van der Horst

Australië: Red Bull en Mercedes moesten ophangingssysteem aanpassen.

Detail luchtinlaat remmen Mercedes W08 EQ Power+
Detail luchtinlaat remmen Mercedes W08 EQ Power+
Red Bull Racing en Mercedes AMG-Petronas werden in de aanloop naar de Grote Prijs van Australië gedwongen hun ophanging aan te passen omdat ze niet conform zijn. De ophangingssystemen van de F1-bolides waren tijdens de voorbije maanden een heet hangijzer nadat Scuderia Ferrari de FIA om verduidelijking vroeg over de legaliteit ervan. De FIA verklaarde dat deze systemen illegaal zijn, nadat het tijdens de voorseizoenstests in Spanje alle F1-bolides had gecontroleerd.
Red Bull RB13
Red Bull RB13
“Het is verboden om een ophangingssysteem te hebben dat invloed heeft op de aerodynamische prestatie van de wagen op een ander dan niet opzettelijke manier”, aldus Charlie Whiting, race directeur van de FIA eerder vandaag in Melbourne aan verzamelde de pers. “We laten het niet toe en dat is dan ook onze standpunt hierin. We wilden zien of de ophanging in het algemeen een ophanging is, of dat ze er hoofdzakelijk is voor de aerodynamische prestatie van de wagen. Dat is de verandering die er nu is. We hebben er ons meer op gefocust dit jaar.”

Valtteri Bottas - Mercedes
Valtteri Bottas - Mercedes
“Indien een ophangingssysteem zich asymmetrisch gedraagt, dan is er niet echt een gegronde reden om zich zo te gedragen”, gaat de Brit verder. “Dus als een ophangingssysteem de wagen naar omlaag laat gaan tijdens een bepaalde snelheid en dan terug naar omhoog doet komen bij een ander snelheid, dan is dat niet toegelaten. Indien ze (de teams in kwestie n.v.d.r.) er ons niet van kunnen overtuigen dat dit bij hun ophangingssysteem niet het geval is, dan mogen ze deze ook niet langer gebruiken.” Onder meer Red Bull Racing en wereldkampioen Mercedes-AMG lijken slachtoffers te zijn van de verduidelijkingen van de FIA. Of deze verplichte aanpassingen voor beide teams veel invloed zullen hebben op hun bolides, is echter de vraag.

Lewis Hamilton - Mercedes
Lewis Hamilton - Mercedes
Vorig seizoen gebruikte het team met de ster tijdens enkele wedstrijden reeds het nu in opspraak geraakte slimme ophangingssysteem. Echt cruciaal blijkt de zogenaamde slimme ophanging dan echter niet te zijn dan voor de Zilverpijlen. Naar aanloop van de Grote Prijs van Australië te Melbourne dit weekend heeft de FIA alle ophangingen van de tien Formule 1-teams opnieuw gecontroleerd. Deze keer verliep de controle vlekkeloos en verklaarde de FIA dat iedere ophanging reglementair is.

Foto's: Georges De Coster & Martijn Wouters




  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons