van der Horst

Assen: Voorbeschouwing van de organisatoren

Na de openingsmanche in Zolder en een verplaatsing naar de Nièvre, op het circuit van Magny-Cours, ronden de Hundred Series by BGDC nu al de kaap van de helft van het seizoen volgende zondag 16 juni. Het TT Circuit van Assen, in Nederland, werd vroeger al eens bezocht en het liet een sterke indruk na op de deelnemers. De terugkeer op de kalender van 2019 was dus niet meer dan logisch. Het is een meeting over één dag die wordt voorgesteld aan de teams van de Hundred Series by BGDC, met de kwalificatiesessie tussen 11u00 en 11u45 en de race over 200 minuten tussen 14u45 en 18u05.
Vooraan zouden de bolides van de Divisie 3 opnieuw de toon moeten aangeven. Onder hen de MARC Focus V8 VDS Racing Adventures #58 van Raphaël van der Straten en Hary Putz, evenals de Renault Mégane Trophy #10, deze keer in handen van Patrick Asnong, Jérôme Heinen en Gaëtan Hayot. Een mooi gevecht in het vooruitzicht dus…met als scheidsrechters de beste wagens van de klasse F in de Divisie 2. Die zullen meer dan ooit klaar staan om zich te tonen ingeval de bolides van de hogere categorie problemen krijgen. Te beginnen met de Seat Leon Cup #444 van Manfred Verbeke en Denis Smets, die een voorbeeldig begin van het seizoen kenden. De clan van Semspeed zal van de partij zijn met twee Peugeot 308 Racing Cup in plaats van één. Het worden de #308 van Benoît Altruy en Charles Deknudt, maar ook de #381 van Nicolas Delencre, waarbij de naam van zijn ploeggenoot nog moet worden bekend gemaakt.
 
Opletten ook voor de Peugeot RCZ Cup #288 van het trio Hortulanus-Tricoche-Dussoul, voor de andere Seat Leon van Scamardi-Dewaelheyns (#7), tweede in het kampioenschap, voor  Peigneur-De Boeck (#27), en dan mogen we de BMW Z4 #94 niet vergeten van Guillaume,  André Patzé en Simon Aillaud. Blijft dan nog de Honda Civic 2.0 T #99 van Comber-Gannon-Simmons, op zoek naar betrouwbaarheid. 
 
In de klasse B, met de 2-litermotoren van de Divisie 1, zal de Vauxhall Astra Coupé #777 van Philippe Ménage en Guy Katsers trachten op zijn elan door te gaan en de degens kruisen met een handvol aan Renault Clio Cup. Daaronder de #13 van Christian Deridder en Vincent Libbrecht, vergezeld van de ‘teruggekeerde’ Rodolphe Koentges, de #28 van Angélique Charlier en Pierre Zahnen, de #37 van Hervé Deger, Olivier Debroux en François Jeukenne, en de #510 van Eric Duthoit, Florence Hortulanus en Philippe Ramaekers. De vlag van Honda zal zoals gewoonlijk hoog worden gehouden door de Civic #6 van Patrick Van Billoen en Navric De Laet.
 
De BMW 325i #90 van Duville-Devleeschauwer zal het wat aan concurrentie ontbreken in de klasse D, terwijl we in de klasse E afstevenen op een duel tussen de BMW 130d #100 van Van Bael-Vermeulen en de BMW 120d #101 van Ruttens-Maes-Deketele.
 
Blijft er nog de klasse A, voor de wagens met de kleinere cilinderinhoud van 1600cc, waar we een strijd zullen zien tussen de Renault Clio #69 van Van Kuyk-Leten, leider in de tussenstand na Magny-Cours, en de Honda Civic #46 van Chevalier-Habran-Schein en de #48 van Van Mechelen-Businaro-Ooms.
 
De deelnemerslijst telt eveneens de onuitgegeven BMW M235i #235 van Bradt-Van den Hove, deel van de klasse X in D4.
 
Koers dus naar de provincie Drenthe, in Nederland, voor een afspraak op een zinderende piste waar elk jaar de artiesten van de MotoGP hun kunsten tonen. De Nederlandse manche vormt dus een hoogtepunt van het seizoen…  

Hundred Series by BGDC
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Gentlemen Drivers Club op dinsdag 11 juni 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Assen 200.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons