van der Horst

25H Spa: Nabeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
Ze wonnen al drie van de vier races dit jaar, Michel Simul, Philippe Crosset en Eric Gressens, en nu hebben ze er samen met Armand Fumal, in hun Be Cox Evo3 van het Colson Racing ook nog de 25 Hours of Francorchamps aan toegevoegd. Uiteraard vergroten ze ook hun voorsprong in het klassement van het kampioenschap.
BE Trophy - 25 Spa
BE Trophy - 25 Spa
Tijdens het merendeel van de race, bleef de spanning in de diverse klassen behouden. Tot op de meet bleven de verschillende kandidaten op de zege of op een succes in een klasse, zich volledig geven. Deze editie 2013 is om meer dan één reden historisch: naast de eerste zege van een Be Cox Evo3, wint Colson Racing ook weer voor het eerst de race, die het team sinds 2005 ontsnapte. Eric Gressens tekent met deze overwinning voor zijn vierde persoonlijke zege.
 

WRT - Be Trophy Evo 2
WRT - Be Trophy Evo 2
Na een zeer gesmaakte opwarmronde op de oude omloop van Francorchamps, zagen we vooraan in de 25 Hours al snel een gevecht tussen enkele teams die ook al tijdens de chronoritten duidelijk hadden gemaakt dat ze niet zonder ambities naar de Ardennen waren gekomen. Naar gelang de strategie en meerdere haltes onder Code 60, vonden we diverse teams vooraan, waaronder de polemen Cappelli-Zorza-Sordini-Storti (8KS Corse Team), de leiders in het kampioenschap Simul-Crosset-Gressens-Fumal (Colson Racing), Visnovsky-Van Dalen-Tanghe-Mondron-Mondron (Delahaye-Racing4All), de Fransen Ricci-Creed-Melin (Juliette-SKR), de Italianen De Lorenzi-Guazzini-Giagnacovo-Negroni (GDL3), Bouvy-Jussy-Bollen-Soulet-Brugmans (Kottage Team Allure) de verrassende Nelissen Grade-Nelissen Grade-Poncelet-Olivier (Allure Team 2).
 
De droom van Team Allure…
 
Achter het stuur van een Be Cox Evo2 TDI, zouden die laatsten de leiding nemen vanaf het zevende wedstrijduur. De vier heren draaiden met de regelmaat van een Zwitsers horloge – ook Arnaud Nelissen-Grade die zijn allereerste wedstrijd reed – en ze hielden de concurrentie op een kleine afstand. Heel wat teams zouden ook problemen kennen, waaronder Visnovsky-Van Dalen-Tanghe-Mondron-Mondron (versnellingsbak / Delahaye-Racing4All), Piron-Nava-Lognard-Delrez (amortisseur / Astur Car), Van Impe-Du Passage-Radet-Galand (gaskabel en cardan  / ASH-PVI), Viron-Bordet-Engisch-Richard (uitlaat, turbo en versnellingsbak / Delahaye-Rétrodor), Cappelli-Zorza-Sordini-Storti (transmissie en straftijd / 8KS Corse Team), Maassen-Putman-Espenlaub-Richardson (remprobleem en aanrijding / MPM Racing).
 
McDonald's Racing Team - BE Trophy
McDonald's Racing Team - BE Trophy
Andere wagens bleven dan weer de achtervolging inzetten, waaronder Vervisch-Thewissen-Arnhem-Van Oppens-Dermont (McDonald’s Racing). Die laatste dienden in de loop van de race hun strategie bij te sturen.
 
Ronde na ronde leek het kwartet dichter bij de zege te komen, tot de wagen van het Team Allure op goed drie uur van het einde langs de piste plots stil stond en naar de pitlane werd terug gesleept… Voor de Be Cox n°40 was het verdict hard: “Koppeling stuk…”, was de trieste commentaar van Jean-François Olivier. “Het is hard omdat de beide wagens van het team op een bepaald ogenblik de eerste twee plaatsen in handen hadden. Maar dat is racen zegt men dan…
 
Winnend blok
 
25H Spa - BE Tropht
25H Spa - BE Tropht
Vanaf dat ogenblik zou de hoop op de zege van kamp wisselen. De topwagen van Colson Racing reed naar de eerste plek en behield die ook, met als leuk neveneffect dat de eerste plaats in het kampioenschap behoorlijk verstevigd wordt. Deze zege is des te mooier omdat het sinds 2005 niet meer leek te lukken. “We hebben de laatste jaren wat pech gekend, maar dit jaar was het perfect, van start tot finish”, analyseert Victor Colson… na een behoorlijke champagnedouche door Philippe Crosset. “De homogeniteit van ons team is één van de sleutels tot het succes. De vier rijders verstaan elkaar heel goed, zijn echte vrienden en rijden tijden die heel dicht bij elkaar in de buurt liggen.
 
Hij luistert al een tijd naar de bijnaam ‘Kristensen van de Be Cox’ en Eric Gressens wint nu voor een vierde maal de langste race in de Ardennen, terwijl Michel Simul eindelijk diezelfde race op zijn palmares inschrijft, een race die hem in deze discipline nog ontbrak. Armand Fumal, van zijn kant, zet zijn reeks premières verder: “Eerste zege van een Be Cox TDI, eerste succes van deze versie van de 25 Hours, nadat ik eerder met de Evo3 al mee in Dijon won.”
 
25H Spa
25H Spa
Het is geen zege, maar de tweede plaats voor de Team Allure Be Cox Evo3 maakt toch een deel van het verlies goed, waarbij Maxime Soulet in de eindspurt snel duidelijk maakte dat zijn directe rivaal, de Italiaan Cesare Guazzini – de laatste man aan boord van de team GDL3 – geen enkele kans op de tweede plek zou maken. Maxime, Nicolas Jussy, Fred Bouvy, Cédric Bollen en René Brugmans werden dus tweede, voor Gianluca De Lorenzi en de mannen van GDL Racing, winnaars in Evo2 (TDI).
 
Regelmaat loont
 
Dupon Racing - Be Trophy Evo 1
Dupon Racing - Be Trophy Evo 1
De eindrush van Fred Vervisch en David Dermont in de Be Cox in de kleuren van McDonalds was finaal goed voor een vierde stek, voor de Fransen Kaddoura-Antoun-Croce Spinelli-Mallez (Como-SKR), die zeer regelmatig waren. Deze laatste namen in extremis de maat van een team dat ook een zeer puike prestatie leverde: Dupon-Puype-Cools-Devreker-Puype (Dupon Racing), die met hun Evo1 inderdaad knap zesde werden, na zelfs even in vierde positie te hebben rondgereden. Regelmaat en strategie waren hun wapens! Verder zien we in de uitslag ook op de tiende plek, met de Engelsen Moore-Moore-Atkins-Walker-Sugden (Hillspeed), een Evo1. Tussen beide wagens in kregen we Piron-Nava-Lognard-Delrez (Astur Car), mooi terug gevochten na een defecte schokbreker, Van Impe-Du Passage-Radet-Galand (ASH-PVI) ook opgeklommen na eerdere problemen en Thorpe-McInerney-Reuben-Reuben (Thormac).
 
De uitslag van de editie 2013 gaat verder met de elfde stek van de ongelukkige helden Nelissen Grade-Nelissen Grade-Poncelet-Olivier (Team Allure 2), en met de zege in Be Twin voor de gedoodverfde favorieten De Liedekerke-Jadot-Heger-Robert (TML Racing) die een minuut over hadden op de tweede in de uitslag – en de winnaar in Be Twin Evo2 – Denis-Delhaye-Brouwers-Lieutenant-Dejardin-Van Laere (Of Course). De snelste ronde was voor Fred Vervisch in 3’01’’289.   
 

Eindklassement na de 25H Hours of Francorchamps 2013

1.Simul-Crosset-Fumal-Gressens (Colson Racing - B) 420 ronden ;
2. Bouvy-Bollen-Jussy-Brugmans-Soulet (Kottage Allure 1 - B) op 2 ronden ;
3. De Lorenzi-Guazzini-Giagnacavo-Negroni (GDL3 - I), winnaars Evo2 ;
4. Vervisch-Thewissen-Arnhem-Van Oppens-Dermont (McDonald’s Racing - B) op 5 ronden ;
5. Kaddoura-Antoun-Croce Spinelli-Mallez (Como-SKR - F) op 7 ronden;
6. Dupon-Puype-Cools-Devreker-Puype (Dupon Racing - B), winnaars in Evo1 ;
7. Piron-Nava-Lognard-Delrez (Astur Car - B) ;
8. Van Impe-Du Passage-Radet-Galand (ASH-PVI - B) op 10 ronden ;
9. Thorpe-McInerney-Reuben-Reuden (Thormac - UK) op 11 ronden ;
10. Moore-Moore-Atkins-Walker-Sugden (Hillspeed - UK) ;
11. Nelissen Grade-Nelissen Grade-Poncelet-Olivier (Allure Team 2 - B) op 12 ronden ;
12. Gurdjian-Gurdjian-Gurdjian-Milchior (Crazy-SKR - F) op 13 ronden ;
13. Rose-Fitzgerald-Jackson-Wheeldon-Harris (JPR-Uvio - UK) ;
14. Van Dalen-Visnovsky-Tanghe-Mondron-Mondron (Delahaye-Racing4All - B) ;
15. Weisshaupt-Hoogaars-Tanghe-Quédé (AC Motorsport 1 - ) op 15 ronden ;
16. Brouxel-Duvette-Martin-Giltaire (EPRIM-SKR - F) ;
17. Giraudi-Rossi-De Amicis-Balas (GDL1 - I) ;
18. Mezquita-Greenhalgh-Mathy-Collinet-Greenhalgh-van de Poele (SunChild 178  - B) op 16 ronden ;
19. Bailly-Vandercam-Culliford-Nevers-De Deyne (LVR - B) ;
20. Thomas-Greensall-Tomlinson-Allpass (RaceLogic - UK) ;
21. Honarmand-Tomlinson-Carannante-Burns (CCS Media Racing - UK) op 17 ronden ;
22. Vosse-Verbist-Jacquemin-Watkins (MTE - B) ;
23. Danneels-Danneels-Gilot-De Roeck (RPM Racing - B) op 19 ronden ;
24. Pembroke-Bullough-Somerton-Sutton (JPR-Ecurie Escargot - UK) ;
25. Jacquet-Begel-Gedet-Gremy-Lembo-Tourte (Défi&Performance - F) op 22 ronden ;
26. Maillet-Van den Bosch-Pelle-De Fierlant-De Keijser (Racing Club Partners - B) op 23 ronden;
27. Ricci-Creed-Melin (Juliette SKR - F) op 24 ronden ;
28. Donniacuo-Gulicher-Schiff-Brassine (WRT - B) op 27 ronden ;
29. Parriaud-Cimadomo-Graeffly-Gremy-Tourte (Défi&Performance - F) op 28 ronden ;
30. De Liedekerke-Jadot-Heger-Robert (TML Racing - B) op 29 ronden, winnaars in Be Twin Evo3 ;
31. Denis-Delhaye-Brouwers-Lieutenant-Dejardin-Van Laere (Of Course - B), winnaars in Be Twin Evo2 ;
53. Vanderfeesten-Gascard-Matton-Reynens (Les Pappys - B) op 52 ronden, winnaars in Be Twin Evo1 ; enz.


Kronos Events press - Foto's Racing International Photography



  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons