van der Horst

Autosalon Genève: Bugatti Chiron - nog sterker, nog sneller, nog straffer

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
De Bugatti Veyron wordt niet meer gebouwd maar de opvolger staat nu klaar, de Chiron. Deze super GT overtreft zijn voorganger op alle vlakken en de prestaties zijn dan ook duizelingwekkend, zo ook het prijskaartje dat er aan vast hangt. Opvallend is dat Bugatti niet koos voor een hybride aandrijving maar de W16 motor die ook al in de Veyron zat trouw bleef.
De 8 liter W16 motor die is uitgerust met vier turbo’s onderging enkele updates en levert nu 1500 pk, voldoende om de Chiron, die nochtans 2000 kilogram weegt, van 0 naar 100 km/u te loodsen in 2,5 seconden. Een hybride aandrijving zoals de meeste van de concurrenten van de Chiron hebben, werd geweerd om het gewicht niet nog meer op te drijven. De topsnelheid werd dan weer opzettelijk beperkt tot 420 km/u. Natuurlijk beschikt de wagen over vierwielaandrijving en de bestuurder kan kiezen uit vijf rijstanden waarbij telkens ondermeer de rijhoogte en de aerodynamica automatisch wordt aangepast.

Bugatti Chiron
Bugatti Chiron
De Chiron behoudt het typische hoefijzer radiatorrooster maar oogt aerodynamischer en agressiever dan zijn voorganger. De productie wordt beperkt tot 500 exemplaren die ieder zo een 2,4 miljoen euro moeten kosten. Doch twijfelt men er niet aan dat die 500 bolides snel de deur uit zijn, bij de voorstelling van de Chiron waren er al meer dan 100 exemplaren verkocht.

Foto: Wilfried Geerts & Bugatti
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Autosalon op donderdag 3 maart 2016.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons