van der Horst

Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e: het begin van een nieuwe generatie

Audi Q3 Sportback Plug-In Hybride
Audi Q3 Sportback Plug-In Hybride
Audi zet al jaren in op hybridewagens en trekt die lijn nu volledig door met de Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e. De 245 pk sterke SUV-Coupé wordt door het merk met de vier ringen aanzien als de geboorte van een nieuwe generatie, want op uitzondering van de A4, A1 (Citycarver) en R8 V10, wil Audi al zijn wagens elektrificeren. De nieuwe Q3 luidt dus een tijdperk in van een volledig elektrisch en hybride gamma voor Audi. Wij deden de test.
De Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e is een erg aangename wagen om mee te rijden en biedt de kwaliteit die we van Audi gewend zijn. Het lijkt niet alsof je rijdt met een SUV. De wagen stuurt enorm licht en rijdt vloeiend door de bochten. In combinatie met de automatische versnellingsbak van Audi wordt elke rit een aangename tocht. De auto is best wel groot, maar toch voelt het niet zo aan. Als bestuurder heb je een ruim zicht over de snuit van de wagen en de breedte van de Q3 Sportback inschatten is daardoor niet moeilijk.

Met 245 pk en een topsnelheid van 210 km/u is de Audi een beest. Toch wel bijzonder is dat de wagen zijn aandrijflijn deelt met twee VW-modellen, namelijk de Golf GTE en de Tiguan e-Hybrid. 

Audi Q3 Sportback S Line hybride
Audi Q3 Sportback S Line hybride
De elektrische sensoren begrenzen de wagen tot 140 km/u. Wanneer je dat punt overschrijdt, merk je aanvankelijk wat tegenstand van de wagen zelf. Dat ligt aan de sensoren die je willen laten rijden aan de gepaste snelheid en aan de overschakeling tussen de elektrische motor en verbrandingsmotor. Het is wel mogelijk om die sensoren uit te zetten, maar het systeem zelf raadt het niet aan.



Audi Q3 Sportback S Line hybride
Audi Q3 Sportback S Line hybride
De remmen zijn echter wel iets wat enige gewenning eist. Audi belooft dat de overgang tussen regenererend remmen en het in actie schieten van de hydraulische wielremmen nagenoeg onmerkbaar is. Dat is toch niet helemaal het geval. De overgang is juist nogal abrupt. De auto komt sneller tot stilstand dan je zou willen eens je dat overgangspunt hebt bereikt. De regeneratie is wel geweldig. Bij het remmen kan het systeem tot 40 kW aan vermogen regenereren via de elektromotor om in de batterij op te slaan en nadien opnieuw te gebruiken. Hierdoor kan je vaak voor korte ritten toch elektrisch blijven rijden als je bijvoorbeeld niet de kans hebt gehad om de batterij volledig op te laden.

Audi belooft een autonomie van vijftig elektrische kilometers voor zijn Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e. Dat klopt! Een nadeel is wel dat zodra je op de verbrandingsmotor rijdt, de Q3 benzine slurpt. De Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e zet op papier een gemiddeld verbruik neer van 1,4 tot 1,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 33 tot 38 g/km. Na zo'n 150 kilometer gereden te hebben, waarvan een deel elektrische, was de tank echter reeds halfleeg.

Audi Q3 Sportback S Line hybride
Audi Q3 Sportback S Line hybride
De wagen biedt wel een enorm rijcomfort. Met de rijmodus 'Dynamic' voel je geen verschil tussen een snelweg met vernieuwd asfalt of een verkavelingsweg vol met putten. Ook blijft de benzinemotor continue ingeschakeld in deze comfortmodus. Bij het starten van de wagen veranderen die instellingen echter opnieuw. Dan is standaard de modus ‘Auto Hybrid’ ingeschakeld. Bij de stand 'EV' rijdt men volledig elektrisch. De benzinemotor begint pas te draaien wanneer de batterij leeg is of wanneer je het gaspedaal helemaal induwt. Dat is natuurlijk eigen aan een plug-in hybride-wagen, die verschilt van een gewone hybride-wagen door de mogelijkheid de wagen al rijdend lichtjes op te laden met daarnaast de de oplaadcapaciteiten via een normaal stopcontact.

Ook de DSG-automaat is vermeldenswaardig. DSG staat voor Direct-Shift Gearbox of Direktschaltgetriebe. Het is een automatische versnellingsbak met een dubbele koppeling die ervoor zorgt dat je sneller van versnelling kan wisselen, dat vaak soepeler en zuiniger rijdt, maar echter wel wat prijziger is.
Interieur en snufjes
Audi Q3 Sportback Plug-In Hybride interieur
Audi Q3 Sportback Plug-In Hybride interieur
Vanbinnen is de wagen enorm ruim. De sportzetels zien er erg mooi uit, maar in deze Q3 komen ze misschien niet helemaal tot hun recht. De Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e is gebouwd als een sportieve wagen, maar je rijdt er (doorgaans) niet sportief mee.


Verbazend genoeg is de achterbank van de Audi wel comfortabel. Met de standaard verhoogde positie, zit je meer rechtop en voel je meer steun in je rug. De verstopte bekerhouders op de middelste zetel en voldoende beenruimte zijn ook een extra plusje of twee van de achterbank.

Audi Q3 Sportback S Line hybride kofferbak
Audi Q3 Sportback S Line hybride kofferbak
De kofferbak van de Audi is erg groot, maar niet even groot als die van een Q3 met enkel een verbrandingsmotor. Waar de inhoud van de bagageruimte normaal gesproken 530 liter bedraagt in een Audi Q3, moet je in de plug-in hybrides genoegen nemen met 380 liter. Dat wil echter niet zeggen dat er helemaal geen ruimte meer is. Je kan er gemakkelijk een lading boodschappen voor een gezin van vier personen (voor een week) in kwijt. Een groot nadeel is dat de kabels en verlengsnoeren om de wagen op te laden, ook in de kofferbak zitten. Het is echter mogelijk die onderdelen - die in een stoffen koffertje van Audi zelf zitten - eruit te halen, wanneer je enkel op benzine rijdt.



De beenruimte bij de passagierszetel vooraan valt echter tegen. De brandblusser die tegen de kant van de deur hangt is storend en neemt een deel van de beenruimte voor de passagier weg. Dat gezegd zijnde, heeft deze Audi Q3 Sportback S Line niet veel negatieve punten, zeker niet op vlak van zijn interieur. De bekleding is elegant, het materiaal op het dashboard wordt niet snel vuil, de kleurenstelling is mooi en aanpasbaar... de binnenkant van de wagen is echt een lust voor het oog.

Audi Q3 Sportback S Line hybride
Audi Q3 Sportback S Line hybride
Ons testexemplaar bevat ook verschillende sensoren. Rijvakcorrectie, blindehoeksignalisatie,... noem maar op. Het infotainmentsysteem is erg uitgebreid, maar toch duidelijk. Ook een enorm pluspunt is dat zowel Apple iPhones als Android Smartphones zonder al te veel problemen kunnen connecteren met het systeem van Audi. Mijn favoriete snufje is toch wel de oplaadbare pod voor smartphones. Dat is een vakje achter de bekerhouders waar je je GSM kan opleggen. Zodra je het contact van de auto aanzet, laadt je GSM dan op.
Conclusie
De 180 kW (245pk) sterke Audi Q3 Sportback S Line 45 TFSI e is eigenlijk wat je verwacht van een kleine SUV van Audi. Hij ligt vast op de weg, is zo licht als een veertje in zijn bewegingen en heeft het nodige comfort en technische snufjes. Zou ik mijn auto inruilen als ik het geld had voor zo'n wagen, desondanks mijn sceptici voor elektrisch rijden? Misschien toch wel.

Foto: Imaani Barée, Glenn Haex, Volkswagen Group



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in Wagentest op maandag 10 mei 2021.
  • VR Racing

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons