van der Horst

Bahrein: Endurance in de hitte: Goodyear klaar voor de dubbele afspraak van het FIA WEC

JOTA - Oreca 07 Gibson
JOTA - Oreca 07 Gibson
Het FIA World Endurance Championship (WEC) sluit het seizoen 2021 af met een dubbele afspraak op het Bahrain International Circuit. De 6 Hours of Bahrain vindt plaats op 30 oktober, gevolgd door een 8-uur durende finale van het WK uithouding een week later. Goodyear kijkt alvast uit naar de uitdaging die racen in de woestijn met zich meebrengt. De omloop voor de beide races is identiek, maar de verschillende afstanden maken dat de LMP2 prototypeteams, die allemaal met Goodyear racen, voor een verschillende opdracht staan.
De eerste race, zes uur lang, wordt overdag verreden, daar waar de finale van acht uur de duisternis opzoekt, wat de ambiance van de 24 uur van Le Mans tastbaar maakt voor de fans in Bahrein.  

Goodyear
Goodyear
De verschillende temperaturen van de piste en de verschillende lengtes van de races zullen de teams voor uitdagingen stellen en ze aan het denken zetten over verschillende strategieën, zoals Mike McGregor, Goodyear's Endurance Program Manager, uitlegt: “Vorig jaar gaven we de teams de keuze uit twee bandenspecificaties om hen te helpen bij de temperatuursovergang van zonlicht in de woestijn naar de duisternis. Een temperatuurverschil van 15 graden is zeker niet uitgesloten als de nacht in de woestijn valt. Dit jaar hebben we een band ontwikkeld die veel breder inzetbaar is en die we aan alle teams in de LMP2-categorie zullen leveren. De band heeft zijn kwaliteiten bewezen bij de baantemperaturen van 47 graden in Portimao en de 12 graden 's nachts in Le Mans. Vergeleken met deze circuits stelt Bahrein hogere eisen aan het remvermogen en de tractie van de wagens. Lange rechte stukken en zware remzones leggen de nadruk op longitudinale krachten in plaats van de laterale belastingen van een klassiek circuit zoals Spa.” 

De teams mogen gedurende het openingsweekend tijdens de kwalificaties en de race 18 Goodyear slicks gebruiken, een aantal dat naar 26 stijgt voor de tweede afspraak in Bahrein. Hiermee beschikken de strategen binnen de teams over een aantal bijkomende variabelen voor onder meer de pitstopstrategie. Naast de voornoemde aantallen, krijgen de teams ook twaalf banden voor de vrije trainingen. In het minder waarschijnlijke geval van regen in de woestijn, heeft Goodyear ook intermediate en regenbanden ter beschikking. 

Op de twaalf wagens tellende LMP2-grid staan enkele opmerkelijke namen. High Class Racing heeft bevestigd dat Robert Kubica voor het team zal racen. In Le Mans reed de voormalige F1-rijder aan de leiding met Team WRT, maar door brute pech stopte zijn bolide in de laatste ronde van de race, waardoor de zusterauto van WRT de wedstrijd in LMP2 won. Kubica is met WRT overigens al kampioen in de European Le Mans Series (ELMS) en zal zijn bezoek aan het wereldkampioenschap succesvol willen afronden en dat samen met Anders Fjordbach en Dennis Andersen in de High Class Racing Oreca 07-Gibson.

JOTA - Oreca 07 Gibson
JOTA - Oreca 07 Gibson
Bovenaan het kampioenschap in FIA WEC LMP2 voor de dubbele afspraak in Bahrein vinden we het Jota Sport team met als rijders de Belg Stoffel Vandoorne, Sean Gelael en Tom Blomqvist. Met een verschil van amper dertien punten tussen vier teams, is de strijd om de wereldtitel nog bijzonder open. In de eerste wedstrijd, van zes uur, zijn er 25 punten in geval van winst en de finale, die acht uur duurt, is goed voor 38 punten voor de winnaar. Dat maakt dat nog 23 rijders en acht teams het kampioenschap kunnen binnenhalen. Dat is meteen ook een bewijs van hoe open de competitie in 2021 is en was, en dat met Goodyear als unieke bandenleverancier voor de LMP2-categorie in het FIA WEC.  

Goodyear werd de exclusieve bandenleverancier voor LMP2 in het FIA WEC en de ELMS bij het begin van dit seizoen, naast identiek opdrachten in WTCR - FIA World Touring Car Cup, PURE ETCR, NASCAR en heel wat andere klassen en kampioenschappen.  

McGregor legt uit: “We zijn blij met ons eerste jaar als unieke bandenleverancier. Onze toewijding aan het WEC en de ELMS wordt benadrukt door het feit dat we voor dit seizoen een volledig nieuw gamma slick-, intermediate- en regenbanden hebben voorgesteld. De consistentie van de banden en het bieden van gelijke service aan alle teams hebben bijgedragen aan de intense concurrentie op het circuit. In weinig andere kampioenschappen zijn er nog zoveel teams die op twee race van het einde van het kampioenschap nog in aanmerking voor de titels komen.” 

Een virtuele winter

Zodra de actie op het circuit van Bahrein ten einde is, gaat het racen verder in de virtuele wereld. Goodyear is aangeduid als de officiële bandenpartner van de Le Mans Virtual Series. Met vijf wedstrijden en 48 uur racen in de aanloop naar de finale tijdens de Autosport International Show in Birmingham in januari zullen de virtuele banden van Goodyear, gebaseerd op echte bandenmodellen, door elke auto gebruikt worden.

Persbericht Goodyear



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Endurance Championship op woensdag 27 oktober 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings 6H Bahrain en 8H Bahrain.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons