Balans van Kenny Herremans: twee keer kampioen en één keer vice-kampioen
« Ik dacht de ingeslagen weg verder te kunnen zetten, maar niets bleek minder waar. Het begon met motorschade in die eerste race van het Madness-weekend, toen ik in de laatste ronde als leider aan de kant moest. We konden ons nog herpakken met een knappe zege in Race 2, maar dan volgde op TT Circuit Assen het wisselen van motor waardoor ik achteraan de start diende te nemen en in de achterhoede betrokken geraakte in een aanrijding. De mecaniciens konden de auto zo goed mogelijk oplappen, en daarop mispakte ik mij tijdens de herstart achter de safety car en kreeg straftijd. Van dan af liep niks meer zoals voordien en tot overmaat van ramp liet ik mij in Spa tijdens de opwarmronde op een oliespoor verrassen… Het contrast tussen de eerste meeting en de laatste vier kon niet groter zijn ! »
Vier jaar geleden was Kenny een nobele onbekende die van alles had geprobeerd om zijn droom te verwezenlijken en dat was racen ! Het in 2018 lanceren van de Ford Fiesta Sprint Cup kwam dan ook als geroepen voor de ondertussen 33-jarige Brabander.
« Zonder veel centen, zonder enige kennis van zaken, ervaring of mensen die mij hielpen, was de Ford Fiesta Sprint Cup voor mij de ideale formule om mijn vooropgestelde doel te bereiken en dat was aan een betaalbare prijs autosport bedrijven ! Ik kan vandaag de Ford Fiesta Sprint Cup niet genoeg aanprijzen als de meest interessante sprintklasse – prijs/kwaliteit - die er in de Benelux bestaat en, niet onbelangrijk, waarin nog steeds de coureurs, allen met de identieke 150 pk onder het rechtervoetje, het verschil maken. De Fiesta Cup is een prima leerschool, je leert er in het peloton echt de knepen van het vak ! »
Na een moeizaam begin – wegens nijpend geldgebrek koos hij vaak voor reeds gebruikte rubbers of sloeg hij vrije trainingen over – mocht hij zich in dat eerste, jawel, leerjaar achter het stuur van de TeamFloral Fiesta voor de Finale Races op TT Circuit Assen opmaken als één van de favorieten in de titelstrijd met vooral Ayrton Redant en Martin Leburton. Hij haalde het pleit met slechts twee punten verschil op Junior Redant.
« Die eerste titel blijft de mooiste, » zegt Kenny. «Ik kwam van nergens en eindigde als kampioen ! Ik kon enkel terugvallen op mijn doorzettingsvermogen, moest het zuiver hebben van mijn stuurmanskunst en zonder de onontbeerlijke hulp van Geert Van den Bossche had ik wellicht aan de kant blijven staan. »
Het was inderdaad de Ford-verdeler, met garages in Aalst, Zottegem en Ninove, die Kenny in vertrouwen nam en maar al te graag met hem bijtekende voor een tweede jaar in de Ford-merkencup. Geholpen door de goede return kon kampioen Kenny een eerste sponsor op de kop tikken : Afsprakenmaker van Bert Lambrecht ! Voor het runnen van de #32 Fiesta werd er voortaan een beroep gedaan op de diensten van Niels Lagrange. Ook die combinatie bleek winstvol, want alles leek erop te wijzen dat hij in de Finale Races voor titelverlenging ging. In een bloedstollende laatste race ging het voor de knikkers nog tussen Herremans en David De Saeger. De laatstgenoemde haalde het, maar wat velen onthielden van de ontknoping in het verre Assen was het beeld van de tollende Fiesta van De Saeger…
« Omdat wij elkaar meerdere keren serieus hadden bekampt – het was vaak kantje-boord - en het altijd correct en sportief verliep, wees niets erop dat er trammelant van zou komen, » herinnert Kenny zich. « In die laatste ronde zat ik vlak achter David en – ja, ik maakte een inschattingsfout – dacht dat er voldoende ruimte was. Niet dus, ik tikte de auto aan en, pech, dubbele pech, daarop sloeg David over de kop ! Zonder die koprol was dit incident gerangschikt geweest als een koersfeit. Nu was ik de grote boeman ! »
Na twee jaar steun voor Kenny verkoos Ford Van den Bossche niet langer aanwezig te zijn in de Ford Fiesta Sprint Cup. En gezien de familie Longin afhaakte voor een derde jaar, kwam Kenny bij Ford Feyaerts in beeld als potentiële vaandeldrager. Onder invloed van de Pandemie werd het ook in de Fiesta Cup een apart jaar met uiteindelijk slechts drie meetings en, uitzonderlijk, drie races op het programma van de Zandvoortse Najaarsraces, waarmee een punt zou gezet worden achter het derde seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup. In het eindklassement telde Kenny 121 punten, tegenover 114 voor Tomas De Backer.
« Wetende wat er boven ons hoofd hing, heb ik in die drie voorziene races alles uit de kast gehaald om ingeval van geen vierde meeting, zeker te spelen tegenover rivaal De Backer. Dat ik in die derde en dus finale race niet alleen het Belgische klassement aanvoerde maar ook alle Nederlanders achter mij hield en de Dutch Belgian Super Star won van Nederlanders Koen en Caresani, zegt veel over de manier waarop ik wist te domineren. »
Kenny liet FordStore Feyaerts tevens toe een tweede kroon op zak te steken in het Ford Dealer Team Championship en het stond in de sterren geschreven dat zij ook in 2021 gingen samenwerken. Hoewel. Kenny kreeg op dat moment enkele aanbiedingen om over te stappen naar het snellere werk, in casu de nieuwe BMW M2 Cup. De centen en niet op het minst het aanbod van Ford Feyaerts, waren eens te meer bepalend.
« Uiteraard wil je als coureur evolueren en na vier seizoenen in de Ford Fiesta Sprint Cup wil ik graag iets nieuws ontdekken en in dat verband zijn de mensen in mijn entourage en trouwe partners aan het kijken om een stap hoger te gaan. Langs de andere kant weet ik dat ik, ingeval van een vijfde zit in de Fiesta Cup, daar nog steeds veel kan bijleren en uiteraard voor de overwinningen blijf gaan ! »
Ford Fiesta Sprint Cup
Tweet