van der Horst

Austin: Muscle Milk HPD probleemloos naar de pole – BMW snelste bij de GT’s

38e98c43a0bc0dc5acd0790bda547d9d52d91c4d.jpg
Ook de deelnemers van de ALMS hadden te kampen met slecht weer, maar de kwalificatie werd tot het einde afgewerkt in tegenstelling tot de tweede vrije training van het WEC die wegens een stortvlaag moest worden afgebroken. Zoals te voorspellen was ging de pole naar de Muscle Milk HPD ARX-03a van Klaus Graf en Lucas Luhr. Spannender is de strijd in de GT-klasse en op de natte piste was het BMW dat het laken naar zich toe trok, Joey Hand reed de Z4 #55 naar de zevende tijd voor de beide Corvette’s. Marc Goossens zal als negentiende (negende bij de GT’s) vertrekken, de Porsche van Jan Heylen lukte de zesde tijd in de GTC-klasse waar Bleekemolen als derde van start zal gaan.
De natte training leverde geen echte verrassingen op en naar gewoonte stuurde Lucas Luhr de Muscle Milk HPD ARX-03a naar de pole positie voor de ALMS wedstrijd. De enige andere aanwezige “echte” LMP1, de Dyson Lola-Mazda bleef steken op de vijfde plaats en moest dus drie LMP2’s voor laten. Ondanks de zeer specifieke bouw wordt ook de Deltawing dit jaar ingedeeld in de LMP1 categorie en Meyrick lukte een degelijke zesde tijd nadat de wagen al de snelste tijd neerzette in de vrije training. Het is dit weekend overigens de coupé-versie van de excentrieke wagen die zijn debuut maakt.

De tweede plaats op de grid gaat dus naar een LMP2, namelijk de Tucker Motorsport HPD van Franchitti , Cosmo en Tucker. De tweede lijn wordt ingenomen door de beide Extreme Speed Motorsports HPD’s van Brown/van Overbeek en Sharp/Lazzaro. De zevende tijd algemeen was dus voor de RLL BMW van Auberlen/Hand die na een felle strijd de twee officiële Corvette’s naar plaatsen acht en negen verwees. Hand valt dit weekend in voor Maxime Martin die dit weekend met Marc VDS Racing een gooi naar de BES-titel doet in de 1000km van de Nürburgring. Het uitstekend BMW Z4 chassis profiteerde optimaal van de natte piste om zijn sterke punten uit te spelen en Hand gaf achteraf ook toe dat de pole in droge omstandigheden onwaarschijnlijk zou geweest zijn. Edwards/Muller volgden op de tweede BMW met een elfde tijd net voor de eerste Porsche, het CORE exemplaar van Long/Braun, een plaats verder vinden we de eerste Viper, echter niet die van onze landgenoot Marc Goossens maar de GTS-R van Bomarito/Wittmer. Ook indruk maakte noorderbuur Renger van der Zande die de pole bij de LMPC’s pakte en de Dragonspeed Oreca FLM09 naar de tiende tijd loodste.

Startgrid ALMS Austin:

01. Graf/Luhr (HPD-ARX 03a LMP1) 2:07.851
02. Tucker/Franchitti/Cosmo (HPD-ARX 03b LMP2) 2:10.573
03. Brown/Van Overbeek (HPD-ARX 03b LMP2) 2:11.869
04. Sharp/Lazzaro (HPD-ARX 03b LMP2) 2:12.100
05. Burgess/McMurry (Lola B12/60 Mazda LMP1) 2:12.837
06. Meyrick/Legge (DeltaWing DWC13 LMP1) 2:15.845
07. Auberlen/Hand (BMW Z4 GTE) 2:17.178
08. Magnussen/Garcia (Corvette C6 ZR1 GTE) 2:17.442
09. Gavin/Milner (Corvette C6 ZR1 GTE) 2:17.594
10. van der Zande/Schultis (ORECA FLM09 LMPC) 2:17.865

Foto: ALMS



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in American Le Mans Series op vrijdag 20 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 6 Hours of Austin.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons