van der Horst

25H Spa: Voorbeschouwing van de organisatoren (3)

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
Het is ondertussen genoegzaam bekend dat het seizoen 2013 wordt gekleurd door de komst van de derde generatie Be Cox, de Evo3. Aangedreven door een atmosferische tweeliter, gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak, wist de nieuwkomer al heel wat rijders en teams voor zich te winnen. De steeds groeiende interesse is ook op de startgrid voor de 25 Hours te zien, want daar worden een dertigtal exemplaren van de Evo3 verwacht. Maar de vorige generaties Be Cox kunnen ook nog steeds hun mannetje staan, of het nu om de Evo1 met een 1,8 liter benzinemotor, dan wel om de Evo2 met zijn TDI-krachtbron gaat. Deze laatste laat op Francorchamps trouwens gelijkaardige prestaties optekenen als de Evo3 en het is nog lang niet zeker wie bij deze confrontatie aan het langste eind zal trekken. Kronos Events wilt er bovendien alles aan doen om het evenwicht tussen de twee versies te behouden en zij hebben dan ook een kleine wijziging aan de benzinetank van de Evo2 aangebracht. Zo zou die een zelfde ravitailleringschema als dat van de concurrentie moeten kunnen volgen.
  • De Swert Opticiens
Hongerige jonge wolven
 
Die generatiestrijd is er ook bij de deelnemers. Een hele golf zeer hongerige jonge wolven steken hun op, vastbesloten om de oudere generatie de loef af te steken. Sommige van die ‘snotneuzen’ besloten samen te werken om zo enkele te duchten teams te vormen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Benoît Visnovsky-Didier Van Dalen-Arthur Tanghe-Edouard Mondron-Guillaume Mondron, samen op de Evo3 #255 (Delahaye Racing4All), Romano Ricci-Erwin Creed-Nicolas Melin (Evo3 #265 – Juliette-SKR), of nog David De Saeger-Martin Leburton-Kevin Caprasse-Cédric Wauters-Fabien Boeri die elkaar zullen aflossen aan het stuur van de Be Cox Evo2 #51 (ingeschreven door Thierry Dezan).
 
Heel wat van hun leeftijdsgenoten verkiezen echter om in zee te gaan met hun meer ervaren collega’s… die zeer zeker niet als versleten mogen worden omschreven. Dat is net één van de charmes van de Be Trophy: er is een gevarieerd startveld, waar vaste waarden van de nationale en internationale autosport, specialisten van de discipline en ambitieuze jongeren het tegen elkaar kunnen opnemen.
 
Drie groepen
 
In die eerste kampioenen van het niveau van Bertrand Baguette, Thierry Neuville, Maxime Soulet, Frédéric Bouvy, Xavier Maassen, Marc Duez, Frédéric Vervisch, Margot Laffite, David Dermont, Nathalie Maillet, Frank Pelle, Benjamin Bailly, Vincent Vosse, François Verbist, Nigel Greensall, Alexis van de Poele, Richard Balandras, Jean-Pierre Van de Wauwer, Stéphane Lémeret, de lijst is schier eindeloos…
 
De categorie van de Be Cox-specialisten wordt aangevoerd door Michel Simul, Alexandre Viron, Philippe Crosset, François Bouillon, Pierre Piron, Gauthier Engisch, Nicolas Jussy, Gilles Debrus, Eric Gressens, Manu Nava, Pierre-Yves Rosoux, Patrick Van Impe, Sébastien Giltaire, Arnaud Quédé, Rainer Weisshaupt, Alberto Bergamaschi, Paul Rose, Franco Lemma, Laurent Richard, Stefan Dupon, enz. Ook daar wordt zo een opsomming al snel vervelend. Toch is het het duidelijkste bewijs dat de Be Trophy een mooie leerschool vormt, want heel wat van deze rijders staan ook hun mannetje in andere kampioenschappen, zowel in de GT- als de toerismeracerij. Kijk maar naar de recente resultaten in het Belgian Racing Car Championship.
 
En dan zijn er nog de jongeren die hun gebrek aan ervaring compenseren met een ongebreidelde aanvalslust en grote zegehonger… Niet altijd de beste eigenschappen in een wedstrijd van lange adem, maar kom. Naast de reeds vermelde rijders zijn er ook nog Cédric Bollen, Arnaud Nelissen Grade (naast vader Pascal op de Evo2 #40), Yannick Hoogaars, Julien Colette, Lorenzo Donniacuo, Joffrey Dorchy, Romain Vozniak en vele anderen, zoals dat heet.
 
KORT
 
Charme: de autosportwereld wordt dikwijls als heel macho omschreven, een vrouwelijke touch kan dus wonderen doen. Het zogezegde zwakke geslacht zal in de 25 Hours goed vertegenwoordigd zijn, met onder andere Nathalie Maillet, met de Be Cox #46 (in de kleuren van ‘Sun Child - Prendre un enfant par la main’) zeker een kandidate voor de overwinning, Margot Laffite en Ines Taittinger samen op ‘Dolle Kever’ #53, Julie Buzeau, Sarah Reader, Chloe Noyce, Angélique Detavernier aan het stuur van de Be Cox #254 van McDonald’s Fund, Naomi Schiff en Sarah Bovy die bij de rijders van de Be Twin van MPM Racing hoort.
 
Media: ook heel wat mediavertegenwoordigers op de inschrijvingslijst van de 25 Hours. Of wat dacht u van dit rijtje: Fabrice Brouwers (Bel RTL), Xavier Daffe (Moniteur de l’Automobile), Margot Laffite (Canal+), Benoît Galand (Turbomagazine), Claudie Tanghe (Autonews), Jean-Louis Lahaye (RTBF) en Stéphane Lémeret (Autotrends).



  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons