van der Horst

Autoworld Brussels: Beetle Story in de spotlight

Ter gelegenheid van de 10e editie van de Love Bugs Parade, die op zondag 11 februari plaats vindt, en bij het einde van de productie voor Europa van de Volkswagen Beetle, zet het Autoworld museum de Kever die later Beetle werd, in de kijker, met een overzicht van de belangrijkste modellen die mee zijn reputatie maakten. Het is net 70 jaar geleden dat Pierre D’Ieteren de eerste Kever in België invoerde. Het model bestond toen nauwelijks tien jaar. Niet veel later werd hij gedurende vele jaren geassembleerd in de fabriek van Vorst.
De Kever legde intussen een hele weg af. Zowel letterlijk als figuurlijk. In de jaren ’50 reed hij helemaal naar het toenmalige Congo. Ook vandaag nog houden jongeren ervan om met deze solide en sympathieke auto de continenten te doorkruisen.
Alle keverliefhebbers zullen het bevestigen : deze VW verzinnebeeld de nostalgie naar een vervlogen tijdperk. Maar het is ook een typisch geluid, dat van een luchtgekoelde boxermotor. Of een geur, een gevoel… en zoveel gezelligheid!

Van 1938 tot 2003 – het succesverhaal van een Kever 

De Kever ontsproot in 1938 aan de verbeelding van Prof. Ferdinand Porsche en zou wereldwijd vele generaties van chauffeurs in vervoering brengen.
Nieuw of tweedehands was het de allereerste auto van miljoenen mensen. Ook voor de huidige generatie van chauffeurs is hij nog altijd even vertrouwd als een vriend, ook al evolueerde hij mee met zijn tijd. Volgens schattingen waren niet minder dan 120.000.000 personen ooit eigenaar van een Kever!
 
Ook verzamelaars houden ervan.
Zij herkennen de evolutie van hun uitverkoren model aan ontelbare details, zoals de achterruit die van een ‘bril’, via een klein ovaaltje evolueerde tot een rechthoek. Van de eerste cabrio’s, die nog een oprolbaar linnen dak hadden en voor het eerst verschenen in de lente van 1950. De evolutie van de cilinderinhoud is ook kenmerkend – VW1200 met 34 pk, VW1300 met 40 pk, VW1500 met 44 pk…  Zo is de "Sparkäfer" (een economische versie van de kever) VW 1200 ook een erg gewild model voor verzamelaars.
De «Ultima Edición» die in juli 2003 in het Mexicaanse Puebla werd voorgesteld, betekende het einde van de productie. Het was de sluitsteen van een hele ontwikkelingscyclus en meteen ook het orgelpunt van een eeuw autogeschiedenis.
 
De Kever werd een wereldburger die niet enkel in alle denkbare landen werd verkocht. Hij werd ook in niet minder dan 20 verschillende landen gebouwd.

VW Fun Cup
 
In 1996 werd in België gestart met de bouw van een heel eigenzinnige racewagen: een universele raceauto, waarmee wordt bedoeld dat iedereen ermee kon racen. Er werden zelfs exemplaren met twee plaatsen gebouwd: de VW FUN CUP debuteerde in 1997. De polyester carrosserie was een kopie van de Kever en deze kleine verrassende auto bezorgde zowel aan het publiek als aan de piloten de pure en opwindende sensaties van een voor iedereen toegankelijke autosport.
 

Herbie

Het verhaal van de Volkswagen Kever zou niet compleet zijn zonder de episode te vermelden waarin hij het schopte tot internationale filmvedette onder de naam Herbie. In de Amerikaanse film "Love Bug" (die net 50 jaar geleden uitkwam) en die in het Nederlands « De dolle Kever » heette, was de held van het verhaal Herbie, een VW Kever die tot alles in staat was. Hij reed wedstrijden, speelde voor koppelaar, lag aan de basis van een idylle, was begripvol en dan weer woedend – kortom, een buitengewone auto, met zeer menselijke trekjes!

New Beetle – Beetle – XXIst Century Beetle – Beetle Last Edition…
 
In 1998 maakte de New Beetle zijn langverwachte debuut. Hij liet de magische vorm van zijn voorganger herleven, zonder een «remake» te zijn van het origineel. Het is inderdaad een volledig nieuwe en moderne auto: functioneel, met een hoog comfortniveau en met de meest vooruitstrevende veiligheidsvoorzieningen. Hij is zowel binnen als buiten aanzienlijk groter dan de oorspronkelijke Kever, en hij heeft niet het minste onderdeel gemeenschappelijk met zijn illustere voorganger.
De New Beetle verpopte tot Beetle en vervolgens tot Beetle van de XXIe eeuw, gesloten of als cabrio. Hij bleef evolueren tot op vandaag. En nu, in 2018, wordt het productie-einde voor Europa aangekondigd met de Beetle Last Edition.
 
Autoworld pakt uit met een mooie retrospectieve van deze iconische auto die vele generaties aan het dromen zette… en dat nog steeds blijft doen.
 
Wat is er te zien :
 
* de kever VW 30 – het prototype van de allereerste VW kever
* een brilkever van 1950
* een kever cabrio 1303 van 1979
* een Ultima Edicion van 2003 – het laatste model uit de Mexicaanse Volkswagenfabriek
* een New Beetle van 1998
* een Beetle – voor de gelegenheid uitgedost als « Flower Power »
* een Beetle van de 21e eeuw van 2003
* een Beetle Last Edition – laatste versie voor Europa
 
Aldus is de cirkel rond. « Bye-bye Beetle ! »

Eerbetoon aan de “Flower Power” beweging 

Op het podium aan het eind van de Blue Boulevard, brengt Autoworld een eerbetoon aan de hippiebeweging die eind van de jaren ’60 ontstond in de Verenigde Staten.
In een typische festival-omgeving staan volgende modellen tentoongesteld:
* een Combi T1 – voor de gelegenheid met Flower Power-decoratie
* de « Dolle Kever » nr. 53 uit de film « The Love Bug », met Herbie in de hoofdrol
* de « Afrikaanse » kever (een replica) die de reis maakte naar Leopoldville, in de jaren ‘50
* de onweerstaanbare Fun Cup Flower Power…
 
Praktische info :
Autoworld - Jubelpark – 1000 Brussel
Alle dagen open – ook op maandag – van 10 tot 17u (in het weekend tot 18u)
Toegangsprijs: 10€/volwassene - 8€/senior – 7€/student - 4€/kind 6-12 jaar – gratis voor de kleintjes tot 6 jaar
Info : www.autoworld.be

Autoworld Brussels
 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op dinsdag 6 februari 2018.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons