van der Horst

Autosport.be proeft eerste Omloop van Vlaanderen E-Rally voor

Toyota Prius PHV
Toyota Prius PHV
De organisatie van de Omloop van Vlaanderen zorgt voor een stevige nationale primeur door in het eerste weekend van september als eerste een nevenwedstrijd te organiseren voor wagens die rijden op duurzame energie. Autosport.be wilde wel eens weten hoe dat voelt en kon rekenen op de steun van Toyota die een Prius Plug-in Hybride ter beschikking stelde. Met een pionierwagen een pionierwedstrijd verkennen, dat kan tellen als premisse voor dit artikel.
Neen, we hadden nog nooit een elektrische wagen onder de bips gevoeld, maar van zodra we wegreden uit Brussel voelden we meteen dat we een fijne week tegemoet zouden gaan. We kregen een Prius in een soort appelblauwzeegroene kleur. Precies een uitgesponnen zeepbel. En zo voelt het ook aan, letterlijk. Het is alsof je in de glazen bol van professor Gobelijn vertoeft. Het is alsof we stilletjes zweven over het wegdek, en we genieten ervan te turen door de grote ruiten die een fantastisch overzicht bieden op het wegdek en het landschap. We hebben meermaals de radio uitgezet en geprofiteerd van de pure stilte.
 
Nagekomen belofte
Toyota Prius PHV
Toyota Prius PHV
Maar het hoofddoel van deze test is het ontdekken van de eerste E-Rally, die betwist wordt op de proeven van de Omloop van Vlaanderen. We trekken letterlijk en figuurlijk volledig opgeladen richting de klassementsproeven. Toyota belooft ons 60 elektrische kilometers en we kunnen al meegeven dat onze Japanner daar volledig aan tegemoet komt. Ja, de batterij slinkt vrij snel wanneer we het “gas”-pedaal even indrukken, maar we compenseren bijna evenveel als we uitbollen en remmen.

Vanuit een “groene” gedachte volgen we niet het exacte traject maar kiezen we ervoor de proeven zoveel mogelijk in een mooie lus te verkennen, dus de kortste, zuinigste weg, en die leidt ons van de Zoning in Roeselare tot de knappe proeven rond Passendale en Houthulst.

Toyota Prius PHV
Toyota Prius PHV
De Zoning, die niet meer de Zoning is van een paar jaar geleden maar wel een volwaardige proef is geworden, voelt vreemd aan. Het ligt er zeiknat en we zijn wat ongerust. We kennen het chassis en de banden niet en voelen al snel wat onderstuur en wielspin. Bangelijk, zeker in afwezigheid van een handrem. Bovendien kan je moeilijk corrigeren met het gaspedaal. Van zodra je het pedaal indrukt lijkt het alsof je een staafmixer aanzet. Het is aan, of het is uit, of om het binair uit te drukken: het is O, of het is I. Kortom, het pedaal indrukken als je wat vooruitschuift is geen optie, want de herneming van de wagen is vaak bruusk en abruupt. En dan ligt er nog geen opgeworpen vuil, modder en grint.

Echter, straks, als het droog wordt, zullen we die pedaalreactie en herneming van de motor spectaculair en amusant noemen. Op de Zoning houden we het bij een toeristisch rondritje, en ook KP Beveren, die in tegenstelling tot de Zoning wel op de openingsdag gepland staat, vatten we zo op. We komen net rond met onze opgeladen batterij, maar op KP Beveren recupereren we ook veel energie door de vele kruispunten en T-situaties.

Batterij
Ons batterijtje is zo goed als op, en we kiezen ervoor niet te herladen omdat we al snel 2 uur aan een laadpaal of 3 uur aan het stopcontact thuis verliezen. Bovendien liggen de laadpalen in mid-West-Vlaanderen nog niet dik bezaaid. De organisatie zorgt tijdens de rally wel voor alle laadmogelijkheden dankzij enkele bedrijven in de servicezone. Ze laten niets aan het toeval over.

Toyota Prius PHV
Toyota Prius PHV
Ook al boort onze batterij zijn reserves aan, toch gunt de Prius ons op KP Rumbeke tot twee keer toe enkele elektrische kilometers door het vele remmen, vaak dankzij de maïsvelden die de open waaiers hebben ingesloten tot blinde bochten. In het droge voelt de Prius uitstekend aan. Door de snelle reactie op het pedaal kunnen we na de bochten snel hernemen en wanneer we een open stuk voor ons hebben trappen we door. De hernemingen zijn spectaculair, het doortrappen gebeurt minder snel, maar het loopt wel heel gestaag, zonder verpinken, zonder oponthoud tussen 60 tot 90 km/u, tussen 90 en 120 km/u en zelfs verder.

Veel sneller gaan we niet, want deze Prius is geen koersbeest en daar zijn we ons van bewust. Bovendien zou het hypocriet zijn om door te jassen want het milieubewuste aspect in de E-Rally staat voorop, want ja, deze Prius verbruikt ook benzine, en als we doortrappen toont het detaillistische schema op ons overzichtelijke scherm een verbruik aan van tegen de 10 liter, maar dat zijn slechts piekmomenten. Laat bovenstaand cijfer u zeker niet afschrikken, want we zullen onze test beëindigen met een verbruik van rond de 4,5 liter/100km, weliswaar dankzij enkele plichtsbewuste elektrische tankbeurten.

Uitbreken
Toyota Prius PHV
Toyota Prius PHV
Op de Zilverberg houden we het rijke duidelijke dashboard even uit onze ooghoek en willen we de wagen echt ontdekken. De Zilverberg is een scherprechter tijdens de rally, met veel blinde bochten, hernemingen en snelle waaiers en oja, we halen de Prius dan ook volledig uit zijn natuurlijke habitat. Het lijkt alsof Toyota er rekening mee heeft gehouden dat “once in a while” de chauffeur en de wagen uit hun kooi van Faraday willen breken, want het chassis is opvallend stabiel, de rijhoogte perfect voor deze wegen en het stuurgedrag secuur en correct. In het bochtenwerk werden we zelden verrast. Naast het verbluffende rijcomfort ontdekken we dat deze wagen ook rijplezier biedt. Enig minpunt, het remmen is eerder onvoorspelbaar. Daarmee willen we niet zeggen dat de wagen slecht remt, maar het is moeilijk om remafstanden in te schatten want door het stille karakter krijg je als bestuurder ook moeilijk notie van de snelheid waarmee je rijdt. Bovendien voel je dat bij het harde remmen het gewicht iets te hard op de vooras terecht komt.

Toyota Prius PHV
Toyota Prius PHV
Deze Prius herinnert ons eraan waarvoor hij echt gebouwd is, al smeekt die agressieve snoet ons om nu en dan eens scherp een bocht in te duiken. Bij onze derde “overshoot”, strelen we de Prius terwijl we haar in achteruit steken en bieden we haar onze excuses aan. Ze lacht, en brengt ons in geen tijd van 0 naar 50 tot 60km/u. Ze vergeeft ons. Als we de wagen parkeren, geeft ze wel altijd een vermanende opmerking over hoe het de volgende keer beter kan. Ach, we nemen de tips ter harte en sluiten vriendschap op de laatste proeven.

Op Passendale en Houthulst ontdekken we proeven die vertrouwd aandoen, want we begeven ons in de buurt van de etappes van de Ypres Rally. Het landschap is er meer open en glooiend, de wegen uitdagender en hobbeliger. We hebben de wagen helemaal onder de knie en vinden een mooie balans tussen het BEM-rijden (Bewust Economisch en Milieuvriendelijk Rijden) en een sportiever rijgedrag. Als dank schenkt de Prius ons steevast enkele elektrische kilometers, als beloning voor ons goed gedrag. We genieten van het comfort en het correcte rijgedrag. Als iedereen die straks deelneemt aan E-rally hetzelfde gevoel als het onze heeft, dan zullen de deelnemers een meer dan fijne dag achter de rug hebben.

Ontdekking
Deze Prius blinkt niet uit in esthetische schoonheid, al is deze vierde generatie wel een pak knapper en eleganter geworden. De neus oogt sportief, maar de kont, waar de batterij van 120kg in weggewerkt zit en vreet aan de kofferinhoud, blijft plomp en van de zijkant bekeken lijkt het alsof er een poging is gedaan om de wagen te vierendelen. Binnenin vertaalt dit zich wel in veel been- en hoofdruimte. Lelijk, neen, zo durven we deze Prius 4.0 niet (meer) te noemen.

Deze wagen biedt alle comfort voor de hedendaagse bestuurder, en wanneer die eens wil uitbreken gaat de Prius daar zeker in mee dankzij een stabiel chassis, een goed afgestelde vering en een perfecte rijhoogte.

Toyota Prius PHV
Toyota Prius PHV
Dit was niet alleen de aangename ontdekking van een nieuwe wagen, maar ook van een nieuwe soort manier van rijden. Petrolheads en fans van snelheid zullen hier wellicht minder plezier uit halen, maar wie deze wagen functioneel koopt, denk maar aan woon-werkverkeer, zal het zich zeker niet beklagen. Angst om stil te vallen onderweg hoeft hoegenaamd niet, want met een volle batterij en een volle tank geraak je ongeveer 800 kilometer ver. Deze wagen biedt het beste van twee werelden. De Prius blijft een pionier in zijn vak en deze PHV slaat een perfecte brug voor zij die twijfelen, of bang zijn, om over te schakelen naar een elektrische wagen.

Dat is ook het opzet van de E-rally, (vaak sceptische) bestuurders en rallyfans laten kennis maken met wagens die rijden op alternatieve energie, en volgens de organisatie gaan vertegenwoordigers en garagisten daar graag in mee. Jimmy McRae nam het peterschap op, en terecht! Er moet een soort verandering komen in de "mindset" van de autobestuurder. Iedereen elektrisch, daar pleiten we niet voor, maar een diversifiëring in energie, dat kan zeker bijdragen bij het bereiken van de klimaatdoelstellingen, en ja, we zijn er zeker van dat ook rallyfans daar mee bezig zijn!

Vrees voor de technologie, het rijbereik, het rijcomfort en zelfs het rijplezier hoeft hoegenaamd niet. Als er ooit een tijd komt dat we moeten overschakelen op elektrisch rijden, dan zullen we dat doen met een veel minder bang hart doen dan enkele weken geleden. En als we nog eens onze staafmixer in de soep of de puree steken, dan zullen we met veel plezier nog eens denken aan die uitgesponnen, betweterige zeepbel.

Foto's: Sandro Delaere



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in Wagentest op donderdag 24 augustus 2017.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons