van der Horst

Pau: Wildcard-houder Eric Cayrolle voor eigen publiek in een Elite Motorsport by Comtoyou Audi RS 3 LMS

Eric Cayrolle
Eric Cayrolle
Naast 16 all saison-rijders duiken in de loop van het WTCR-seizoen ook geregeld wildcard-houders op. Niet zelden zijn het of jonge nationale beloften die hun eerste stappen op de wereldscène zetten of oud-gedienden die elke kans om (nog eens) op dit niveau te racen aangrijpen. Eric Cayrolle is de eerste die zich aandient. De 59-jarige inwoner van Pau komt voor het eerst in meer dan 20 jaar aan de start van een FIA World Touring Car-race met een door Elite Motorsport by Comtoyou gerunde Audi RS 3 LMS.
  • Hamofa Performance
Eric Cayrolle
Eric Cayrolle
Cayrolle, beter bekend om zijn prestaties met GT-auto's in de afgelopen seizoenen, won de WTCC-Trophy in de tweede van twee FIA ​​WTCC-races op Circuit de Pau-Ville in mei 2009. Hij scoorde er een wereldkampioenschap punt ondanks een crash in de voorlaatste ronde die ervoor zorgde dat de race met code rood werd afgevlagd.

2009 was overigens de laatste keer dat de sfeervolle stad in het zuidwesten van Frankrijk een FIA World Touring Car-evenement organiseerde en er wordt reikhalzend uitgekeken naar de terugkeer van de categorie dit jaar, als onderdeel van het Pau Motors Festival van 7-8 mei.

"Ik woon in Pau, het is mijn favoriete circuit en het wordt de 29e editie van deze race voor mij. Ik heb in 2009 de FIA ​​World Touring Car Championship-race in Pau gereden en ik heb er hele goede herinneringen aan omdat ik de  tweede race won zonder de finish te passeren."

Cayrolle, drievoudig Frans Supertourisme-kampioen, voltooide twee volledige seizoenen in FIA ETCC nadat hij eerder in zijn carrière ervaring had opgedaan in de Formule Renault en de Formule 3 in Frankrijk. Na een stint in de Franse GT racete Cayrolle in 2021 in de Ultimate Cup Series en won hij zijn laatste race op Circuito do Estoril in Portugal. Het WTCR, dat in 2018 het WTCC verving, is echter onontgonnen terrein voor Cayrolle.

"Ik weet dat de concurrentie erg zwaar is in WTCR en omdat ik al 20 jaar niet meer met voorwielaandrijving heb gereden wordt het moeilijk, maar ik heb me geen doel gesteld behalve om te genieten. "Ik doe deze race gewoon [als een wildcard] en ging naar Vallelunga om de auto te testen. “Ik reed er ongeveer 50 ronden en heb dus enige kennis van de wagen. Pau ken ik uiteraard, een stratenomloop die geen enkele fout toelaat".

Foto's: DPPI



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 29 april 2022.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons