: 15h00-15h20
Qualifying Q2: 15h25-15h35
Qualifying Q3: 15h45 

Zondag 15 november 
Race 1: 09h15 (10r)
Race 2: 13h15 (10r)
Race 3: 15h15 (12r)

Foto's: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op woensdag 11 november 2020.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons