van der Horst

Audi met drie R18 e-tron quattro's naar 6H Spa en 24H Le Mans

Dr. Wolfgang Ullrich
Dr. Wolfgang Ullrich
Bij de voorstelling van het raceprogramma voor 2013 van Audi Sport in Ingolstadt ging er natuurlijk veel aandacht naar het WEC waar Audi zijn titel zal verdedigen tegenover Toyota dat volgend jaar de strijd aangaat met twee wagens. Belangrijkste wijziging is het opzij schuiven van de R18 ultra, het merk zal zich volledig concentreren op de hybride R18 e-tron quattro. Twee wagens zijn ingeschreven voor gans het seizoen, terwijl er voor de 24 uren van Le Mans en de 6 Hours of Spa een derde exemplaar aan de start komt.
  • Powercars
De Audi R18 e-tron quattro wordt volgend jaar dus het unieke strijdwapen van het Duitse merk in het WEC. Nu Toyota zich steeds meer aanbiedt als een serieuze titelkandidaat, besloot men bij Audi alles te zetten op de hybride wagen die zich dit jaar meerdere malen de bovenhand behaalde op de R18 ultra. Het hybride systeem op basis van een vliegwiel wordt nog krachtiger, zonder dat het daarbij zwaarder wordt. Uiterlijk zal de wagen identiek zijn aan het huidige model, doch onder de carrosserie zullen talrijke technische nieuwigheden aangebracht worden. In parallel zal Audi ook al starten met het ontwikkelen van een wagen volgens de nieuwe technische regels die in 2014 in voegen gaan, wat betekent dat het merk dan de strijd zal aangaan met zustermerk Porsche dat dan debuteert in de LMP1 klasse.

Op de 24 uren van Le Mans en de 6 Hours of Spa na komen er twee R18 e-tron quattro’s aan de start van alle WEC races. In de twee voorgenoemde races zet Audi Sport Team Joest een derde wagen in van hetzelfde type. Ook zal Audi nog afzakken met één hybride LMP1 naar de 12 uren van Sebring in een poging de wedstrijd nog eenmaal te winnen alvorens in 2014 de LMP 1’s verboden worden wanneer de ALMS samensmelt met het Grand Am kampioenschap. Geen wijzigingen bij de rijders, naast de heersende wereldkampioenen Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer vinden wij de namen terug van Tom Kristensen, Allan McNish, Lucas di Grassi, Marc Gené, Oliver Jarvis en Loïc Duval.

Foto: Audi Motorsport



  • LTF

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons