van der Horst

Barum: Vaudeville om titel bij ERC3 Juniors

JB-Franceschi - Ford Fiesta
JB-Franceschi - Ford Fiesta
Wie is nu kampioen in ERC3 Juniors, het Europese juniorenkampioenschap in R2? Efren LIarena leek met de titel gaan lopen in de Barum Rally, maar Jean-Baptiste Franceschi sloeg die droom aan diggelen door de de klasse te winnen waardoor Ken Torn, eindigend op stek 5, alsnog de titel kreeg. Tot er een klacht kwam... die nu nog stevig wordt betwist. Met voorsprong het meest betwiste puntje uit de autosport van afgelopen weekend, ook al is het máár in ERC, in ERC3, bij de Juniors.
In ERC3 Junior was het een "zottekot". Alle titelkandidaten bleven ellendig lang bijeen waardoor na iedere proef het telraam voor een virtuele titelstand moest bovengehaald worden. Toen de Est Ken Torn (Ford Fiesta) lek reed en Efren LIarena (Peugeot 208) de kop nam, leek de titel naar de Spanjaard te gaan. Jean-Baptiste Franceschi (Ford Fiesta), teamgenoot van Ken Torn (Ford Fiesta), had de sleutel in handen en kon Torn kampioen maken. Op twee manieren. 1. Door LIarena voor te blijven en zo met winst te gaan lopen, of door 2. twee minuten straftijd te nemen en zich zo te laten uitzakken tot achter Torn. De Fransman zijn keuze was duidelijk.

Franceschi snelde naar winst na een meesterlijke rit op het gevreesde Pindula en liet LIarena verweesd achter. De Fransman schonk zo Torn de titel op een zilveren schoteltje. Plus, Franceschi boekte een formidabele winst, voor hem en voor Ford. En dat bij zijn debuut. 

Efren LIarena - Peugeot 208
Efren LIarena - Peugeot 208
Die winst had Franceschi wel te danken aan een ongeval op de laatste proef. De Fransman leek de zege uit handen te moeten geven door een mechanisch defect, maar de proef werd na de crash dus geannuleerd, op een moment dat hij wel aan het rijden was. Er kwam echter na de rally een klacht binnen, de naam van de indiener laat zich raden. Die vroeg om de GPS-gegevens na te kijken. 

De organisatie zag inderdaad dat Franceschi problemen had en kende hem als enige in klasse R2, ofte RC4, een straftijd van een minuut toe. Gevolg: LIarena naar nummer één, terwijl Torn vijfde bleef. De Spanjaard mocht zich dus kampioen noemen, wat gelijkgesteld is aan een stevige bonus met oog op volgend jaar. Een vaudeville. Dat was het toen al.

Klap op de vuurpijl. Een dag na zijn titel verschenen er beelden van LIarena die lek reed op de laatste proef. Ook hij mocht dus in zijn handen wrijven dat Kasava 2 werd geannuleerd. Echter, aan zijn tijdsverlies werd geen tijdsstraf gekoppeld. Voer voor discussie dus. 

Geannuleerde proeven. Zelfs op het bijna hoogste niveau blijft het voor "problemen" zorgen. Hoe zit het met normtijden, of straftijden, of tijdsverlies op de laatste proef? Het blijft zowat een subjectief gegeven en het betere nattevingerwerk. Spelen er zich op zo'n moment andere spelletjes af achter de schermen? Is er iemand specifiek gebaat bij een Spaanse kampioen of een Estse.

Los van de strijd om de titel is er één zaak heel spijtig. JB Franceschi is zijn winst kwijt. De Fransman won bij zijn debuut in en om Zlin, en dat is heel weinigen gegeven. Sébastien Ogier noemde recentelijk één naam als hij het had over een opvolger: die van Franceschi. Een oververdiende, meer dan terechte, overwinning glipt uit zijn handen door God weet wat. En ja: als die proef verreden zou worden was de Fransoos geen winnaar, maar was LIarena evenmin kampioen. Het net der hiaten in de rallysport dicht zich beetje bij beetje, maar door dit gat in het reglement ontstaan er nog altijd oeverloze discussies, en dat weegt, nog meer dan op Torn, LIarena of Franceschi, op de volledige rallysport.

Foto's: Sandro Delaere



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA European Rally Championship op maandag 19 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Barum Czech Rally Zlín.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons