van der Horst

Bahrein: Hamilton wint na horrorcrash van Grosjean

Lewis Hamilton - Mercedes W11
Lewis Hamilton - Mercedes W11
Lewis Hamilton heeft de Grote Prijs van Bahrein gewonnen, al werd het resultaat overschaduwd door een zware crash van Romain Grosjean. De race werd al na een halve minuut stilgelegd toen diens wagen door de vangrail ging, in twee brak en in een vuurzee veranderde. De Fransman werd met lichte brandwonden aan handen en enkels en misschien gebroken ribben, afgevoerd naar het ziekenhuis. Max Verstappen finishte op P2, Alexander Albon werd derde doordat Sergio Perez drie ronden voor het einde moest opgeven met een opgeblazen motor.
  • St. Paul
Start GP Bahrein 2020
Start GP Bahrein 2020
Bij de start raakte niet iedereen goed weg. Hamilton verzilverde zijn polepositie, maar Valtteri Bottas verloor twee plaatsen nog voor hij aan de eerste bocht raakte. Verstappen sloot aan op de tweede positie en Perez kon twee plaatsen opschuiven naar P3. Maar amper enkele seconden later, na bocht drie, stuurde Grosjean bruusk naar rechts waardoor hij contact maakte met de Alpha Tauri van Daniil Kvyat en in de vangrail gekatapulteerd werd. De wagen brak door de zware impact in twee, waarbij de cockpit door de vangrail vloog en onmiddellijk vuur vatte. Grosjean kon gelukkig zelf uit zijn wagen kruipen en werd over de vangrail getrokken door de dokter die in de toegesnelde medical car zat. Het incident bracht uiteraard de rode vlag naar buiten.

Alvorens er met rood gezwaaid werd, had Bottas nog eens twee plaatsen verloren en was Daniel Ricciardo erin geslaagd om op te schuiven naar P5. Deze, en nog een hoop andere positiewissels, telden echter niet mee. De posities bij de herstart werden immers bepaald volgens de volgorde waarin ze over de tweede safety car-lijn kwamen, dat is de horizontale witte lijn bij de uitgang van de pits, net voor de eerste bocht.

De race hervatte na ruim een uur en opnieuw maakte Bottas geen goede start en verloor hij een plaats. Maar ook nu werd er geen volledige ronde geracet. In bocht acht tikte Kvyat de wagen van Lance Stroll aan, die daarbij over de kop ging. Dit bracht de safety car opnieuw naar buiten en de Rus kreeg later nog tien seconden straftijd voor het veroorzaken van deze crash. Tijdens de safety car procedure werd duidelijk dat Bottas een lekke band had opgelopen en dus de pits moest opzoeken. De Fin zakte terug naar P16.

Sergio Perez - Racing Point
Sergio Perez - Racing Point
Bij de tweede herstart werden geen plaatsen geruild, maar in de ronden erna kregen we verschillende inhaalacties te zien in het middenveld. Vooral de McLarens schoven enkele plaatsen naar voor op. De pitstops zorgden voor weinig wijzigingen en Verstappen bleef op zo'n drie à vier seconden van Hamilton rijden, met ruime voorsprong op Perez. Verstappen probeerde daarom iets anders bij de tweede reeks pitstops. Hij stopte vroeger dan verwacht om zo met verse banden het gat trachten dicht te rijden. Helaas voor onze noorderbuur werd deze pitstop traag afgewerkt en kwam Hamilton de ronde nadien zelf binnen.

Twintig ronden voor het einde kregen we iets meer dan een ronde lang een strijd te zien tussen beide Renault-rijders, waarbij Ricciardo uiteindelijk Ocon kon inhalen om de tiende plek over te nemen. 

De voorsprong van Hamilton op Verstappen werd vervolgens beetje per beetje gereduceerd. De Nederlander had een achterstand van 3,5 seconden vijftien ronden voor het einde van de race. Dat gat bleef vervolgens constant, terwijl er opnieuw duels te zien waren enkele posities verderop. Zo raakte Norris voorbij Gasly om de vijfde plek over te nemen.

Aangezien Verstappen bijna dertig seconden voorsprong had op Perez, haalde Red Bull hem elf ronden voor het einde binnen voor nieuwe rubbers om enerzijds de snelste ronde te kunnen neerzetten en anderzijds veilig te zitten qua bandenslijtage mocht er plots een safety car de baan op komen. De Nederlander bleef tweede.

Max Verstappen - Red Bull
Max Verstappen - Red Bull
Sainz slaagde er na rondenlang jagen op Gasly in om de zesde plek over te nemen in ronde 51. Toen Perez in ronde 54 motorproblemen kreeg en zijn wagen brandend moest parkeren en de safety car nogmaals naar buiten kwam, zag het er goed uit voor Verstappen met zijn strategie. Maar aangezien Perez' wagen niet gemakkelijk kon weggesleept worden, was er onvoldoende tijd om de race te herstarten. Hamilton won dus de race, terwijl Verstappen tweede werd.

Albon nam door de opgave van Perez de derde positie over en schonk zo voor het eerst in jaren een dubbel podium aan Red Bull. Het uitvallen van de Mexicaan was ook een goede zaak voor McLaren, Norris en Sainz finishten immers als vierde en vijfde en het team heeft nu een derde plek en zeventien punten voorsprong op Racing Point in het constructeurskampioenschap.

Gasly kon door de safety car interventie zijn zesde plek vasthouden, terwijl Ricciardo erin slaagde om Bottas achter zich te houden. Ocon en Leclerc kaapten de laatste punten weg.

Volgende week wordt er opnieuw in Bahrein gereden, maar dan op een andere lay-out van het circuit, met iets meer rechte stukken. De race start dan ook enkele uren later om als nachtrace door te gaan.

Foto's: Mercedes-AMG Petronas Formula 1 Team, Racing Point & Red Bull Media

Uitslag Race F1 Grote Prijs van Bahrein 2020

#RijderTeamResultaat
1.Lewis HamiltonMercedes2:59:47.515
2.Max VerstappenRed Bull Racing Honda+1.254s
3.Alexander AlbonRed Bull Racing Honda+8.005s
4.Lando NorrisMcLaren Renault+11.337s
5.Carlos Sainz Jr.McLaren Renault+11.787s
6.Pierry GaslyScuderia AlphaTauri Honda+11.942s
7.Daniel RicciardoRenault+19.368s
8.Valtteri BottasMercedes+19.680s
9.Esteban OconRenault+22.803s
10.Charles LeclercFerrari+1 ronde
11.Daniil KvyatScuderia AlphaTauri Honda+1 ronde
12.George RussellWilliams Mercedes+1 ronde
13.Sebastian VettelFerrari+1 ronde
14.Nicholas LatifiWilliams Mercedes+1 ronde
15.Kimi RaikkonenAlfa Romeo Racing Ferrari+1 ronde
16.Antonio GiovinazziAlfa Romeo Racing Ferrari+1 ronde
17.Kevin MagnussenHaas+1 ronde
18.Sergio PérezRacing Point BWT MercedesDNF
19.Lance StrollRacing Point BWT MercedesDNF
20.Romain GrosjeanHaasDNF


 



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons