van der Horst

Baku: Na de rijderstitel ook de titel bij de Teams voor het Belgian Audi Club Team WRT?

Belgian Audi Club Team WRT - FIA GT
Belgian Audi Club Team WRT - FIA GT
De FIA GT Series staan voor een schitterende apotheose van het seizoen 2013, nu teams en piloten zich opmaken om geschiedenis te schrijven in de Baku World Challenge. Het wordt de allereerste manche van een FIA-kampioenschap in Azerbeidzjan, een van de landen in de Kaukasus die volop boomt. De Azeri zijn alvast van plan om er een evenement van te maken dat men niet snel zal vergeten. De deelnemers aan de FIA GT Series staan dan ook te popelen van ongeduld om het stratencircuit in de “City of Lights”, gelegen aan de Kaspische Zee te ontdekken. Memorabel wordt het zeker voor het Belgian Audi Club Team WRT aangezien de rijderstitel hen al niet meer kan ontsnappen en het team slechts 6 punten is verwijderd van de titel bij de Teams. Het feit dat wordt gereden op een stratencircuit dat nog niemand kent en de aanwezigheid van een resem extra topteams, zijn factoren waarmee echter zeker rekening zal moeten worden gehouden. Om deze speciale gelegenheid extra te onderlijnen, schrijft het team een extra wagen in voor Filipe Albuquerque en Grégoire Demoustier.
  • De Swert Opticiens
Vincent Vosse - Laurens Vanthoor (WRT Audi)
Vincent Vosse - Laurens Vanthoor (WRT Audi)
“We kijken allemaal vol spanning uit naar Baku”, onderstreept ook Team WRT Principal Vincent Vosse het algemene enthousiasme.  “Het seizoen afsluiten met zo een mooi, nieuw evenement is belangrijk voor het kampioenschap.  Ik heb de voorbereidingen op de voet gevolgd en heb alle vertrouwen in de organisatoren, die dankzij Jean-François Chaumont ook enkele Belgen telt.  Het wordt in ieder geval een ongewoon weekend, wat automatisch zal leiden tot extra druk maar ook extra plezier.  Omwille van de Balance of Performance en heel wat bijkomende sterke deelnemers zal het niet eenvoudig worden, maar toch zouden we graag deze prestigieuze race aan ons palmares toevoegen.  Punten kunnen ze alvast niet scoren of blokkeren, maar toch  hoop ik dat de ‘nieuwkomers’ geen negatieve invloed zullen hebben op de titelstrijd.  Gezien de configuratie van het tracé, mogen we ons zeker verwachten aan erg tactische races en zal er misschien zelfs een hoofdrol zijn weggelegd voor de Safetycar.  Eerst en vooral willen we de titel bij de Teams veiligstellen om vervolgens onder ons uit te vechten wie kampioen wordt bij de Piloten.  Ik heb absoluut geen voorkeur: al onze piloten hebben goed gewerkt, zijn toffe jongens om mee samen te werken en mogen van mij winnen!”  

Pierre Dieudonné
Pierre Dieudonné
Sportief directeur Pierre Dieudonné lijkt niet echt wakker te liggen van de verschillende ongewone factoren.  “Het is een nieuwe omloop, maar dat geldt voor iedereen.  Er zijn geen data beschikbaar en we beschikken enkel over wat topografische gegevens. Al de rest zullen we ter plaatse moeten ontdekken, zeker de staat van de ondergrond.  Anderzijds kennen we onze wagen door en door, dus denk ik dat we snel onze beste set-up zullen vinden.  Wat betreft de titelstrijd bij de piloten, hebben we beslist om hen volop hun kans te laten gaan en geen teamorders uit te vaardigen.  We gaan ervan uit dat ze verstandig en volwassen genoeg zijn.  We willen wel dat ze rekening houden met de teambelangen, elkaar te respecteren en zorg dragen voor de wagens.  Ik denk dat je in dit soort situaties best zo duidelijk mogelijk bent.”
 
Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
In de tussenstand van het kampioenschap staan Laurens Vanthoor en Stéphane Ortelli op kop met 101 punten.  De jonge Belg lijkt alvast ontspannen toe te werken naar een weekend waarin hij zijn eerste internationale GT-titel kan winnen.  “Ik was de afgelopen dagen in Duitsland bij mijn vriendin en heb er samen met mijn trainer de fysieke voorbereiding afgerond”, aldus Laurens.  “Ik heb me ook wat beziggehouden met mijn nieuwste hobby, fotografie, iets wat me steeds heeft geboeid.  Ik wou wat afstand nemen van de autosport en niet te veel nadenken over deze beslissende race.  Stratencircuit boezemen me zeker geen angst in, integendeel zowel in Macao als de Norisring kwam ik steeds goed voor de dag.  Ik heb reeds kennis gemaakt met de omloop van Baku met behulp van een simulator.  Handig om wat basisinfo te vergaren maar voor details is het toch afwachten tot we ter plaatse zijn.  De laatste wedstrijd verliep niet al te best voor ons en dus staan we er - ondanks het feit dat we nog steeds op een staan - iets minder goed voor.  Ik denk dat Stéphane en ikzelf qua prestaties in het voordeel zijn en daarom zal onze strategie duidelijk zijn: fouten vermijden en onze ploegmaats voorblijven.  Bij WRT zijn we het gewoon om steeds samen te werken en dus ook data en informatie te delen.  Het wordt interessant om te zien hoe dit ons onderlinge gevecht voor de titel zal beïnvloeden.”
 
