Autosport.be effent pad voor Thierry Neuville in Ypres Rally

De Ypres Rally is de belangrijkste afspraak van het jaar in het Belgische Rallykampioenschap. Hyundai leverde dan ook forse inspanningen om de tweevoudige vice-wereldkampioen naar de Kattenstad te halen. Neuville start er uiteraard als enige topfavoriet. Met de 1.0-benzineversie, goed voor 120 pk, onder de bips, ging Autosport.be al eens van dichtbij bekijken wat Neuville te wachten staat.

Eerste Krachtmeting
De eerste krachtmeting staat op donderdag gepland, met de kwalificatieproef (QS) in Nieuwkerke. Hier vecht Thierry straks voor zijn startpositie op vrijdag. Deze QS is grotendeels gewijzigd al eindigt de proef wel nog altijd tussen een mensenzee op de markt van Nieuwkerke. Het zijn ook onze eerste

Kunst
Op vrijdag wacht “Neu” het echte werk. De rally wordt op gang getrokken met de nogal atypische proeven van Zonnebeke, terug na lang weggeweest, en Langemark. Atypisch, want breed, snel en vooral veel lopend, vlak en vaak glad asfalt. De Hyundai i20 voelt zich op zijn gemak en verrast niet. Ook in de remzones is de wagen heel correct en betrouwbaar, ook al voelt de achterkant soms wat licht aan als we diep in de remmen gaan. In een technische zone op Zonnebeke merken we wel dat de Hyundai het vaak wat moeilijk heeft in de hernemingen. De eerste versnelling is iets te kort om de wagen in de laagste versnelling door de bochten te jagen. In tweede versnelling puft de wagen soms, maar eens boven de 1.500 à 2.000 tpm is dat volledig voorbij en trekt de wagen zich vlot vooruit.
Na Langemark trekken we voor het eerst naar het echte kloppende hart van de rally, namelijk het gebied in de heuvels in het zuiden van Ieper. Daar waar “Mr. Ypres” Freddy Loix vaak de rally in een plooi legde. De proeven Dikkebus, Hollebeke en Wijtschate vragen meer lef en techniek. Het diep aansnijden van de bochten doorheen de bermen blijft echt wel iets heel apart, een kunst op zich. Hier wordt het verschil gemaakt, al durft het even vaak lekke banden te regenen.

Met Kemmel, Mesen en Zillebeke opent de rally zaterdag met drie proeven die goed gelijken op de vrijdagproeven Dikkebus, Hollebeke en Wijtschate, dus laten we die even links liggen. We zijn vooral benieuwd hoe de wagen zich zal gedragen in Reninge en Watou.
Verlaagd chassis
Reninge laat zich kenmerken door veel betonwegen en grind, afgewisseld met snelle lopende stukken. Veel grind ligt er nog niet wanneer wij de i20 over de proeven jagen. Gelukkig maar, want op de plaatsen waar er wel grind ligt rolt de wagen over de steentjes, zoekend naar grip. Echt uitbreken doet de i20 niet en de Hankook Ventus Evo²-banden zoeken snel grip tussen de kiezels. Op de betonwegen merken we ook goed dat de wagen 25 mm verlaagd is en hard afgeveerd staat.

Bevindingen:
Conclusie: de 1.0-liter driecilinder ligt qua gevoel en geluid in lijn met die van de Ford Fiesta of de Skoda Fabia en ook het weggedrag is vergelijkbaar. Meer kracht behoeft de i20 TN eigenlijk niet, zeker niet vanaf derde versnelling waar het maximum koppel van 172 Nm tussen 2.200 en 4.000 tpm echt tot leven komt. Wie snel wil gaan zal misschien wat op zijn honger blijven zitten, maar wie snel door bochten wil scheuren vindt zeker een flinke speelkameraad in deze Koreaan. De verlagingskit zorgt voor een sportief karakter en verhoogt het snelheidsgevoel fors op hobbelige wegen, al boet de i20 TN daar dan wel iets in aan rijcomfort. De i20 laat zich heel correct sturen met directe bewegingen. Soms voelt de servo iets te licht aan, waardoor korte bewegingen vaak wat bruusker geïnterpreteerd worden dan voorzien.


De TN is sowieso een winnaar, in Flanders Fields.
Foto's: Sandro Delaere
Tweet