Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e: het begin van een nieuwe generatie

Met 245 pk en een topsnelheid van 210 km/u is de Audi een beest. Toch wel bijzonder is dat de wagen zijn aandrijflijn deelt met twee VW-modellen, namelijk de Golf GTE en de Tiguan e-Hybrid.


Audi belooft een autonomie van vijftig elektrische kilometers voor zijn Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e. Dat klopt! Een nadeel is wel dat zodra je op de verbrandingsmotor rijdt, de Q3 benzine slurpt. De Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e zet op papier een gemiddeld verbruik neer van 1,4 tot 1,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 33 tot 38 g/km. Na zo'n 150 kilometer gereden te hebben, waarvan een deel elektrische, was de tank echter reeds halfleeg.

Ook de DSG-automaat is vermeldenswaardig. DSG staat voor Direct-Shift Gearbox of Direktschaltgetriebe. Het is een automatische versnellingsbak met een dubbele koppeling die ervoor zorgt dat je sneller van versnelling kan wisselen, dat vaak soepeler en zuiniger rijdt, maar echter wel wat prijziger is.
Interieur en snufjes

Verbazend genoeg is de achterbank van de Audi wel comfortabel. Met de standaard verhoogde positie, zit je meer rechtop en voel je meer steun in je rug. De verstopte bekerhouders op de middelste zetel en voldoende beenruimte zijn ook een extra plusje of twee van de achterbank.

De beenruimte bij de passagierszetel vooraan valt echter tegen. De brandblusser die tegen de kant van de deur hangt is storend en neemt een deel van de beenruimte voor de passagier weg. Dat gezegd zijnde, heeft deze Audi Q3 Sportback S Line niet veel negatieve punten, zeker niet op vlak van zijn interieur. De bekleding is elegant, het materiaal op het dashboard wordt niet snel vuil, de kleurenstelling is mooi en aanpasbaar... de binnenkant van de wagen is echt een lust voor het oog.

Conclusie
De 180 kW (245pk) sterke Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e is eigenlijk wat je verwacht van een kleine SUV van Audi. Hij ligt vast op de weg, is zo licht als een veertje in zijn bewegingen en heeft het nodige comfort en technische snufjes. Zou ik mijn auto inruilen als ik het geld had voor zo'n wagen, desondanks mijn sceptici voor elektrisch rijden? Misschien toch wel.Foto: Imaani Barée, Glenn Haex, Volkswagen Group
Tweet