Edward Sandström en Frank Stippler slaagden er in Navarra in om de puntenkloof met de leiders te reduceren tot 5 eenheden.  Ook de Duitser is blij om in Baku te racen:  “Ik kijk echt uit naar deze nieuwe ervaring”, blikt Frank vooruit “en ik denk dat Baku voor de GT’s kan uitgroeien tot een evenement dat evenveel betekent voor de GT’s als Monaco voor de F1 en Macao voor nog andere kampioenschappen.  Ik hoop alleen dat de extra deelnemers die afkomen op het prijzengeld respect zullen tonen voor zij die vechten voor het kampioenschap.  Vechten voor de titel met rijders die tot dezelfde familie behoren is goed nieuws als je voor WRT rijdt: je kent je tegenstanders en weet dat het fair zal zijn.  Hoe het resultaat ook uitdraait, het kan alleen maar goed zijn voor de ploeg na een seizoen hard werken.”
 
Mayr-Melnhof & René Rast
Mayr-Melnhof & René Rast
De derde die nog mathematisch kans maakt op de ultieme bekroning is Niki Mayr-Melnhof.  Hij hinkt echter al 26 punten achterop, maar “je weet maar nooit, zeker op een stratenomloop.  Soms is het een outsider die het meest geluk heeft”.  In ieder geval trekt de Oostenrijker, die opnieuw ploeg zal vormen met zijn vaste partner René Rast, ontspannen richting Baku.

De vierde wagen wordt bemand door Grégoire Demoustier, een jonge Fransman die ondertussen al tot de GT-elite behoort en zijn debuteert voor Team WRT.  Hij wordt gekoppeld aan de Portugese ster Filipe Albuquerque, die goed bekend is binnen WRT en twee weken terug nog samen met Yves Weerts deelnam aan de finale van de GT Open in Barcelona met een Audi R8 LMS ultra van het team.  “Ik ben altijd blij als ik voor WRT mag uitkomen”, aldus de fabriekspiloot van Audi.  “We kennen elkaar al goed en ik kijk dan ook volop uit naar deze kans.  Een nieuw circuit betekent dat iedereen van nul begint maar het zijn de rijders die op een stratenomloop het verschil kunnen maken.  Het gevoel en vertrouwen dat de piloot heeft, is hier het allerbelangrijkste.  Ook de grip zal een erg belangrijke rol spelen.  Er ligt nieuw asfalt, maar beetje bij beetje zal de staat van de piste wel beteren.  Verder wordt het vanzelfsprekend erg belangrijk om snel te gaan en alle contact met de muur te vermijden.  Ik hoop dat we kunnen meestrijden voor het podium.”

Het evenement duur slechts twee dagen wat betekent dat de vrije trainingen en kwalificaties op zaterdag worden gehouden en de twee races op zondag geprogrammeerd staan.  Gezien het tijdsverschil (In Baku is het drie uur later in vergelijking met Centraal Europa), moeten de meeste Europese fans vroeg uit de veren want de Kwalificatierace start om 06.15u en de Kampioenschapsrace om 10.00u.
 
 
 
FIA GT Series - Round 6
Baku, Azerbeidzjan
23-24 november 2013
 
Timing (CET)
 
Zaterdag 23 november 2013
06:00-07:20 Vrije trainingen 1
08:55-10:15 Vrije trainingen 2
13:15-14:15 Kwalificaties

Zondag 29 september 2013
05:00-05:20 Warm up
06:15-07:15 Kwalificatierace
10:00-11:00 Kampioenschapsrace
 
Belgian Audi Club Team WRT
#11  Stéphane Ortelli (MC) - Laurens Vanthoor (BE) (Pro)
#12  Nikolaus Mayr-Melnhof (AT) – Oliver Jarvis (GB) (Pro)
#13  Edward Sandström (SE) - Frank Stippler (DE) (Pro)
#17 Filipe Albuquerque (PT) - Grégoire Demoustier (FR) (Pro)
 
Tussenstand bij de Piloten (Pro) na 10 van de 12 wedstrijden 1. Ortelli-Vanthoor  101 punten
2. Sandström-Stippler 96
3. Mayr-Melnhof 76
4. Day 63
    Loeb-Parente   
    Rast   
17. Jarvis 12

 
Tussenstand bij de Teams (Pro) na 10 van de 12 wedstrijden
1. Belgian Audi Club Team WRT 145 punten
2. Loeb Racing 117
3. Team BMW Brazil 94
4. HTP Gravity Charouz 77



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT Series op donderdag 21 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Baku World Challenge.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons