Baku: Na de rijderstitel ook de titel bij de Teams voor het Belgian Audi Club Team WRT?
Sportief directeur Pierre Dieudonné lijkt niet echt wakker te liggen van de verschillende ongewone factoren. “Het is een nieuwe omloop, maar dat geldt voor iedereen. Er zijn geen data beschikbaar en we beschikken enkel over wat topografische gegevens. Al de rest zullen we ter plaatse moeten ontdekken, zeker de staat van de ondergrond. Anderzijds kennen we onze wagen door en door, dus denk ik dat we snel onze beste set-up zullen vinden. Wat betreft de titelstrijd bij de piloten, hebben we beslist om hen volop hun kans te laten gaan en geen teamorders uit te vaardigen. We gaan ervan uit dat ze verstandig en volwassen genoeg zijn. We willen wel dat ze rekening houden met de teambelangen, elkaar te respecteren en zorg dragen voor de wagens. Ik denk dat je in dit soort situaties best zo duidelijk mogelijk bent.”
In de tussenstand van het kampioenschap staan Laurens Vanthoor en Stéphane Ortelli op kop met 101 punten. De jonge Belg lijkt alvast ontspannen toe te werken naar een weekend waarin hij zijn eerste internationale GT-titel kan winnen. “Ik was de afgelopen dagen in Duitsland bij mijn vriendin en heb er samen met mijn trainer de fysieke voorbereiding afgerond”, aldus Laurens. “Ik heb me ook wat beziggehouden met mijn nieuwste hobby, fotografie, iets wat me steeds heeft geboeid. Ik wou wat afstand nemen van de autosport en niet te veel nadenken over deze beslissende race. Stratencircuit boezemen me zeker geen angst in, integendeel zowel in Macao als de Norisring kwam ik steeds goed voor de dag. Ik heb reeds kennis gemaakt met de omloop van Baku met behulp van een simulator. Handig om wat basisinfo te vergaren maar voor details is het toch afwachten tot we ter plaatse zijn. De laatste wedstrijd verliep niet al te best voor ons en dus staan we er - ondanks het feit dat we nog steeds op een staan - iets minder goed voor. Ik denk dat Stéphane en ikzelf qua prestaties in het voordeel zijn en daarom zal onze strategie duidelijk zijn: fouten vermijden en onze ploegmaats voorblijven. Bij WRT zijn we het gewoon om steeds samen te werken en dus ook data en informatie te delen. Het wordt interessant om te zien hoe dit ons onderlinge gevecht voor de titel zal beïnvloeden.”
Edward Sandström en Frank Stippler slaagden er in Navarra in om de puntenkloof met de leiders te reduceren tot 5 eenheden. Ook de Duitser is blij om in Baku te racen: “Ik kijk echt uit naar deze nieuwe ervaring”, blikt Frank vooruit “en ik denk dat Baku voor de GT’s kan uitgroeien tot een evenement dat evenveel betekent voor de GT’s als Monaco voor de F1 en Macao voor nog andere kampioenschappen. Ik hoop alleen dat de extra deelnemers die afkomen op het prijzengeld respect zullen tonen voor zij die vechten voor het kampioenschap. Vechten voor de titel met rijders die tot dezelfde familie behoren is goed nieuws als je voor WRT rijdt: je kent je tegenstanders en weet dat het fair zal zijn. Hoe het resultaat ook uitdraait, het kan alleen maar goed zijn voor de ploeg na een seizoen hard werken.”
De derde die nog mathematisch kans maakt op de ultieme bekroning is Niki Mayr-Melnhof. Hij hinkt echter al 26 punten achterop, maar “je weet maar nooit, zeker op een stratenomloop. Soms is het een outsider die het meest geluk heeft”. In ieder geval trekt de Oostenrijker, die opnieuw ploeg zal vormen met zijn vaste partner René Rast, ontspannen richting Baku.
De vierde wagen wordt bemand door Grégoire Demoustier, een jonge Fransman die ondertussen al tot de GT-elite behoort en zijn debuteert voor Team WRT. Hij wordt gekoppeld aan de Portugese ster Filipe Albuquerque, die goed bekend is binnen WRT en twee weken terug nog samen met Yves Weerts deelnam aan de finale van de GT Open in Barcelona met een Audi R8 LMS ultra van het team. “Ik ben altijd blij als ik voor WRT mag uitkomen”, aldus de fabriekspiloot van Audi. “We kennen elkaar al goed en ik kijk dan ook volop uit naar deze kans. Een nieuw circuit betekent dat iedereen van nul begint maar het zijn de rijders die op een stratenomloop het verschil kunnen maken. Het gevoel en vertrouwen dat de piloot heeft, is hier het allerbelangrijkste. Ook de grip zal een erg belangrijke rol spelen. Er ligt nieuw asfalt, maar beetje bij beetje zal de staat van de piste wel beteren. Verder wordt het vanzelfsprekend erg belangrijk om snel te gaan en alle contact met de muur te vermijden. Ik hoop dat we kunnen meestrijden voor het podium.”
Het evenement duur slechts twee dagen wat betekent dat de vrije trainingen en kwalificaties op zaterdag worden gehouden en de twee races op zondag geprogrammeerd staan. Gezien het tijdsverschil (In Baku is het drie uur later in vergelijking met Centraal Europa), moeten de meeste Europese fans vroeg uit de veren want de Kwalificatierace start om 06.15u en de Kampioenschapsrace om 10.00u.
FIA GT Series - Round 6
Baku, Azerbeidzjan
23-24 november 2013
Timing (CET)
Zaterdag 23 november 2013
06:00-07:20 Vrije trainingen 1
08:55-10:15 Vrije trainingen 2
13:15-14:15 Kwalificaties
Zondag 29 september 2013
05:00-05:20 Warm up
06:15-07:15 Kwalificatierace
10:00-11:00 Kampioenschapsrace
Belgian Audi Club Team WRT
#11 Stéphane Ortelli (MC) - Laurens Vanthoor (BE) (Pro)
#12 Nikolaus Mayr-Melnhof (AT) – Oliver Jarvis (GB) (Pro)
#13 Edward Sandström (SE) - Frank Stippler (DE) (Pro)
#17 Filipe Albuquerque (PT) - Grégoire Demoustier (FR) (Pro)
Tussenstand bij de Piloten (Pro) na 10 van de 12 wedstrijden 1. Ortelli-Vanthoor 101 punten
2. Sandström-Stippler 96
3. Mayr-Melnhof 76
4. Day 63
Loeb-Parente
Rast
17. Jarvis 12
Tussenstand bij de Teams (Pro) na 10 van de 12 wedstrijden
1. Belgian Audi Club Team WRT 145 punten
2. Loeb Racing 117
3. Team BMW Brazil 94
4. HTP Gravity Charouz 77
Tweet