van der Horst

Assen: Filip Declercq kampioen bij de Superlights

Filip Declercq - Norma M20F
Filip Declercq - Norma M20F
De Belgische driekleur staat dit jaar niet alleen helemaal bovenaan in het voetbal. Filip Declercq (Norma M20F) is namelijk de eerste Belgische kampioen in de editie 2015 van de Supercar Challenge Powered by Pirelli. Declercq gaf zijn titel in de tweede divisie van de Superlights extra glans met een nieuwe zege in Assen. Bovendien waren ook Sam Dejonghe en Ward Sluys goed voor een overwinning in hun categorie.
Sam Dejonghe - Deldiche Racing Norma 20FC
Sam Dejonghe - Deldiche Racing Norma 20FC
De IDIS Superlights Challenge stond in het teken van een dubbele Belgische zege. Sam Dejonghe (Norma 20FC) realiseerde vanmorgen zijn tiende pole positie van het seizoen en domineerde andermaal bij de spectaculaire prototypes. “Deze zege is schitterend uiteraard, maar bovendien heb ik de wagen kunnen sparen voor de wedstrijd van morgen, waarin de titelstrijd zal beslist worden.” Dejonghe deelt morgen opnieuw het stuur met voormalig Supersport-kampioen Luc De Cock. Tim Joosen werd met de Tatuus PY012 van Ichiban Racing verder knap tweede in de sprintrace. Zit een eerste overwinning eraan te komen voor de zoon van de voormalig winnaar van de 24 Uur van Spa?

Filip Declercq won zoals eerder vermeld de tweede divisie bij de Superlights. Hij werd op het podium vergezeld door David Houthoofd (Norma M20F), die de bronzen medaille in ontvangst mocht nemen. Wim Jeuris (Radical SR3SL) werd zevende, terwijl nieuwkomer Kenny Boeykens het einde niet haalde met zijn Norma 1300 Prosport.

In de Super GT-klasse, die op naam kwam van Henry Zumbrink (Volvo), werd het Belgische duo Nicolas Vandierendonck-Jeffrey Van Hooydonk (SRT Corvette) derde. “We hadden last van overstuur en dat was in deze frisse omstandigheden natuurlijk geen cadeau. Een podiumplaats is mooi, maar ik had graag wat meer punten teruggenomen op onze concurrenten voor de titel.” De Viper van Grouwels en Snoeks werd vierde en blijft dus de favoriet voor de titel.

Ward Sluys ondanks stop & go

Ward Sluys - JR Motorsport BMW M4 Silhouette
Ward Sluys - JR Motorsport BMW M4 Silhouette
Oost-Vlaming Ward Sluys (BMW M4 Silhouette van JR Motorsport) ging in Assen van de hemel naar de hel, om uiteindelijk toch met de zege te gaan lopen in de GTB-categorie. Sluys had een geruststellende voorsprong in handen, maar een te korte pitstop bezorgde de BMW-rijder een stop & go. De leidersplaats ging echter niet verloren en Sluys mocht dus juichen op het podium. “Na het pechweekend in Spa wou ik absoluut nog één keer winnen. Ik heb nog even hard moeten trappen na die straf, maar ik kan het seizoen dus met een tevreden gevoel afsluiten”, was de commentaar van een opgetogen Ward Sluys.

Patrick Lamster (EMG Motorsport Porsche 997) viel samen met zijn Nederlandse teamgenoot Donald Molenaar net naast het podium, maar er moet morgen al heel veel fout lopen om geen kampioen te worden in GTB.

Assen brengt Chris Voet en Bart Van den Broeck (Peugeot RCZ) tot slot weinig geluk. De Antwerpenaars leken op weg naar een mogelijke podiumplaats, maar een neutralisatie omwille van een oliespoor gooide roet in het eten. “We wouden geen risico nemen omdat Rob Nieman, tweede in het kampioenschap, was uitgevallen”, legt Van den Broeck uit. “Net daardoor kwam de safety car net voor ons de baan op. We verloren dus een ronde op onze voorliggers en meer dan een zesde plaats zat er dus niet meer in. Morgen willen we de tweede plek in het kampioenschap bemachtigen, maar dat wordt allesbehalve een eenvoudige opdracht!”

De zege in de Sport-klasse was voor Renault Clio-rijder Stan van Oord, terwijl Wiebe Wytzes (EMG Motorsport) zich tot kampioen kon kronen. EMG Motorsport won met de BMW WTCC van het duo Schouten-Delnoij ook in de Supersport-categorie.

Supercar Challenge Powered By Pirelli



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zaterdag 17 oktober 2015 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Formido Finaleraces.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons