van der Horst

Bathurst 12: Porsche wint ware oorlog, Soulet zesde

Porsche 911 GT3-R - Dennis Olsen, Matt Campbell, Dirk Werner
Porsche 911 GT3-R - Dennis Olsen, Matt Campbell, Dirk Werner
Bijna 50 000 toeschouwers hebben acht constructeurs zien bikkelen voor de overwinning in de openingsmanche van de Intercontinental GT Challenge. Na een strijd van een zeldzame intensiteit kwam de 12 Uur van Bathurst, voor het eerst in de geschiedenis, op naam van Porsche. Dirk Werner, Dennis Olsen en een ontketende Matt Campbell bezorgden het team van Earl Bamber dus meteen een succes. Maxime Soulet was met zijn Bentley onze beste landgenoot op de zesde positie.
Forrest's Elbow. De haarspeldbocht op het einde van de afdaling die allesbepalend is voor het daaropvolgende, lange rechte stuk. Matt Campbell (#912 EBM Porsche 911 GT3-R) wachtte echter niet tot het rechte stuk om zijn aanval te plaatsen. Op tien minuten van het einde dook de 23-jarige Australiër net in die bocht door een piepklein gaatje om de Aston Martin Vantage GT3 van Jake Dennis (#62 R-Motorsport) definitief naar de tweede plek terug te zetten. Dennis, Marvin Kirchhöfer en Matthieu Vaxivière werden tweede op een handvol seconden, terwijl Mercedes-rijder Raffaele Marciello (#999 GruppeM Racing, teamgenoot Maxi Buhk en Maxi Götz) er met succes alles aan deed om zijn derde podiumplek vast te houden.

M-Sport - Bentley Continental GT3 #108
M-Sport - Bentley Continental GT3 #108
Bij Bentley en onze landgenoot Maxime Soulet werd opnieuw de vraag 'wat als?' gesteld. In de aanvangsfase viel Andy Soucek stil bij het verlaten van de pitlane, nadat de Spanjaard niet de pitlimiter had uitgeschakeld, maar wel de volledige auto. Toen Soucek ook na zijn laatste pitstop stilviel, was de overwinning definitief gaan vliegen. De Spanjaard probeerde nog vanop de zesde plek, maar met een Continental GT3 die naar adem hapte, was het te laat om nog terug te vechten. De Britse GT3 leek nochtans lang de snelste wagen van het lot te zijn en hield er in handen van Abril een bijzonder agressieve rijstijl op na, naar het voorbeeld van vele van zijn collega's. Voor de toeschouwers en tv-kijkers werd het dan ook een editie om niet te snel te vergeten, ook al omdat het afstandsrecord verpulverd werd met 312 ronden op de teller na 12 uur racen met het mes tussen de tanden.

KCMG - Nissan NISMO GT-R GT3 #18
KCMG - Nissan NISMO GT-R GT3 #18
Op Ferrari na, dat al na een uur uit de voorposten verdween door een aanrijding met een tragere wagen, had iedere constructeur op een gegeven moment een hoofdrol te pakken. Zelfs Nissan en KCMG speelden vooraan mee en leken, in tegenstelling tot wat we gedacht hadden, geen zwakke schakel te hebben aan het stuur van de Japanse bolide. Een domme fout - zigzaggen bij de laatste herstart - maakte echter een einde aan de zegeambities van de Chinese structuur, die wel zevende werd met de #18 GT-R van Alexandre Imperatori, Oliver Jarvis en Edoardo Liberati. De grootste ontgoocheling kwam misschien wel uit het kamp van Audi, dat eerst de auto van Frédéric Vervisch (#22 Team Valvoline) verloor na een overhaaste beslissing van Garth Tander in het verkeer en later ook moest sleutelen aan de #2 van het Duitse trio Mies-Haase-Winkelhock.

De zege in de Pro Am-categorie was voor de Spirit of Race Ferrari 488 GT3 van Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Pedro Lamy. In contrast met de voorbije edities konden de Pro Am-deelnemers zich, door een gebrek aan neutralisaties, niet handhaven in de ronde van de leiders, al verdwenen verschillende favorieten uit de race met schade of pech.

De volgende race van de Intercontinental GT Challenge, de 8 Uur van Laguna Seca, vindt plaats tijdens het laatste weekend van maart.

--- Bathurst 12 Hour - Resultaat (PDF) ---



Foto's: Intercontinental GT Challenge



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Intercontinental GT Challenge op zondag 3 februari 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Bathurst 12 Hours.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons