van der Horst

Autosalon: Blik op de Europese premières

Audi e-tron Sportback
Audi e-tron Sportback
Naast enkele wereldpremières mag het Brusselse autosalon ook enkele Europese premières ontvangen. Blikvanger bij deze nieuwigheden is waarschijnlijk wel de Sportback versie van de in België gebouwde Audi e-tron. Deze sportversie met aflopende daklijn oogt niet alleen mooier dan de basisversie, maar de gunstigere aerodynamica brengt ook het verbruik naar beneden.
  • St. Paul
BMW M8 Gran Coupé en 2 reeks Gran Coupé
BMW M8 Gran Coupé en 2 reeks Gran Coupé
BMW brengt ook twee Europese premières mee naar Brussel. Vooreerst is er de BMW 2 reeks Gran Coupé, een vierdeurscoupé afgeleid van de 1-Reeks. De technische basis is deze van de voorwielaangedreven 1 serie en verschilt dus van de 2 reeks coupé waarvan de achterwielen worden aangedreven. Opvallend zijn de frameloze zijruiten. Voorlopig zijn er drie motorversies beschikbaar, een diesel twee liter van 190 pk, een 1,5 liter benzine van 140 pk en een pittige tweeliter benzine met 306 pk. Ook de M8 krijgt een Gran Coupé variant die in Brussel in Europese première werd voorgesteld. De Gran Coupé is voorzien van vier deuren en is uitgerust met de 4.4 liter V8 van 600 pk in de standaard versie of een 625 pk sterke krachtbron in de Gran Coupé Competition.

Mazda MX-30
Mazda MX-30
Ook Mazda laat twee Europese premières los op het Belgische publiek, met de Mazda MX-30 en de Mazda2. De MX-30 crossover mixt aangename sportieve lijnen met een volledig elektrische aandrijving, maar bevat een compacte accu van slechts 35,5 kWh. De Mazda2 kreeg een opfrisbeurt en oogt nu nog fraaier. Veel aandacht ging naar het comfort waaronder het extra dempen van de rijgeluiden.

MINI John Cooper Works GP
MINI John Cooper Works GP
MINI presenteert ons de derde generatie van de John Cooper Works GP,  waarvan er slechts 3000 exemplaren gebouwd worden. De John Cooper Works GP haalt uit zijn 2.0-liter viercilinder TwinPower Turbo benzinemotor 306 pk. Alle vermogen gaat naar de vooras, maar de wagen krijgt dan ook krachtigere remmen, extra koeling, 10mm verlaagde sportophanging en een mechanisch sperdifferentieel. Opvalend zijn ook de uit koolstof vervaardigde extra wielbeschermers. Bij Ford kregen de S-Max en de Galaxy een facelift. Opvallend zijn de grote motorgrilles die verschillend zijn in afwerking naargelang de versie, Trend, Titanium of ST Line. Ook het comfort van bestuurder en medepassagiers werd verbeterd.    

Foto's: Niels Vaeck & Ronald Janssens
 



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons