van der Horst

Assen: Nabeschouwing van de organisatoren

Belgian Gentlemen Drivers Club
Belgian Gentlemen Drivers Club
Voor het hernemen van hun competitie sloegen de Hundred Series by BGDC hun tenten op in Nederland, op het TT-Circuit van Assen. Een zeer gevarieerde piste, die de goedkeuring van iedereen kon wegdragen, middenin een ronduit indrukwekkende infrastructuur. Ieder jaar wordt op dit circuit immers de Grote Prijs van Nederland in de MotoGP gehouden.
  • Dreamdrive
“De deelnemers zijn unaniem: deze piste en de ontvangst die we gekregen hebben, zijn ronduit schitterend”, verduidelijkt Patrick Van Billoen in naam van de organisatie. “Zowel tijdens de kwalificatiesessie als tijdens de race beleefde iedereen een maximum aan plezier. We hebben nu al beslist om Assen op de kalender 2018 te zetten. Het was werkelijk een zeer mooi weekend…”

Op sportief vlak is het parcours in Assen tegelijk moeilijk en zeer fysiek. Het zorgde voor wat schade binnen de rangen van de Belgian Gentlemen Drivers’ Club, die er een wedstrijd op het programma hadden op zondagmiddag over 200 minuten. Onder de teams die in de opgavelijst verschenen waren er Katsers-Ménage. Hun Opel Astra Coupé #777 leed aan een beschadigde fuséekogel, een gevolg van een wat optimistisch inhaalmaneuver. Lekkende koelvloeistof maakte daarna definitief een einde aan hun ambities. Voor de Renault Clio #10 van Asnong-Bailly ging het nog sneller, een kapotte motor, terwijl de Honda Civic #6 van Van Billoen-De Laet het strijdperk moest verlaten met elektronische problemen en de Honda Civic #118 van Ronveaux-Pons de teller op 22 rondes zag stokken met koppelingsproblemen. Het ging nauwelijks beter voor de Porsche Boxster #24 van Neutelers-Denis-Beeckman, die van bij aanvang te kampen hadden met problemen aan de stuurbekrachtiging.
 
De Seat Leon Supercopa #35 van Vannetelbosch-den Hondt-Kirten had dan wel de pole veroverd maar het was een bolide uit de Divisie 1, de Peugeot RCZ Cup #188 van Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot, die zich in de kijker reden gedurende meer dan drie uren en een klinkende overwinning scoorden in Divisie 1 én het algemene klassement. Die zege maakte een einde aan een indrukwekkend lange lijst van technische en andere mankementen. De wagens van het merk met de leeuw lukten zelfs in een dubbelzege binnen de Divisie 1 en de klasse A16T. De wagen #288 van Dewaelheyns-Dussoul eindigde op een ronde van het winnende team.
 
Het was dus op de derde positie in de D1 dat men de winnaar terugvond in de populaire klasse B, voorbehouden aan de machines van 2 liter cilinderinhoud. En net als in Zandvoort waren de broers Yardy en Mick Hoogwerf sant in eigen land. Aan het stuur van hun Renault Clio Cup #85 gingen ze met een ronde voor aan de Renault Clio Cup #81 van een Nicolas Delencre die de hele afstand solo aflegde. Petje af voor deze prestatie, zeker gezien de temperaturen langs de baan…en binnen in de cockpit! Het podium van de klasse B werd volgemaakt door een andere Clio Cup, de #37 van Debroux-Deger-Bomer, die sneller was dan de Renault Clio Cup #510 van Vernaillen-Duthoit-Franken, de Honda Civic #47 van Franken-Libbrecht en de Renault Clio Cup #69 van Leten-Van Kuijk.
 
Ondanks hun problemen gedurende de wedstrijd was het toch de Honda Civic #118 van Ronveaux-Pons die won in de kleinste categorie, de klasse A. Eenzelfde scenario in de klasse D voor de Porsche Boxster #24 van Neutelers-Denis-Beeckman.
 
Alle stukken vielen op hun plaats voor de Seat Leon Supercopa #35 van Greg Vannetelbosch, Salim Den Hondt en Olivier Kirten binnen de Divisie 2. Ze haalden een autoritaire zege, onderlijnd met een 2de plaats in het algemene klassement tussen alle andere klassen. Voor de andere Seat Leon Supercopa, de #62 van Braun-Braekevelt, eindigde de wedstrijd na amper 14 ronden terwijl de BMW Compact M3 #444 van Verbeke-Smets 6 ronden moest toegeven tegenover de winnaars. Het leverde hen toch een 2de plaats in de klasse F op… achter de winnende ploeg van de klasse E: de BMW 330i E90 #90 van Kenny Boeykens en Kobe Wastiels. Die gingen binnen hun categorie redelijk eenvoudig voor aan de BMW 120d #120 de Van den Hove-Bradt en de BMW 118d #101 van Maes-Vermeulen-Claes, terwijl de BMW 120d #123 van Linus-Christiaens en de VW Golf Cup TDI #25 van Van den Berge-De Smet redelijk vroeg uit het klassement verdwenen.
 
Een handvol BMW’s komende uit de Racing Cups van Jan Horemans vergezelden eens te meer de Hundred Series by BGDC op deze verplaatsing naar Assen. Een uitstekende prestatie voor de broers Sari, die het klassement wonnen binnen de BMW M235i Racing Cup, en finishten in het kielzog van de winnaars van de divisies D1 en D2 in de algemene rangschikking. Er was ook een Nederlandse zege in de BMW Clubsport Trophy, met de 325i #78 van Sliphorst-Izelaar-Gesman die sneller waren dan de #3 van Werckx-Werckx en de #584 van Scamardi-Marcucci.  
 
Na de internationale verplaatsingen naar Dijon, Zandvoort en Assen, keren de Hundred Series by BGDC op het einde van de maand september terug naar België met een wedstrijd in het kader van het befaamde Racing Festival op het circuit van Spa-Francorchamps. De finale van de 2017 competitie, die speelt zich af op de Limburgse piste van Zolder in de herfst, op 28 oktober. 

BGDC Press
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op dinsdag 29 augustus 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Assen 200.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons