van der Horst

Baku World Challenge: René Rast vliegt naar pole

René Rast/Niki Mayr-Melnhof - WRT Audi R8 LMS ultra
René Rast/Niki Mayr-Melnhof - WRT Audi R8 LMS ultra
René Rast en Niki Mayr-Melnhof zullen morgen vanaf de pole positie starten voor de Qualifying race die de grid zal bepalen voor de allesbeslissende Main Race. Het was een razende Rast die in de tweede sessie een rondje Baku aflegde in 1:42.551 en iedereen op ruime achterstand reed door. Markus Winkelhock (Phoenix Audi) – teamgenoot van Enzo Ide dit weekend – domineerde dan weer de eerste kwalificatie en zijn tijd was over beide sessies heen goed voor een plaats op de eerste startrij naast het WRT exemplaar van Rast.
Aangezien het circuit pas tegen de half één plaatselijke tijd werd goedgekeurd en het drukke programma dus een kleine vier uur vertraging opliep, werd de cruciale kwalificatiesessie verreden tijdens de valavond. Tijdens de twee vrije trainingen die waren ingekort tot een uur waren de Audi’s steeds vooraan terug te vinden en die lijn werd logischerwijs dan ook doorgetrokken. René Rast zette een reeks opeenvolgende besttijden neer waarop de concurrentie geen antwoord had. “Het was nochtans geen perfect rondje,” verklaarde Rast achteraf. “Stratencircuits liggen mij goed en deze omloop spreekt mij enorm aan, op het einde had ik echt wel moeite met de zichtbaarheid omwille van de invallende duisternis en bovendien koelde het circuit ook steeds verder af.”
 
Baku World Challenge: De vrijdag in beeld gebracht
Terwijl René Rast geen kampioen meer kan worden is dat wel nog het geval voor zijn teamgenoot Niki Mayr-Melnhof. Het betreft slechts een kleine mathematische kans maar dankzij deze pole maakt de Oostenrijker alvast een punt van zijn achterstand goed. Kampioenschapsleiders Stéphane Ortelli en Laurens Vanthoor startten als derde morgenvroeg, dankzij een sterke chrono van onze landgenoot in de tweede sessie. Minder goed verging het de achtervolgers, Frank Stippler en Edward Sandström en strandden op de twaalfde plaats. Bovendien kreeg hun Audi nog een gridpenalty van 5 plaatsen toebedeeld nadat Sandström eerder op de dag een zware crash van de Callaway Corvette veroorzaakte. Beide heren zullen dan ook serieus uit hun pijp mogen komen willen ze hun zes punten achterstand op Ortelli-Vanthoor nog goedmaken.
 
Naast Audi lijkt ook McLaren het circuit goed te verteren, maar liefst vijf exemplaren van de Britse GT vatten dan ook post in de top tien. Aanvoerder was het Boutsen Ginion exemplaar van Dusseldorp/Sims (+1.274s), voor de Sebastien Loeb Racing wagen van zuber Parisy (+1.304s). Stoffel Vandoorne kon meteen goed overweg met de McLaren GT en realiseerde een degelijk achtste tijd met de wagen die hij deelt met Frédéric Vervisch. De Marc VDS BMW verstoorde het feest voor McLaren en Audi en nestelde zich op de zesde plaats dankzij een snelle chrono van Maxime Martin.
 
Sergei Afanasiev en Andreas Simonsen lijken goed op weg om de titel in Pro Am veilig te stellen en waren snelste in de klasse, P16 algemeen.

Foto's: Vincent Wouters & Georges De Coster



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in FIA GT Series op zaterdag 23 november 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Baku World Challenge.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons