van der Horst

Assen: Belgen kapen titels weg ondanks regen

Sam Dejonghe/Luc De Cock - Deldiche Racing Norma 20FC
Sam Dejonghe/Luc De Cock - Deldiche Racing Norma 20FC
Moeilijke weersomstandigheden hebben voor een uitzonderlijk spannende finale van de Supercar Challenge Powered by Pirelli gezorgd. De Belgen moesten tijdens de Formido Finaleraces vechten voor hun titels, maar kwamen uiteindelijk toch als winnaars uit de strijd. In drie van de zes divisies kwamen Belgen als winnaar uit de bus.
Sam Dejonghe - Deldiche Racing Norma 20FC
Sam Dejonghe - Deldiche Racing Norma 20FC
Sam Dejonghe heeft samen met zijn vaste teamgenoot Luc De Cock (Norma M20F) nog maar eens zijn talent in de verf gezet. Samen werden ze derde in de tweede race, maar de titel bij de IDIS Superlights was wel een feit, na een dominant seizoen. “Om zeker te zijn van de titel had het team me gevraagd een rustig tempo aan te houden. Dat lijkt gemakkelijker dan op de limiet rijden, maar in de opdrogende omstandigheden was dat allesbehalve eenvoudig, omdat alle referentiepunten plots aangepast dienden te worden”, lichtte Dejonghe zijn prestatie toe.

De overwinning in de eerste divisie van de Superlights was verrassend voor Tim Joosen (Ichiban Tatuus PY012), die al een paar keer net naast de zege had gegrepen. “Ik ben bijzonder opgelucht, want dit was een van de moeilijkste races uit mijn carrière. Ik koos voor droogweerbanden tijdens de pitstop, de juiste keuze, maar het was wel op eieren rijden!” Dick Freebird was met zijn Radical SR3 goed voor de zege in de tweede divisie.

Ook de overige Belgen leverden een zeer verdienstelijke prestatie. David Houthoofd (Norma 20FC) werd derde, net voor kampioen Filip Declercq (Norma 20FC). Wim Jeuris (Radical SR3SL) en Kenny Boeykens (Norma 1300 Prosport) werden respectievelijk zesde en zevende.

Viper kampioen

Nicolas Vandierendonck/Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Nicolas Vandierendonck/Jeffrey Van Hooydonk - SRT Corvette ZR1 GTE
Jeffrey Van Hooydonk (SRT Corvette) trok alle registers open in de beginfase van de Super GT-race, maar ook een meer dan verdienstelijke prestatie van teamgenoot Nicolas Vandierendonck kon de titel voor Viper-rijders Roger Grouwels en Kelvin Snoeks niet meer verijdelen. “Jammer dat we naast de titel grijpen, maar wat een spannend kampioenschap is dit geweest”, blikt Vandierendonck terug op afgelopen seizoen. “Meer zat er vandaag niet in en ik ben in deze moeilijke omstandigheden ook tevreden over mijn eigen prestatie. Proficiat aan Roger en Kelvin voor hun titel!” Vandierendonck moest enkel de McLaren 650S GT3 van Peter Kox en Nico Pronk laten voorgaan, terwijl Cor Euser de derde podiumplaats kon innemen met de prachtige Marcorelly.

Zenuwen

De Belgen grepen naast de titel in Super GT, maar in de GTB-klasse was het wel raak. Patrick Lamster en Donald Molenaar (EMG Motorsport) reden een verstandige race. Meer was er niet nodig om zekerheid te hebben over de titel. “Wat een fantastisch gevoel”, juicht Lamster na afloop. “Ik heb geen enkel risico genomen, maar ik was zo zenuwachtig dat niet meer in de buurt kwam van mijn snelste rondetijden. Na het vallen van de zwart-witgeblokte vlag ben ik zelfs nog even in het gras beland. Maar het zit erop en ik ben dolgelukkig!”

Ward Sluys - JR Motorsport BMW M4 Silhouette
Ward Sluys - JR Motorsport BMW M4 Silhouette
Even leek Ward Sluys (JR Motorsport BMW M4 Silhouette) op weg naar de dubbel, maar dat was zonder Corvette-rijders Max Koebolt en Milan Dontje-Ferdinand Kool gerekend, die Sluys in de slotronden nog konden verschalken. “Maar ik had ook aangegeven dat ik geen gekke dingen meer zou doen”, gaf de BMW-rijder aan op het podium. “Het seizoen afsluiten met schade zou geen goede zaak geweest zijn. Ik had graag gewonnen, maar ik kan zeker tevreden zijn met een zege en een podium.”

Chris Voet/Bart Van den Broeck - Traxx Racing Peugeot RCZ
Chris Voet/Bart Van den Broeck - Traxx Racing Peugeot RCZ
Chris Voet en Bart Van den Broeck werden slechts zevende in de Sport-klasse, maar ontevreden gezichten waren er niet bij Traxx Racing. “Onze regenafstelling kan beter, dus hebben we besloten om geen risico’s te nemen”, doet Voet zijn relaas. “Rob Nieman viel al in de beginfase weg en dus hadden toch al zekerheid over de tweede plek in het kampioenschap. De opdracht voor volgend seizoen is dus duidelijk: kampioen worden!” Het Antwerpse duo moet dan wel voorbij de huidige kampioen, de Belgische Nederlander Wiebe Wytzes, die dit seizoen uitkwam voor EMG Motorsport.

De Lotus Exige van het duo Carlijn Bergsma- Pieter de Jong nam in de slotfase de maat van de BMW M235i van Stéphane Kox, uiteraard de dochter van Peter Kox, en de Pool Maciej Dreszer. Ook in de Supersport-klasse greep Lotus, bestuurd door Luuk van Loon en Jan van der Kooi, de macht na de pitstops. Het Britse merk kan zo een perfect rapport voorleggen op zondag.

Het seizoen 2015 zit erop. Om af te sluiten sommen we voor u nog even de kampioenen in de verschillende divisies op:
  • Super GT: Roger Grouwels – Kelvin Snoeks (Team RaceArt Dodge Viper GT3)
  • GTB: Patrick Lamster – Donald Molenaar (EMG Motorsport Porsche 997 GT3)
  • Supersport: Koen Bogaerts – Mark van der Aa – Pieter van Soelen (JR Motorsport BMW M3 WTCC)
  • Sport: Wiebe Wytzes (EMG Motorsport Renault Clio)
  • Superlights Divisie 1: Sam Dejonghe – Luc De Cock (Deldiche Racing Norma 20FC)
  • Superlights Divisie 2: Filip Declercq (Glasfolie.be Norma M20F)
Supercar Challenge Powered By Pirelli



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zondag 18 oktober 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Formido Finaleraces.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons