van der Horst

Audi Sport customer racing stelt de nieuwe Audi RS 3 LMS voor

Audi RS 3 LMS
Audi RS 3 LMS
Audi Sport customer racing lanceerde vandaag via een virtuele première bij Audi Sport in Neuburg an der Donau de tweede generatie van zijn Audi RS 3 LMS. Met het nieuwe, op vele punten verbeterde model voor de wereldwijde TCR-races, wil Audi Sport een vervolg breien aan het commercieel en sportief succes van zijn voorganger sinds de lancering in 2016. De nieuwe bolide wacht een intensief testprogramma en zal mogelijk in de tweede helft van het jaar voor de klantenteams beschikbaar zijn.
  • Powercars
Audi RS 3 LMS
Audi RS 3 LMS
Met liefst 180 exemplaren werd geen enkele andere klantenracewagen met de vier ringen in één generatie zo vaak geproduceerd als de eerste generatie van de RS 3 LMS. De compacte racewagen is niet alleen in commercieel, maar ook in sportief opzicht een topper: in slechts vier jaar behaalde het instapmodel touringwagen 764 podiumplaatsen in 1.051 races wereldwijd, waaronder 279 overwinningen. 16 titels in het rijderskampioenschap en 38 kampioenschapssuccessen in andere categorieën ronden zijn palmares af, waaronder de titel van TCR Model of the Year 2018.

Audi RS 3 LMS
Audi RS 3 LMS
De Audi RS 3 LMS van de tweede generatie biedt op alle vlakken nieuwe ontwikkelingen met twee doelstellingen: om van het op productie gebaseerde instapmodel een nog betere racewagen te maken en de voordelen voor de klant op alle gebieden te optimaliseren, of het nu gaat om looptijden of tuningopties, veiligheid of ergonomie. Desondanks blijft het model betaalbaar in aanschaf en onderhoud, biedt het een nog hoger veiligheidsniveau en zorgt het voor veel rijplezier met maximaal 250 kW (340 pk).

Audi RS 3 LMS
Audi RS 3 LMS
Audi ontwikkelde belangrijke onderdelen met focus op levensduur en betrouwbaarheid. Zo kreeg Audi's nieuwe wapen in de onderscheiden toerwagenkampioenschappen een nieuw koelingsysteem, een nieuwe schakelbak, dito koppeling en aandrijfas mee.  


Audi RS 3 LMS
Audi RS 3 LMS
Om de aerodynamica te verbeteren werd de luchtstroom doorheen het motorcompartiment geoptimaliseerd. Om  het afstellen van de instellingen te vergemakkelijken werd een systeem van vulplaatjes geïntroduceerd waardoor de camber sneller gewijzigd kan worden. Een nieuw dashboard met een toetsenbord voor het beheer van alle functies moet de rijders toelaten zich tijdens de races nog beter te concentreren. Vensternetten en een openklappend luik op het dak moeten dan weer de veiligheid verhogen.

Foto's: Audi Sport customer racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in TCR op vrijdag 5 februari 2021.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons