van der Horst

Interview: Bart Mampaey (Team RBM) tevreden met het geleverde werk

Bart Mampaey - Team BMW RBM
Bart Mampaey - Team BMW RBM
Met de tocht naar Circuit Park Zandvoort zet de DTM-karavaan de eindsprint in van een gesmaakt seizoen. Anders dan in 2012 toen de titelstrijd bij de rijders pas tijdens de Hockenheim-finale werd beslecht, kan puntenleider Mike Rockenfeller het pleit reeds in Nederland in zijn voordeel beslechten. Met een voorsprong van 33 punten op diens enig overgebleven rivaal Augusto Farfus en met nog amper 50 punten voor het grijpen, ligt zo'n scenario voor de hand. Audi-topper Mike Rockenfeller, die in elke wedstrijd tot scoren kwam, wist tot dusver immers als geen ander alle valkuilen te vermijden. Rivaal Farfus van zijn kant keerde dit seizoen weliswaar driemaal met lege handen huiswaarts, maar wierp zich in de laatste drie confrontaties aan boord van de RBM BMW M3 DTM op als dé smaakmaker van dit kampioenschap. Dat Bart Mampaey en zijn RBM-team hieraan niet vreemd zijn, is evident. Autosport.be kon de tovenaar uit Mechelen voor zijn vertrek naar Zandvoort strikken voor een babbel.
Bart, de vraag ligt voor de hand: denken jullie nog kans te maken op de rijderstitel?

Augusto Farfus
Augusto Farfus
Ach, je weet maar nooit, alles kan gebeuren. Voor ons is de titel behalen ook nooit het thema geweest, wij werken van race tot race, proberen zo goed mogelijk te presteren met het pakket dat we ter beschikking hebben. Anderzijds is het zo dat BMW nog steeds eerste staat in het merkenkampioenschap (met 9 punten voorsprong op Audi -nvdr) en daar kunnen we zeker een grote bijdrage toe leveren om dat zo te houden.

Titel of niet, met zeges in Hockenheim en recent in Oschersleben, een voorlopige tweede stek in het rijderskampioenschap en een dito derde plaats in het teamkampioenschap kan het seizoen nu al niet meer stuk. Zonder de pech in Brands Hatch en het dipje op de Lausitzring en Norisring had er nog veel meer in gezeten. Hoe kijk jij hierop terug?

Augusto Farfus
Augusto Farfus
Ja,ik denk dat we wat punten betreft zeker 'underrated' zijn, het hadden er voor Augusto beduidend meer kunnen zijn. Alleen al in Brands Hatch verspeelden we door een technisch defect waarbij het team vrijuit ging achttien punten. De race daarop in Spielberg haalden we met Augusto Q4, maar zat er echt niet meer in dan een zesde plaats. Op de Lausitzring werden we in Q3 door een defect niet op onze waarde geklopt. Bij de start moet Augusto dan uitwijken voor de gespinde Werner, komt na één ronde als 21ste door, maar finisht nog twaalfde. Op zich hadden we dus de pace om een zelfde resultaat als Spengler (P7) te halen, maar dat was ginds dan ook het maximum dat er uit het globaal pakket TEAM BMW-rijder te halen viel. Hoedanook laten we hier vier à vijf punten liggen.
Bart Mampaey, met sportchef Jens Marquardt: negende DTM-seizoen
Bart Mampaey, met sportchef Jens Marquardt: negende DTM-seizoen
Voor de race op de Norisring moeten we de hand in eigen boezem steken, dat is de enige wedstrijd waar we als team niet goed voor de dag kwamen. Qua setup zaten we fout bij Augusto die met een te lage auto naar de kwalificatie ging, met veel 'bottoming' als gevolg. Na afloop moet de auto dan in het parc fermé, kan je niks meer doen en hebben we het zelfde probleem in de race. Het was ook een erg moeilijke race op tactisch vlak met de safety cars. Zoiets kan altijd gebeuren en moet je nu eenmaal aanvaarden. Moskou (P3), de Nürburgring (P2) en uiteraard Oschersleben (P1) waren evenveel races waar alles gesmeerd liep en ik vind dat we een sterk seizoen afwerken, zowel wat de setupkeuzes, de samenwerking met de piloot en niet in het minst wat de strategie betreft.

Je haalde het in een vroeger interview al aan: zeker na het wegvallen van de testsessie op vrijdag is een juiste strategie, een optimale samenwerking cruciaal.

af07073936016d0478120fe71b22bfbcb26e51b0.jpg
We hebben daar deze winter echt werk van gemaakt, helemaal uitgespit en volgen dit tijdens de races zelf ook intern op. Dat we het strategisch goed doen is fijn omdat dit toch een punt was waar we als ex-WTCC-team aanvankelijk niet volledig in vertrouwen waren. Vooraleer alles op woensdag wordt ingeladen in de trucks wordt de manier van werken die we deze winter hebben uitgestippeld samen met de pitstops telkens weer ingeoefend. Vergeet ook het communicatie-aspect niet. De race in Moskou is daar een goed voorbeeld van. We hadden er een pitstop waarbij we Augusto én voor een opzittende Jamie Green én voor Gary Paffett - die 10 ronden eerder had gepit - opnieuw op de baan moesten zien te krijgen. De inlap en pitstop verliepen perfect, Augusto komt 50 meter voor Paffett op de baan, maar is wel verwittigd dat hij tussen bocht 2 en 3 Paffett zal ontmoeten en dat hij daar een verdedigende lijn moet aanhouden. Alles klopt en wat later rijdt hij van Paffett weg.
Augusto is niet alleen erg snel, maar ook wat de interactie met het team betreft is hij fenomenaal. Een erg belangrijk gegeven, want een DTM-auto is erg complex. Een minimale verandering maakt al een groot verschil voor de balans van de wagen. Slechts enkele rijders halen zo'n niveau dat ze dit alles perfect aan hun team kunnen doorgeven en Augusto hoort daar zeker bij.
Joey Hand - Team BMW RBM
Joey Hand - Team BMW RBM
'Chapeau' ook voor wat het team op strategisch vlak met Joey (Hand) doet. Joey heeft het moeilijker in kwalificatie, maar rijdt knappe wedstrijden die hij goed weet in te delen. Doorgaans vertrekt hij buiten de top 10, maar via zeer degelijke strategische wedstrijden eindigt hij uit acht races toch vier keer in de punten. Ik kan daar alleen maar van genieten en heb zoiets van: mannen laat ons hier maar doen! Langzamerhand beginnen we hier onze weg te vinden en een plaatsje voor ons op te eisen, niet in het minst binnen de eigen BMW-structuur.

Voor wie zich geroepen voelt zijn steentje bij te dragen tot dit succesverhaal is er goed nieuws: het RBM-team is op zoek naar operationele medewerkers (mecaniciens, bandenman, trucky) voor zijn DTM-programma. Reageren kan via mail naar: bart.mampaey@rbmteam.be.


 Foto's: Hans van Onsem




Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in Deutsche Tourenwagen Masters op woensdag 25 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zandvoort.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons