Autosport.be proeft eerste Omloop van Vlaanderen E-Rally voor

Nagekomen belofte

Vanuit een “groene” gedachte volgen we niet het exacte traject maar kiezen we ervoor de proeven zoveel mogelijk in een mooie lus te verkennen, dus de kortste, zuinigste weg, en die leidt ons van de Zoning in Roeselare tot de knappe proeven rond Passendale en Houthulst.

Echter, straks, als het droog wordt, zullen we die pedaalreactie en herneming van de motor spectaculair en amusant noemen. Op de Zoning houden we het bij een toeristisch rondritje, en ook KP Beveren, die in tegenstelling tot de Zoning wel op de openingsdag gepland staat, vatten we zo op. We komen net rond met onze opgeladen batterij, maar op KP Beveren recupereren we ook veel energie door de vele kruispunten en T-situaties.
Batterij
Ons batterijtje is zo goed als op, en we kiezen ervoor niet te herladen omdat we al snel 2 uur aan een laadpaal of 3 uur aan het stopcontact thuis verliezen. Bovendien liggen de laadpalen in mid-West-Vlaanderen nog niet dik bezaaid. De organisatie zorgt tijdens de rally wel voor alle laadmogelijkheden dankzij enkele bedrijven in de servicezone. Ze laten niets aan het toeval over.

Veel sneller gaan we niet, want deze Prius is geen koersbeest en daar zijn we ons van bewust. Bovendien zou het hypocriet zijn om door te jassen want het milieubewuste aspect in de E-Rally staat voorop, want ja, deze Prius verbruikt ook benzine, en als we doortrappen toont het detaillistische schema op ons overzichtelijke scherm een verbruik aan van tegen de 10 liter, maar dat zijn slechts piekmomenten. Laat bovenstaand cijfer u zeker niet afschrikken, want we zullen onze test beëindigen met een verbruik van rond de 4,5 liter/100km, weliswaar dankzij enkele plichtsbewuste elektrische tankbeurten.
Uitbreken


Op Passendale en Houthulst ontdekken we proeven die vertrouwd aandoen, want we begeven ons in de buurt van de etappes van de Ypres Rally. Het landschap is er meer open en glooiend, de wegen uitdagender en hobbeliger. We hebben de wagen helemaal onder de knie en vinden een mooie balans tussen het BEM-rijden (Bewust Economisch en Milieuvriendelijk Rijden) en een sportiever rijgedrag. Als dank schenkt de Prius ons steevast enkele elektrische kilometers, als beloning voor ons goed gedrag. We genieten van het comfort en het correcte rijgedrag. Als iedereen die straks deelneemt aan E-rally hetzelfde gevoel als het onze heeft, dan zullen de deelnemers een meer dan fijne dag achter de rug hebben.
Ontdekking
Deze Prius blinkt niet uit in esthetische schoonheid, al is deze vierde generatie wel een pak knapper en eleganter geworden. De neus oogt sportief, maar de kont, waar de batterij van 120kg in weggewerkt zit en vreet aan de kofferinhoud, blijft plomp en van de zijkant bekeken lijkt het alsof er een poging is gedaan om de wagen te vierendelen. Binnenin vertaalt dit zich wel in veel been- en hoofdruimte. Lelijk, neen, zo durven we deze Prius 4.0 niet (meer) te noemen.
Deze wagen biedt alle comfort voor de hedendaagse bestuurder, en wanneer die eens wil uitbreken gaat de Prius daar zeker in mee dankzij een stabiel chassis, een goed afgestelde vering en een perfecte rijhoogte.

Dat is ook het opzet van de E-rally, (vaak sceptische) bestuurders en rallyfans laten kennis maken met wagens die rijden op alternatieve energie, en volgens de organisatie gaan vertegenwoordigers en garagisten daar graag in mee. Jimmy McRae nam het peterschap op, en terecht! Er moet een soort verandering komen in de "mindset" van de autobestuurder. Iedereen elektrisch, daar pleiten we niet voor, maar een diversifiëring in energie, dat kan zeker bijdragen bij het bereiken van de klimaatdoelstellingen, en ja, we zijn er zeker van dat ook rallyfans daar mee bezig zijn!
Vrees voor de technologie, het rijbereik, het rijcomfort en zelfs het rijplezier hoeft hoegenaamd niet. Als er ooit een tijd komt dat we moeten overschakelen op elektrisch rijden, dan zullen we dat doen met een veel minder bang hart doen dan enkele weken geleden. En als we nog eens onze staafmixer in de soep of de puree steken, dan zullen we met veel plezier nog eens denken aan die uitgesponnen, betweterige zeepbel.
Foto's: Sandro Delaere
Tweet