van der Horst

Assen Finaleraces: Voorbeschouwing van de organisatoren

TCR Benelux
TCR Benelux
Met twee achtereenvolgende meetings gaat TCR Benelux de laatste rechte lijn van wat alvast een zeer geslaagd eerste jaar is geworden van de Touring Car Racer in de Lage Landen. Voor de vijfde round trekt de karavaan naar het TT Circuit Assen, gelegen in de Nederlandse provincie Drente, voor de Formido Finale Races, een organisatie van V Max Management van Dick “Super Car Challenge” Van Elk.
  • LTF
TT Circuit Assen heeft een rijke geschiedenis in de wereld van de snelheidsmotoren en de eerste race, toen nog op de openbare weg, gaat terug tot 1925. Voor de 25ste Dutch TT – de letters TT staan voor Tourist Trophy en zijn ontleend aan de TT Races op het Isle of Man - volgde in 1955 een speciaal gebouwde 7,7 km lang trace, dat in 1984 volledig werd gerenoveerd. In 1992 werd het huidige TT Circuit Assen, 4,5 km, een permanente baan, waarna voor het seizoen 2004 een betere publieksaccomodatie en een verhoging van de veiligheidsnormen werden doorgevoerd. Dat liet TT Circuit Assen toe om de organisatie van de MotoGP veilig te stellen tot 2021.

De kwaliteit van de startgrid voor dit 5de weekend van TCR Benelux is eens te meer hoog te noemen en er zijn heel wat interessante aspecten om volgen.

Ere wie ere toekomt en dat is, zeker voor de Nederlandse fans, Numero Uno – letterlijk en figuurlijk - Tom Coronel! Voor de tweede keer dit jaar komt de vedette van het WTCC aan de start in TCR Benelux en deze keer zit hij achter het stuur van de #1 Honda Civic die hij deelt met landgenoot Michael Verhagen, die tijdens het DTM-weekend op Circuit Park Zandvoort al proefde van TCR Benelux. Coronel-Verhagen rijden voor Boutsen Ginion Racing onder de vlag van Fondation Jean Graton, een rijdende hommage aan Michel Vaillant, de beroemdste aller striphelden, en de komst van de #1 Honda is te danken aan Geert Verhagen, de dynamische baas van Honda Rotterdam!

WTCC-ster Coronel is in goed gezelschap, want net zoals dat het geval was in de andere Nederlandse TCR-round wordt puntenleider Stéphane Lémeret in de #18 Honda Civic opnieuw bijgestaan door Hongaar Norbert Michelisz, fabrieksrijder bij Honda JAS Motorsport in datzelfde WTCC.

Lémeret en “Norbi” Michelisz zullen vooral oog hebben voor de #23 Opel Astra van DG Sport Opel Team Belgium van Pierre-Yves Corthals en Fred Caprasse. De kersverse TCR Europe Trophy-kampioen is de grote belager van de Honda-kopman en de twee jongste meetings hebben getoond dat de formatie DG Sport-Opel-Corthals-Caprasse zeer sterk presteert, en indien nodig zelfs domineert. Op basis van de resultaten van de twee titelkandidaten zullen we weten hoe de zaken ervoor staan in de finale van TCR Benelux, één week later…

Een derde kaper op de kust wordt steeds nadrukkelijker Maxime Potty. De 16-jarige ex-karter in de #52 VW Golf GTI van Team WRT staat 3de in de punten en leidt voortaan ook het Junior-kampioenschap. Met hulp van Zwitser Stefano Comini won hij de QLR en solo ging hij twee keer voor een 2de plaats. Voor de Nederlandse round krijgt Potty het gezelschap van Loris Hezemans. Met een indrukwekkende zege op Circuit Park Zandvoort (in de SEAT van het Nederlandse Ferry Monster Autosport) trad de 19-jarige Hezemans duidelijk uit de schaduw van vader en veteraan Toine. Potty-Hezemans, twee Juniors die tonen dat jongelingen de strijd aangaan met de gevestigde waarden in deze nieuwe en succesvolle toerklasse.

