van der Horst

Autosalon: Wat met de racewagens?

Jaguar I-type 4 formula E
Jaguar I-type 4 formula E
Alle merken doen op het autosalon moeite om de bezoekers te overstelpen met hun elektrisch aangedreven bolides of hybride modellen. Is er in deze nieuwe omgeving dan nog wel plaats voor racewagens op het salon? Autosport.be zocht het uit keerde met een dubbel gevoel terug uit Brussel. Ja er stonden nog enkele racewagens, maar de topcategorieën uit de autosport worden wel zo goed als volkomen genegeerd. Ook in de autosport rukt de elektrisch aangedreven wagen op en dat was te merken. Dit viel voornamelijk op bij Jaguar, dat zowel zijn Formule E-bolide als de Jaguar I-Pace eTrophy had meegebracht.
Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01
Mercedes-Benz EQ Silver Arrow 01
Uitpakken met een deelname aan het Formule E kampioenschap ligt nog wel goed in de markt, dat is duidelijk. Naast Jaguar pronkten ook DS en Mercedes met hun elektrisch aangedreven formulewagen. Spijtig dat Mercedes niet meer de link legt naar de aanwezigheid van Stoffel Vandoorne, op de tentoongestelde Formule E ontbreekt immers elke rijdersnaam. Stoffel Vandoorne zal dan wel aanwezig zijn op het salon op 13 januari. Opvallend is dan weer dat er geen
Jaguar I-Pace eTrophy
Jaguar I-Pace eTrophy
aandacht gaat naar de Formule 1, nochtans maken die al jaren gebruik van een hybride krachtbron. Mercedes dat toch dominant was in het wereldkampioenschap kiest dus liever voor zijn formule E en ook Renault in tegenstelling tot vroeger, laat alle verwijzingen naar de topklasse achterwege.


Toyota Yaris WRC
Toyota Yaris WRC
Ook het World Endurance Championship, waar Toyota de titel pakte met een LMP1 wagen met hybride krachtbron, wordt genegeerd. Bij Toyota heeft men dan wel weer aandacht voor het World Rally championship met de aanwezigheid van de Yaris WRC van wereldkampioen Tanak. Ook Hyundai refereert naar dit kampioenschap via de i20 Coupé WRC van vicekampioen Thierry Neuville. Ford en ook Skoda, dat vele nationale rallytitels behaalde, vonden het ditmaal niet nodig om hun rallyimplicatie onder de aandacht te brengen. Bij Opel lonkt men dan weer wel naar de rallysport, maar dan met de elektrische Corsa e-Rally Cup die dit jaar haar debuut maakt in Duitsland.

Audi R8 LMS GT2
Audi R8 LMS GT2
Twee wagens uit de internationale GT wedstrijden telden we, maar geen enkele stond op de stand van een constructeur. Audi bracht de R8 LMS GT2 mee, maar die vond onderdak in het Dream Cars paleis. De BMW M6 GT3 van Boutsen Ginion Racing stond dan weer bij de RTBF radio waar er wedstrijd loopt waarbij VIP kaarten voor de 24 Hours of Spa kunnen gewonnen worden. Porsche, nochtans sterk vertegenwoordigt in alle GT klasses, maakte ditmaal totaal geen verwijzing naar zijn race-implicatie.

VW Fun Cup Michel Vaillant
VW Fun Cup Michel Vaillant
Bij Kronos had men wel weer veel moeite gedaan om de VW Fun Cup te promoten. Een mooi opgebouwde stand in samenwerking met Studio Graton (Michel Valliant strips) en het circuit van Spa-Francorchamps waar verscheidene Fun Cup-wagens de aandacht moeten delen met grote reproducties van prenten uit de Michel Valliant strips. Er werd niet bespaard op moeite met de organisatie van 'Win2Race', een wedstrijd waarbij vier gelukkige winnaars een ganse dag de VW Fun Cup zullen ontdekken op het Circuit van Spa-Francorchamps. Bovendien onthulde Jacky Ickx zelve een speciaal gedecoreerde
Jacky Ickx, Nathalie Maillet, Philippe Graton & Marc van Dalen
Jacky Ickx, Nathalie Maillet, Philippe Graton & Marc van Dalen
Vaillante Fun Cup die in juli zal deelnemen aan de 25 Hours. Philippe Graton haalde dan weer in aanwezigheid van Jacky Ickx het doek van twee nieuwe grote stripplaten met de Belgische rijder als onderwerp en dit ter gelegenheid van de vijfenzeventigste verjaardag van de zesvoudige winnaar van de 24H du Mans.

Foto's: Niels Vaeck, Ronald Janssens & Marnik Mouchaers
 
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Autosalon op vrijdag 10 januari 2020.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons