Auto GP houdt op te bestaan
Het Auto GP kampioenschap ontstond in 2010 uit de Euro F3000 serie. De oude Lola’s F3000 die de dienst uitmaakten in de Euro F3000 werden vervangen door de eerste generatie A1 GP auto’s. Later kregen de wagens nog een flinke upgrade en in 2015 probeerde Enzo Coloni de zuiver Europese serie op te waarderen tot een wereld serie en dit door samen te werken met het WTCC. Het project faalde door de te hoge kosten en verleden jaar kreeg het kampioenschap nog een klap te verwerken met de oprichting van de Formula Acceleration 1 serie die dezelfde A1 GP wagens gebruikte. Verscheidene deelnemers liepen over naar de nieuwe serie die echter geen lang leven beschoren was. Na minder dan een jaar doekte de Nederlandse organisatie het Acceleration kampioenschap op en besloot om voortaan samen te werken met de Auto GP serie. Een samenwerking die na enkele maanden al afsprong.
De Auto GP serie kwam kon zijn oude glorie niet meer herwinnen en voor de twee manches die dit jaar plaats vonden daagden nog geen 10 auto’s op. Romain Grosjean, Kevin Ceccon, Adrin Quaife-Hobbs, Vittorio Ghirelli en Kimiya Sato kroonden zich opeenvolgend tot kampioen sinds 2010. In 2014 probeerde de Belg Sam Dejonghe nog een seizoen Auto GP te rijden, na enkele veel belovende resultaten moest hij echter zijn seizoen vroegtijdig afbreken wegens een gebrek aan de nodige fondsen.
Foto's: Auto GP & Georges De Coster
Tweet