Hetzelfde mag gezegd worden van Romain de Leval, lange tijd leider in Junior en nu vijftien punten achter op Potty, en zijn iets oudere en meer ervaren co Alexis van de Poele. Van de Poele-de Leval zijn in de #4 VW Golf GTI van het Delahaye Racing 4de in de tussenstand en hebben nog steeds zicht op de 3de eindplaats. Maar ook hier hangt veel af van het doen en laten van leider Potty en zijn Nederlandse teammaat.

Nog jonge wolven om volgen zijn de twee rekruten van het RACB National Team, Sam Dejonghe en Denis Dupont (4de op de gele SEAT #7), de SEAT #2 van de broers Edouard en Guillaume Mondron, 6de in de tussenstand, en de #3 Golf GTI TCR (ook van het Delahaye Racing)  van Amaury Richard-Didier Van Dalen.

We mogen ook zeker Renaud Kuppens niet vergeten. Samen met zijn jonge teammaat Benjamin Lessennes, pechvogels in Colmar-Berg, is Renaud één van de kandidaten  voor één van de zeges met de Honda Civic TCR #5.

En dan was er het opgemerkte debuut van de Alfa Romeo Giulietta op de Luxemburgse piste. Dankzij de 5de plaats van Loris Cencetti in Sprint 1 scoorde de mooie Italiaanse bolide de eerste punten, zowel bij de Rijders als in de rangschikking van de Merken. De snelle Luxemburger en teammaat Fabio Marchiafava kregen aldus de gelegenheid kilometers te verorberen en zich degelijk voor te bereiden op de tweede afspraak van de Alfa Romeo. En waarom zou de Alfa Romeo van de ploeg van Renga Charleroi on Tracks niet voor een verrassing kunnen zorgen op het TT Circuit van Assen?
De Nederlandse inbreng mag gezien worden voor deze 5de round van TCR Benelux. Naast Tom Coronel in de #1 Honda Civic en Loris Hezemans in de #52 VW Golf zorgen nu ook Meindert van Buuren Jr en Marcel Dekker voor extra Nederlandse kleuren in het kader van de Formido Finaleraces. Zij komen aan de start in de #9 SEAT Leon TCR van het Bas Koeten Racing.

21-jarige Meindert kennen we van de éénzitterij – Formule Renault 2.0, AutoGP, World Series by Renault en GP2 – en Marcel Dekker (26) won in 2015 de Mazda MX5 Cup, was Dutch Clio kampioen in 2013 en nadien ook nog eens Junior-kampioen in de Clio Cup Benelux.
 
Het team uit het Nederlandse Westwoud laat een tweede SEAT Leon rijden voor niemand minder dan Bas Koeten, himself, die ploegvormt met Bas Schouten, zowat de home driver van Bas Koeten Racing, en dit jaar een vaste waarde in de Duitse ADAC TCR. En gezien Schouten altijd aantreedt met het vaste startnummer 34, zullen Koeten-Schouten op TT Circuit Assen met hetzelfde nummer rijden! Hiermee komt een lang gekoesterde wens voor beide Bassen uit, samen eens een raceweekend rijden! Bas Koeten begeleidt Bas Schouten al vanaf zijn tiende levensjaar en Schouten maakte als 13-jarige pupil zijn debuut op circuit naast Koeten tijdens een racecursus op Circuit Park Zandvoort!
 
Bas Koeten won in 2001 een competitie voor jong talent en reed vervolgens twee seizoenen in de Renault Clio Cup. In 2003 startte hij met een eigen team, Bas Koeten Racing, dat is uitgegroeid tot één van Nederlands grootste teams. Bas Schouten startte zijn carrière als KNAF Talent First en reed onder meer Formule Ford en diverse toerwagenklasses alvorens in 2015 van start te gaan in TCR International Series. 
 
Voor deze vijfde meeting worden een twaalftal wagens verwacht, ondanks het spijtige forfait van de twee VW’s Golf van Milo Racing: na de klap van Vincent Radermecker in Luxemburg geraakte de #20 niet tijdig hersteld en Vanbellingen-Dermont gaven er de voorkeur aan om de #21 voor de meeting in Nederland op stal te laten staan.

Omdat niet iedereen al kennismaakte met het TT Circuit van Assen – en sommigen een nieuwe auto dienen te ontdekken – zijn er op vrijdag 21 oktober drie lange vrije testsessies van respectievelijk twee keer 60’ en 105’.

Zaterdagochtend 22 oktober vormen de 45 minuten vrije training (10u00) de gelegenheid om de afstellingen nog wat te verfijnen, maar het laatste kwartier ('Window Fast Lap' genaamd) dient ook om - samen met de 'Make The Grid'-app - de startgrid van de Qualifying Long Race te bepalen. De start van die één uur durende wedstrijd volgt om 15u25 uur gegeven en de rondetijden die tijdens deze race worden neergezet bepalen de startgrid van de Sprint Races 1 en 3.

Zondagochtend 23 oktober om 10u40 uur nemen de rijders dan de start voor twee Sprintraces van 20 minuten. Na de eerste wordt het hele veld achter een Leading Car gehergroepeerd, waarna een rollende start voor de tweede race volgt. Om 16u55 kruipt de andere rijder van het team achter stuur voor de Sprints 3 en 4 (verreden volgens hetzelfde principe). Het spektakel zal zeker opnieuw van de partij zijn, verwacht u maar aan enkele gespierde duels!

Voor de TCR-teams worden het nadien nog drukke dagen, want binnen enkele dagen moeten zij hun tenten opslaan in de paddock van het Circuit Jules Tacheny de Mettet, alwaar de finale round wordt betwist van TCR Benelux. Kronos Events heeft voor dit eerste seizoen gestreefd naar een evenwichtige kalender, maar het verschuiven van datums van andere meetings, liet V Max Management geen andere keuze dan één week voor de finale in het Belgische Mettet nog afspraak te geven op TT Circuit Assen!

Kampioenschap (*):
Overall : 1.Stéphane Lémeret, 360; 2. Pierre-Yves Corthals-Fred Caprasse, 301,5 ; 3. Maxime Potty 233 ; 4. Alexis Van de Poele-Romain de Leval 222; 5. Sam Dejonghe-Denis Dupont 216 ; 6. Guillaume & Edouard Mondron 205 ; 7. Vincent Radermecker 170 ; 8. Amaury Richard-Didier Van Dalen 151 ; 9. Ronnie Latinne 122 ; 10. Tiago Monteiro 121 ; 11. Benjamin Lessennes-Renaud Kuppens 119,5 ; etc.

Junior : 1. Maxime Potty 165 ; 2. Romain De Leval 150 ; 3. Amaury Richard 97 ; 4. Benjamin Lessennes 70 ; 5. Mathieu Detry 63 ; 6. Loris Hezemans 43 ; 6. Francisco Mora 27 ; 7. Ghislain Cordeel 6 ; 8. Jamie Vandenbalck, 2

Team : 1. Team WRT 160 ; 2. Boutsen Ginion Racing 140; 3. Delahaye Racing 126; 4. DG Sport Opel Team Belgium 114; 5. Milo Racing 88; 6. Ferry Monster Autosport 60; 7. Bas Koeten Racing 36; 8. Renga Charleroi on Tracks 8

Car : 1. Honda Civic 274,5 ; 2. VW Golf 260 ; 3. SEAT Leon 242 ; 4.Opel Astra 208,5 ; 5. Alfa Romeo 12
(*) Result QLR – Luxembourg Trophy pending – Appeal competitor DG Sport Opel Team Belgium against decision 1.

Kronos Events Press

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in TCR Benelux op donderdag 20 oktober 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Assen Finale Races.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons