Autoworld Brussel: Dé tentoonstelling van de zomer - Ferrari 70 Years

Autoworld heeft gekozen om zijn zomerexpositie te wijden aan de zeventigste verjaardag van Ferrari! Meer dan 35 mythische, sport en luxe wagens zullen het verhaal van het steigerend paard vertellen op de Mezzanine, op de eerste verdieping van het museum. Aan de wieg van het merk stond de 49-jarige Enzo Ferrari. Binnen enkele jaren werd Ferrari al een mythe. België was na de Verenigde Staten de grootste importeur, dit dankzij de passie van één van de piloten van Ferrari, Jacques Swaters.
Hierna enkele auto’s die waarschijnlijk tentoongesteld zullen worden :
- Voor de klassiekers: de 166MM, de 206GT Dino, de 250 Pininfarina, de 275 GTB, de 275GTS die een tijd eigendom was van actrice Rachel Welsh, de 275 LM, de 365GTB Daytona, de 500 Superfast, de 512BB…
- De youngtimers: de Testarossa, de F40, de 288 GTO, de 550 Maranello WSR (World Speed Record), Enzo (die eigendom was van Jean Todt), …
- De moderne wagens: de Ferrari Aperta, de 599GTO, de F430 Scuderia
Het aanbod aan competitiewagens telt ondermeer de 156 F1, de F1/87 (ex-Gerard Berger) en de 275GTB Competition
… en uiteraard ook anderen die u kan ontdekken tijdens de tentoonstelling.

70 jaar geleden…

Het verhaal begint in 1947 in Modena, Italië waar de eerste 125S de deur uitreed op de Via Abetone Inferiore. Dit sportmodel won onmiddellijk de race in Piacenza. Dit was de eerste van een lange serie overwinningen. 

Als snel werden ook andere sportmodellen geboren: de 159 S en de 166S, Corsa, MM en Sport. De 166 MM Barchetta is de eerste wagen bestemd voor de weg en is daarbij ook het kantelpunt in de geschiedenis van het merk. 

De meeste prestigieuze koetswerkbouwers en designers worden bij elkaar gebracht om samen te werken aan een aantal unieke modellen: Vignale, Ghia, Touring maar vooral Pininfarina. Deze samenwerking model begon in 1952 (samen met de ontwikkeling van de cabrio voor de Scuderia Georges Filipinetti) en wordt tot op heden nog steeds verder gezet. De Ferrari 250GT California Spyder (Pininfarina - Scaglietti) wordt getipt als "één van de mooiste Ferrari's en één van de meest adembenemende cabrio's in de geschiedenis van de automobiel".

De jaren 60 zijn cruciaal voor het merk. In 1960 wordt niet enkel de Ferrari 250GTE de eerste wagen van het merk die in serie geproduceerd wordt (900 exemplaren), maar wordt het bedrijf ook een geregistreerd bedrijf (SEFAC). De Amerikaanse autogigant Ford zorgt voor moeilijkheden tijdens de races gedurende vijf jaar. Onlangs het succes, krijgt Ferrari te maken met financiële moeilijkheden. In 1969 verkoopt Enzo Ferrari daarom 50% van zijn aandelen aan Gianni Agnelli, CEO van de FIAT-groep. Als gevolg rollen er 1395 Ferrari Daytona's van de band, maar dit was niet het gehoopte succesverhaal door het onstabiele politieke milieu. 
 
Enkele maanden na de dood van de "Commendatore" in augustus 1988, verwerft de Fiat-groep de meerderheid van de aandelen. Na vijf jaar slaagt het merk er niet in om meer dan 2289 auto's te verkopen en wordt ten dode opgeschreven.

In 2004 duidt Agnelli Luca di Montezemolo (een voormalige assistent van Enzo Ferrari) aan om de leiding te nemen in het bedrijf. Hij zorgt voor een ommekeer. Ondanks het motto om eerder handwerk te leveren dan industrieel te produceren worden er veranderingen aangebracht in de "Formula Uomo" (menselijke formule). 
 
Het Steigerend paard: 

Het verhaal bleef voor lange tijd controversieel. Sommige dachten zelfs dat het verhaal rond het paard mysterieus gehouden werd om de legende rond Enzo Ferrari te blijven voeden. Desalniettemin werd aan de hand van documenten bewezen dat het logo afkomstig is van het cavalerie regiment van Francesco Baracca, een Italiaanse oorlogsheld uit de eerste Wereldoorlog. Het logo werd door de moeder van de oorlogsheld aan Enzo Ferrari geschonken. De "Scudetto" werd het logo van Ferrari met de letters S F (staat voor Scuderia Ferrari). 

Autoworld-Brussel
 

 

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op woensdag 17 mei 2017.

  • LTF