van der Horst

24H Le Mans: Audi wint editie 2013 - Baguette met fenomenale zege in LMP2 - Porsche primus in GTE

7311cf34ab2cd464ac7b4c8159c22b8c095f4137.jpg
Het Audi trio Kristensen/Duval/McNish heeft de zege gepakt in de 81e editie van de 24 Heures du Mans. Dankzij de overwinning stelt Tom Kristensen zijn record op vlak van aantal zeges nog scherper, de Deen kent nu negen streepjes achter zijn naam, terwijl Duval voor de eerste keer mee op het hoogste schavotje mocht en McNish voor de derde keer won. Toyota streed voor wat het waard was, maar strandt uiteindelijk op een tweede plaats met de bolide van Davidson/Buemi/Sarrazin. Gené/di Grassi/Jarvis vervolledigden het podium. Een geëmotioneerde Kristensen droeg de zege op aan Allan Simonsen die gisteren namiddag het leven liet. Bertrand Baguette heeft ons Belgenlandje dan weer een schitterende zege bezorgd; hij won zijn LMP2-klasse aan boord van de OAK Racing Morgan - Nissan. Bij de GTE Pro's ging net als bij de Am's de zege naar Porsche.
6752e54df3119dccbe6ae6ca6cd8934320961c44.jpg
De 81ste editie van de 24H van Le Mans is er eentje met een zure nasmaak geworden. De bijna 35-jarige Deen Allan Simonsen overleed na een crash aan het stuur van zijn Aston Martin. Er hing een vreemd sfeertje rond in Le Mans voor de rest van de 24H. De woorden van Tom Kristensen die zijn negende zege opdroeg aan zijn landgenoot deden menig hart smelten. Simonsen kreeg op vraag van Jacky Ickx nog een laatste eerbetoon van het publiek aan de voet van het podium.

De Audi #2 zelf kwam in feite op geen moment in de problemen. De R18 e-tron quattro nam de leiding in handen na het wegvallen van de #1 Audi al vroeg in de race. De #1 auto van Tréluyer / Fässler / Lotterer kreeg te maken met problemen aan de alternator en verloor 10 ronden in de box. Een finale vijfde plaats was het hoogst haalbare voor het trio dat de afgelopen twee edities nog winnend wist af te sluiten.

17e34f6a7ca6d5c4a32adcb1036965339c17c80e.jpg
Oorspronkelijk leken de Toyota's met hun zuinigere benzine aangedreven motoren wel eens een coup te kunnen plegen wanneer de pitstops in hun voordeel gingen spelen. De snelheid van de Toyota's was echter niet toereikend om het de Audi van Kristensen / Duval en McNish moeilijk te maken. De #8 auto strandde op een tweede plaats, terwijl de #7 met Nicolas Lapierre aan het stuur er voor de 'Porsche curves' nog hard afging en zijn podiumplaats aan de Audi #3 van Gené / Jarvis / di Grassi moest overlaten.

 De Strakka Racing HPD was de enige overige LMP1 die niet in de problemen kwam en won dan ook de officieuze 'Privateers'- klasse. De beide Rebellion Lola - Toyota kwamen even voor de finish nog even buiten voor een klassement te kunnen behalen. De crash die Andrea Belicchi onderging was hevig en hij moest afgevoerd worden met enkele gebarsten ribben. 

Bertrand Baguette en zijn maats winnaars in LMP2
Bertrand Baguette en zijn maats winnaars in LMP2
Sensatie dan in de LMP2- klasse. Bertrand Baguette kon de voorbije jaren niet echt schitterende resultaten voorleggen in zowel de LMP1- als de LMP2 klasse. Deze 24H van Le Mans reed hij in zijn eentje minstens de helft van de 24H en behaalde bovendien een schitterende zege. Petje af voor Bertrand Baguette die nu als een echte topper in het WEC wereldje mag beschouwd worden. Achter de #35 OAK Racing Morgan - Nissan van Baguette / Gonzalez / Plowman, werd de tweede OAK Racing Morgan #24 van Pla / Brundle / Heinemeier Hansson tweede op respectabele afstand. 

De G-Drive Racing Oreca - Nissan van Rusinov / Martin / Conway werd een knappe derde. De Russische bolide hield uiteindelijk de sterke Greaves Motorsport Zytek Z11SN af, waar we vooral de knappe stints van de jonge ex-Playstation piloot, Jann Mardenborough herinneren.  De top-5 werd vervolledigd door de Pecom Racing Oreca - Nissan. 

Porsche knoopte na een paar moeilijke jaren opnieuw met een schitterende zege aan bij het selecte gezelschap van winnaars bij de GT's. De nieuwe 911 RSR was zondermeer de meest constante wagen in deze 24H. Met de ervaren bemanning Richard Lietz / Marc Lieb / Romain Dumas werden zij dan ook de winnende combinatie om zo Porsche voor de 50ste jaargang van de 911 opnieuw de zege te schenken. Het feest werd door de tweede Porsche nog compleet gemaakt door ook P2 binnen te halen. Het trio Pilet / Bergmeister / Bernhard bewees dat een goede strategie ook belangrijk was om de snelle Aston Martin's te verslagen. Stefan Mücke bracht de Vantage V8 als derde binnen voor het zwaar geteisterde Aston Martin racing dat allesbehalve een eenvoudig weekend kende. 

Eveneens in de GTE Am klasse gaat de zege naar de troepen uit Stuttgart. Het Franse Imsa Performance Matmut Racing scoorde een thuiszege met het trio Narac / Vernay / Bourret, een volledig Franse line-up dus. De beide AF Corse Ferrari's eindigden mee op het podium, de #55 werd tweede voor de #61 458 Italia.

Foto's: Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Olivier Gouters in 24 Heures du Mans op zondag 23 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons