van der Horst

Barcelona: Maakt Kristoffersson het nu reeds af?

Johan Kristoffersson won de eerste race van het weekend
Johan Kristoffersson won de eerste race van het weekend
Komend weekend wordt in Barcelona de zevende en achtste manche van het World RX-seizoen verreden. De vierde double-header op rij. Daarna sluiten Francorchamps en de Nürburgring het kampioenschap af, dat dan zes circuits en tien manches achter de rug zal hebben. Wordt het opnieuw een strijd tussen de Zweden Johan Kristoffersson en Mattias Ekström of gooien de Fin Niclas Grönholm, de Zweden Robin Larsson en de broers Hansen hun laatste troeven op tafel om het gat met de leider te dichten, of kleiner te maken? De naam van Ekström staat niet op deelnemerslijst, maar we gaan ervan uit dat de Zweed ook ditmaal op de afspraak zal zijn.
Close finish Ekström en Kristoffersson
Close finish Ekström en Kristoffersson
Net voor de start wordt gegeven van de zevende en achtste manche van het World RX in Barcelona zijn we iets na halfweg het kampioenschap en prijkt tweevoudig wereldkampioen Johan Kristoffersson (VW Polo ex-Ogier) riant aan de leiding met 17 punten voorsprong op de Audi S1 van zijn landgenoot Mattias Ekström. Dat lijkt op zich niet veel omdat er iedere wedstrijd 30 punten te verdelen zijn. Maar Kristoffersson wordt maar heel zelden op een foutje betrapt waardoor hij veel punten verzamelt in de kwalificatieheats. Bovendien wist hij ook zesmaal op rij de halve finale te winnen en hij zegevierde hij tevens in drie van de zes wedstrijden. Zijn suprematie is niet meer zoals tijdens zijn topseizoen in 2018, waarin hij op één na alle wedstrijden won, maar hij staat wel opnieuw mooi aan de leiding.

Niclas Grönholm - GRX Hyundai i20
Niclas Grönholm - GRX Hyundai i20
Er liggen nog 120 punten te wachten tijdens de laatste vier races en de voorsprong van Kristoffersson (VW Polo) op Ekström (Audi S1), Grönholm (Hyundai), Timmy Hansen (Peugeot), Larsson (AudiS1) en Kevin Hansen (Peugeot) is respectievelijk 17, 49, 55, 65 en 70 punten. Alleen ziekte of dikke pech op de piste kunnen de twee Zweden nog hun titelambities afnemen. Spannend is anders, maar het benadrukt nog maar eens dat Kristoffersson de beste is van zijn generatie, zoniet de beste uit de geschiedenis van de rallycross. Ekström won ook twee manches, terwijl de zesde in rij
Timmy Hansen
Timmy Hansen
naar de Fin Grönholm ging. Deze kwam moeilijk op dreef tijdens de eerste double header in Zweden, maar vanaf Finland is hij regelmatig vooraan te vinden. De broers Hansen moeten hun seizoen zien te redden met minstens elk een zege, terwijl de vijf Renaults van Chicherit binnen het veld voor het duo Bakkerud/Doran (Mégane), Anton Marklund (Mégane) en de tandem Chicherit/Baciuška (Clio) stilaan op bedrijfssnelheid mogen komen.

Enzo Ide opnieuw op inschrijvingslijst

Enzo Ide: Audi S1 Supercar
Enzo Ide: Audi S1 Supercar
Achttien namen staan er op de definitieve inschrijvingslijst waaronder deze van onze landgenoot Enzo Ide (Audi S1) die niet stilzat en aan het testen ging. Tijdens de voorgaande race in Letland stond zijn naam ook op de inschrijvingslijst, maar stond de West-Vlaming niet op de startgrid. Laat ons hopen dat hij er ditmaal wel bij is en zodoende wedstrijdritme kan opdoen richting zijn thuisrace in Francorchamps. Hij gaf in ieder geval zelf reeds aan er in Spanje bij te zijn.

Vol huis in Super 1600?

De vijf Audi's A1 Super1600 van Volland Racing op een zakdoek
De vijf Audi's A1 Super1600 van Volland Racing op een zakdoek
Het wegvallen van de eerste manche voor de FIA European Super1600 Rallycross Championship 2020 in Portugal heeft ervoor gezorgd dat ook zij in Barcelona een double header afwerken. Zodoende zal net als het World RX ook de Super 1600 maar drie kwalificatieheats rijden per dag, gevolgd door twee halve finales en een finale. 23 wagens komen hier in theorie aan de start. Het wordt dus een drukke bedoening komend weekend. De Super 1600 komt na Barcelona nog eenmaal aan de bak in de afsluitende race op de Nürburgring. Door de geldende corona maatregelen is Barcelona een wedstrijd zonder publiek.

Foto's: Paulo Maria / Johnny Loix



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons