Baku: De vijf titels zijn een feit voor het Belgian Audi Club Team WRT
Team Principal Vincent Vosse leek wel even van de wereld op het ogenblik dat het feest losbarstte in de pits van het stratencircuit van de Azerbeidzjaanse hoofdstad.
“Een ongelofelijk resultaat, ik heb er echt geen woorden voor… Het mooist van allemaal is het feit dat we op zondag wisten te winnen en dan nog meteen twee keer, aangezien beide races dezelfde dag plaatsvonden. Ik heb alleen woorden van lof voor het ganse team die perfect deden wat van hen werd verwacht om dit soort resultaat te kunnen realiseren. Ik wil iedereen bedanken, de piloten, de ingenieurs, de mechaniciens… En geloof me, gemakkelijk was het niet want ze waren tot 5u ‘s ochtends in de weer om de wagen van Abril-Lisowski terug rijklaar te krijgen. Bij wijze van toetje moest dan ook nog de motor van de #2 (Rast-Ide) worden verwisseld. Een klus die ze klaarden in een rekordtijd van 1u35! Wat een seizoen… Ik weet echt niet hoe we nog beter kunnen doen!”
Al meteen tijdens de kwalificaties kwamen de Audi’s R8 LMS ultra van het Belgische erg sterk voor de dag met een schitterende besttijd voor Stéphane Ortelli op een vochtige omloop. Ook Laurens Vanthoor, de snelste tijdens de vrije trainingen in de regen, verzekerde zich van een plaatsje op de eerste startrij.
“Ik was ontgoocheld toen over de radio werd gemeld dat ik P2 was”, gaf de Belg toe, “maar toen ik hoorde dat de pole voor mijn oud-ploegmaat en goede vriend Stéphane was, was er van ontgoocheling geen sprake meer!”
Ook de Monegask was een uiterst tevreden man: “Een lastige omloop waar een fout maken geen optie is. Ik heb in mijn carrière al op heel wat stratencircuits geracet, maar ik moet toegeven dat deze echt wel de
moeite waard is.”
Enzo Ide in de #2 geraakte dan weer niet verder dan de 20ste plaats, terwijl Vincent Abril bange momenten beleefde toen hij op de verraderlijke omloop in de fout ging en halfweg Q1 zijn Audi in de betonnen muur plantte, goed voor heel wat schade.
De Kwalificatierace, zondag in de vroege ochtend, startte in fris maar droog weer. Ortelli hield Vanthoor af, terwijl nog tijdens de eerste ronde de safety car diende uit te rukken na een crash achteraan het veld. De verplichte pitstop zou echter leiden tot een wissel aan de kop van de race. Even leek de Lambo de leiding te gaan pakken, maar een sterke Ramos, eiste in de haarspeld de eerste plaats autoritair terug op. Nog indrukwekkender was het oprukken van de #2 vanuit een 19de positie. Nadat Ide al aardig was komen opzetten tijdens zijn stint, loodste Rast uiteindelijk de R8 naar een vierde plaats, net achter ploegmaat Richelmi. Opnieuw leek Bakoe de WRT-youngsters niet echt goed gezind, want kort na de pilotenwissel moest hun #4 naar de kant, na problemen met de versnellingsbak. Vanthoor en Ramos mochten dus vanop de meest ideale plek de Kampioenschapsrace aanvatten, maar de Belg wou nog niet te veel denken aan de Blancpain GT Drivers titel:
“Er scheiden ons nog 23 punten en dus wordt het erg moeilijk. We hebben ook niet alles in eigen
handen!”
Tussen de twee races in, zou het team zich echter niet vervelen, aangezien werd beslist om de motor van de Rast-Ide bolide, die tekenen van zwakte begon te vertonen, te vervangen. Een klusje dat werd geklaard in een rekordtempo van 1u 35 minuten! De interventie leidde er echter toe dat de #2 van helemaal achteraan zou starten.
Ramos pakte meteen de leiding in handen, met Richelmi in derde stelling, terwijl Abril na een late technische ingreep vanuit de pitlane startte. De held van de openingsfase was zonder meer René Rast, die na nauwelijks 6 ronden al in achtste stelling vertoefde! Jammer genoeg haakten de Duitser en zijn landgenoot Götz in elkaar toen ze streden voor de zevende plaats. Beide wagens raakten de muur en dienden het strijdperk voortijdig te verlaten. Geen problemen voor de leidende R8 tijdens de pitstop, terwijl de #9 toch wat kostbare tijd te grabbel gooide, waardoor Ortelli tien minuten voor afvlaggen de derde podiumplaats moest inleveren ten voordele van Winkelhock. Op een ondertussen ietwat vettige omloop, hield Vanthoor het hoofd koel om uiteindelijk de race en de titel te winnen. Ook vreugde bij Abril, die vanuit de pits toekeek hoe zijn Poolse ploegmaat Lisowski met een ‘gewonde’ Audi #4 richting eindzege cruisde.
