Australië: Red Bull en Mercedes moesten ophangingssysteem aanpassen.
“Indien een ophangingssysteem zich asymmetrisch gedraagt, dan is er niet echt een gegronde reden om zich zo te gedragen”, gaat de Brit verder. “Dus als een ophangingssysteem de wagen naar omlaag laat gaan tijdens een bepaalde snelheid en dan terug naar omhoog doet komen bij een ander snelheid, dan is dat niet toegelaten. Indien ze (de teams in kwestie n.v.d.r.) er ons niet van kunnen overtuigen dat dit bij hun ophangingssysteem niet het geval is, dan mogen ze deze ook niet langer gebruiken.” Onder meer Red Bull Racing en wereldkampioen Mercedes-AMG lijken slachtoffers te zijn van de verduidelijkingen van de FIA. Of deze verplichte aanpassingen voor beide teams veel invloed zullen hebben op hun bolides, is echter de vraag.
Vorig seizoen gebruikte het team met de ster tijdens enkele wedstrijden reeds het nu in opspraak geraakte slimme ophangingssysteem. Echt cruciaal blijkt de zogenaamde slimme ophanging dan echter niet te zijn dan voor de Zilverpijlen. Naar aanloop van de Grote Prijs van Australië te Melbourne dit weekend heeft de FIA alle ophangingen van de tien Formule 1-teams opnieuw gecontroleerd. Deze keer verliep de controle vlekkeloos en verklaarde de FIA dat iedere ophanging reglementair is.
Foto's: Georges De Coster & Martijn Wouters
Tweet