25H Spa: Voorbeschouwing van de organisatoren (3)
Die generatiestrijd is er ook bij de deelnemers. Een hele golf zeer hongerige jonge wolven steken hun op, vastbesloten om de oudere generatie de loef af te steken. Sommige van die ‘snotneuzen’ besloten samen te werken om zo enkele te duchten teams te vormen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Benoît Visnovsky-Didier Van Dalen-Arthur Tanghe-Edouard Mondron-Guillaume Mondron, samen op de Evo3 #255 (Delahaye Racing4All), Romano Ricci-Erwin Creed-Nicolas Melin (Evo3 #265 – Juliette-SKR), of nog David De Saeger-Martin Leburton-Kevin Caprasse-Cédric Wauters-Fabien Boeri die elkaar zullen aflossen aan het stuur van de Be Cox Evo2 #51 (ingeschreven door Thierry Dezan).
Heel wat van hun leeftijdsgenoten verkiezen echter om in zee te gaan met hun meer ervaren collega’s… die zeer zeker niet als versleten mogen worden omschreven. Dat is net één van de charmes van de Be Trophy: er is een gevarieerd startveld, waar vaste waarden van de nationale en internationale autosport, specialisten van de discipline en ambitieuze jongeren het tegen elkaar kunnen opnemen.
Drie groepen
In die eerste kampioenen van het niveau van Bertrand Baguette, Thierry Neuville, Maxime Soulet, Frédéric Bouvy, Xavier Maassen, Marc Duez, Frédéric Vervisch, Margot Laffite, David Dermont, Nathalie Maillet, Frank Pelle, Benjamin Bailly, Vincent Vosse, François Verbist, Nigel Greensall, Alexis van de Poele, Richard Balandras, Jean-Pierre Van de Wauwer, Stéphane Lémeret, de lijst is schier eindeloos…
De categorie van de Be Cox-specialisten wordt aangevoerd door Michel Simul, Alexandre Viron, Philippe Crosset, François Bouillon, Pierre Piron, Gauthier Engisch, Nicolas Jussy, Gilles Debrus, Eric Gressens, Manu Nava, Pierre-Yves Rosoux, Patrick Van Impe, Sébastien Giltaire, Arnaud Quédé, Rainer Weisshaupt, Alberto Bergamaschi, Paul Rose, Franco Lemma, Laurent Richard, Stefan Dupon, enz. Ook daar wordt zo een opsomming al snel vervelend. Toch is het het duidelijkste bewijs dat de Be Trophy een mooie leerschool vormt, want heel wat van deze rijders staan ook hun mannetje in andere kampioenschappen, zowel in de GT- als de toerismeracerij. Kijk maar naar de recente resultaten in het Belgian Racing Car Championship.
En dan zijn er nog de jongeren die hun gebrek aan ervaring compenseren met een ongebreidelde aanvalslust en grote zegehonger… Niet altijd de beste eigenschappen in een wedstrijd van lange adem, maar kom. Naast de reeds vermelde rijders zijn er ook nog Cédric Bollen, Arnaud Nelissen Grade (naast vader Pascal op de Evo2 #40), Yannick Hoogaars, Julien Colette, Lorenzo Donniacuo, Joffrey Dorchy, Romain Vozniak en vele anderen, zoals dat heet.
KORT
Charme: de autosportwereld wordt dikwijls als heel macho omschreven, een vrouwelijke touch kan dus wonderen doen. Het zogezegde zwakke geslacht zal in de 25 Hours goed vertegenwoordigd zijn, met onder andere Nathalie Maillet, met de Be Cox #46 (in de kleuren van ‘Sun Child - Prendre un enfant par la main’) zeker een kandidate voor de overwinning, Margot Laffite en Ines Taittinger samen op ‘Dolle Kever’ #53, Julie Buzeau, Sarah Reader, Chloe Noyce, Angélique Detavernier aan het stuur van de Be Cox #254 van McDonald’s Fund, Naomi Schiff en Sarah Bovy die bij de rijders van de Be Twin van MPM Racing hoort.
Media: ook heel wat mediavertegenwoordigers op de inschrijvingslijst van de 25 Hours. Of wat dacht u van dit rijtje: Fabrice Brouwers (Bel RTL), Xavier Daffe (Moniteur de l’Automobile), Margot Laffite (Canal+), Benoît Galand (Turbomagazine), Claudie Tanghe (Autonews), Jean-Louis Lahaye (RTBF) en Stéphane Lémeret (Autotrends).
Tweet