Voor Vanthoor gebeurde dan toch het onverwachte!
“Ik ben erg gelukkig! Eindelijk wonnen we een keer in de Kampioenschapsrace! De 100.000€ prijzengeld is mooi meegenomen en ik ben uiteraard ook blij om het veroveren van de algemene GT-titel! Ik hoop volgend jaar met WRT te kunnen verdergaan, want ze hebben met al deze zeges bewezen gewoon de beste te zijn!”
De successen van dit jaar, leggen de lat wel heel erg hoog voor het Belgian Audi Club Team WRT en het seizoen 2015 loert al om de hoek. Nu is het echter tijd voor feest!
Blancpain Sprint Series - Round 7
Bakoe, Azerbeidzjan
1-2 novemer 2014
Resultaat Kwalificatierace:
Resultaat Kampioenschapsrace :
Eindstand in de
Blancpain GT
Series Drivers :
1. Ramos-Vanthoor (Audi R8 LMS ultra) 34 ronden in 1u00m44s
2. Adam-Soucek (Aston Martin Vantage) + 1s726
3. Ortelli-Richelmi (Audi R8 LMS ultra) + 16s535
4. Ide-Rast (Audi R8 LMS ultra) + 30s353
5. Ragginger-Holzer (Porsche 997 GT3 R) + 49s107
17. Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra) DNF (Silver Cup)
1. Vanthoor-Ramos (Audi R8 LMS ultra) 35 ronden in 1u00m12s112
2. Soucez-Adam (Aston Martin Vantage) + 2s225
3. Mayer Melnhof - Winkelhock (Audi R8 LMS ultra) + 22s380
4. Richelmi-Ortelli (Audi R8 LMS ultra) + 30s245
5. Ragginger-Holzer (Porsche 997 GT3 R) + 38s236
...
17. Abril-Lisowski (Audi R8 LMS ultra) + 6 ronden (3. SilverCup)
DNF. Rast-Ide (Audi R8 LMS ultra) + 33 ronden (ongeval)
1. Vanthoor (Audi R8 LMS ultra) 200 punten
2. Buhk (Mercedes SLS) 190
3. Götz (Mercedes SLS) 160
4. Ramos (Audi R8 LMS ultra) 157
5. Ortelli (Audi R8 LMS ultra) 120
6. Rast (Audi R8 LMS ultra) 114
Enz.
Eindstand in de Blancpain Sprint Series Cup Drivers
Eindstand in de Blancpain Sprint Series Drivers Silver Cup :
1. Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra) 174 punten
2. Colombo-Fumanelli (BMW Z4) 154
3. Toril (Mercedes SLS) 132
4. Wolf-Stolz (Mercedes SLS) 79
Eindstand in de Blancpain GT Series Team :
1. Belgian Audi Club Team WRT 284 punten
2. HTP Motorsport 236
3. Grasser Racing Team 121
4. BMW Sports Trophy Team Brasil 81
Eindstand in de Blancpain Sprint Series Cup Team :
1. Belgian Audi Club Team WRT 168 punten
2. HTP Motorsport 146
3. Grasser Racing Team 123
4. BMW Sports Trophy Team Brasil 81
5. BMW Sports Trophy Team Schubert 51
Eindstand in de Blancpain Sprint Silver Series Cup Team :
1. Belgian Audi Club Team WRT 174 punten
2. ROAL Motorsport 154
3. Fortec Motorsport 132
4. HTP Motorsport 79
1. Götz (Mercedes SLS) 142 punten
2. Buhk (Mercedes SLS) 126
3. Prozyk-Bleekemolen (Lambo Gallardo) 115
4. Vanthoor-Ramos (Audi R8 LMS ultra) 100
5. Ide-Rast (Audi R8 LMS ultra) 71
6. Bueno-Jimenez (BMW Z4) 55
7. Ortelli (Audi R8 LMS ultra) 54
... Lisowski-Abril (Audi R8 LMS ultra) 28
Tweet