van der Horst

24H Le Mans: Audi voorlopig op pole - Sessie vroegtijdig beëindigd na crash Thiriet by TDS Racing Oreca

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Loïc Duval heeft met een 3:22.349 de Audi #2 voorlopig op pole positie geplaatst voor de 24 Heures du Mans 2013. Met de mogelijkheid dat er morgen regen valt, bestaat dus de kans dat het trio Kristensen/McNish/Duval deze 81e editie van Le Mans zal aanvatten vanop de eerste plaats. De overmacht van Audi is overigens verbluffend, niet alleen is de pole tijd bijna anderhalve seconde sneller dan de chrono van Fässler/Lotterer/Tréluyer vorig jaar, ook moet de snelste Toyota (#7 van Wurz/Lapierre/Nakajima) bijna vijf tellen toegeven. De Rebellion Lola #12 wurmde zich, enigszins onverwacht, tussen de beide Toyota's.
Door de hoge kans op neerslag boven de omloop van La Sarthe op donderdagavond kon de eerste kwalificatie op woensdagavond al wel eens beslissend zijn. De Fransman Loïc Duval zette in de Audi #2 die hij deelt met Allan McNish en Tom Kristensen meteen bij het begin van de sessie twee toptijden neer die niemand nog kon verbeteren. Wat een spannend laatste uur had moeten worden eindigde namelijk in een anti-climax: door een crash van de #46 Oreca van Thiriet by TDS Racing raakte de vangrail zo zwaar beschadigd dat de sessie moest worden stilgelegd. Het was teameigenaar en piloot Pierre Thiriet zelf die van de baan schoot in de Oreca Nissan die hij deelt met Ludovic Badey en onze landgenoot Maxime Martin. Een dubbele impact op de vangrail deed koersdirecteur Eduardo Freitas besluiten om geen risico's te nemen en de sessie niet meer te laten herstarten.

De #8 Toyota geraakte niet verder dan een zesde plaats, al viel de bolide stil langs het circuit met technische problemen (aandrijving). Rebellion Racing profiteerde optimaal door met de B12/60 Coupé van Prost/Jani/Heidfeld op een vijfde stek te komen postvatten, al moesten de Zwitsers wel acht seconden toegeven op de polesittende R18.

G-Drive Racing - Oreca 03 - Nissan
G-Drive Racing - Oreca 03 - Nissan
Bij de LMP2’s gaat de voorlopig beste tijd naar de G-Drive Racing Oreca Nissan van Rusinov/Martin (een Brit)/Conway die daarmee de verrassend snelle Morand Morgan Judd van Gachnang/Mailleux/Lombard voorbleef. De OAK Morgan Nissan van Pla/Brundle/Heinemeier Hansson klokte de derde tijd. Bertrand Baguette staat als eerste Belg op een vijfde plaats met zijn OAK Morgan Nissan en daarmee staat hij twee plaatsen voor de Oreca van Maxime Martin. De Boutsen Ginion Racing Oreca moet genoegen nemen met een twintigste tijd in zijn klasse en moet heel wat GT wagens voor zich dulden.

Aston Martin revancheerde zich in de GTE klasse en pakte met de wagen van Senna/Bell/Makowiecki de snelste tijd in de klasse. AF Corse blijft een te duchten tegenstander en de Ferrari van Bruni/Fisichella/Malucelli  reed de tweede tijd voor de Aston Martin van Turner/Mücke/Dumbreck. De Viper van Goossens blijft het goed doen met een tiende tijd in de klasse net achter de officiële Corvette’s. Ook in GTE Am is de snelste tijd voor een Aston Martin met Nygaard/Poulsen/Simonsen voor de Proton Porsche van Ruberti/Reid/Roda.

Vermelden we tot slot nog dat de eerste kwalificatiesessie deze avond werd gekruid met veel incidenten, zo zagen wij onder meer een Larbre Corvette de vangrails ingaan. Noteren wij ook dat de Krohn Ferrari en de Caterham Zytek die deze namiddag beschadigd raakten bij crashes niet op de baan verschenen.

Volg de voorbereidingen en de wedstrijd op Autosport.be via de handige evenementpagina van de 24 Heures du Mans 2013.

Foto: Audi Motorsport & DPPI



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Arne Simons in 24 Heures du Mans op donderdag 20 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons