Barcelona: De laatste rechte lijn
De eerste landgenoot vinden we met Patrick Van Glabeke terug op zesde plaats terwijl de Ferrari 488 GT3- rijder nog in duel kan gaan met Cédric Leimer en diens Lamborghini Huracan voor de vijfde plaats. Van Glabeke reed drie podia samen op vier wedstrijden en won de qualifying race op de Hungaroring. Een dag later werd hij tweede in de main race na Ulrich, die zodoende opnieuw in beeld kwam voor de titel van vice kampioen.
"Ik denk dat we met de Ferrari 488 GT3 niet veel kunnen bewijzen in Barcelona," aldus Van Glabeke. "De BoP is niet bepaald in het voordeel van de Ferrari's 488 en dat geldt niet voor de GT Sports Club alleen. Ook in de Sprint en Endurance Series kunnen de Ferrari's nog nauwelijks scoren. In Barcelona scheelt dit 10 km/uur op het rechte stuk. Ik kan amper het tempo volgen van Ulrich in de 'oude' 458 GT3, terwijl ik een seizoen eerder steeds sneller was dan hem".
De Curbstone-bezieler heeft een seizoen achter de rug om snel te vergeten, maar slaagde er in om zijn droom te realiseren en een race te winnen. In Misano schoof hij uit over een olievlek tijdens de kwalificatierace en kon niettegenstaande een sterke inhaalrace amper 4 punten pakken. Paul-Ricard werd net als het seizoen voordien opnieuw het zwarte beest toen hij voor de tweede maal en op dezelfde plaats zwaar van zijn sokkel werd gereden met veel schade als gevolg. In Spa werd hij derde plaats in de kwalificatierace, maar werd hij na de herstart in de main race op het natte gedeelte gedrumd en spinde. Op de Hungaroring ging alles naar wens met een zege en een tweede plaats, maar in het kampioenschap was het kalf reeds verdronken. In theorie moest hij kunnen meestrijden voor een eindplaats binnen de top 3.
Idem voor Nicolas Vandierendonck die met zijn Lamborghini Huracan van Ombra Racing twee vierde plaatsen behaalde, maar het nadien rustiger aan moest doen door een nekletsel waamee de regerende vice-kampioen maar blijft sukkelen.
"De G-krachten van een GT3 doen er geen deugt aan, maar ik wil de laatste race toch meerijden na eerder enkele malen forfait te hebben gegeven. We zijn gaan trainen met Curbstone in Barcelona en de rondetijden waren goed na wat zoekwerk naar een ideale afstelling. Het wordt nu afwachten hoe mijn lichaam zal reageren tijdens de races zelf. Ik word goed begeleid, maar de problemen zijn nog zeker niet van de baan. Het is daarom dat ik blijf trainen en ook de 24 Hours of Zolder en de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux in Zolder aan mijn programma toevoegde. Naast Barcelona gaan we met de SRT Corvette nog de de 24 Hours Cota USA rijden. Nadien zal de winter raad brengen wat we volgend seizoen gaan doen," besluit de Shipex-rijder.
Foto's: Arne Simons / Georges De Coster / GT Sports Club
Tweet