van der Horst

25H Spa: Voorbeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
Nu de Benelux Open Races achter de rug zijn, zijn alle blikken gericht op de 25 Uren (13-14 juli) en alles lijkt erop te wijzen dat dit het hoogtepunt moet worden van het seizoen van de Be Trophy 2013.
AMBIANCE !
Zaterdagavond was de grote familie van de Be Cox terug te vinden in de buurt van de Hospitality van Kronos Events voor een uiterst… gesmaakte BBQ, hetgeen een goede weerspiegeling was van de sfeer die er heerst tijdens de meetings van de BE Trophy: cool, relax & fun. Zowel in de H.U. van Kronos Events als in de grote tent die de promotoren van de… Trofeo Abarth Benelux hadden vrijgemaakt voor het plaatsen van de rijen tafels, was het de hele avond en tot in de late uurtjes “vollen bak”.
 
DE PUNTEN IN HET KAMPIOENSCHAP
Terug naar de sport : na Dijon en Zandvoort krijgen we al een goed beeld van de onderlinge verschillen en de namen van enkele kanshebbers in de verschillende categorieën.
 
Algemeen klassement : Het Colson Racing (Simul-Gressens-Crosset-Fumal)  wonnen drie van de vier manches en leiden de dans met 136 punten. Volgen daarop Delahaye 1-Racing4All (Visnovsky-Tanghe-D. Van Dalen – 128), Delahaye-Rétrodor (Viron-Engisch-Chatin-Bordet – 111,5), McDonald’s Racing (Bouillon-Thewissen-Van Oppens-Vervisch – 103,5) et TML Racing (De Liedekerke-Jadot-De Liedekerke – 99,5) die de Top 5 afsluiten. De volgers staan niet ver achter met AC Motorsport 2 (Abrams-Hoogaars-Quédé) en Leader Racing Events (Ouassini-Willems-Gérard-Feron) met gelijke punten, 97,5 points. Dan is er Allure Team (Bouvy-Jussy-Bollen-Coens – 96,5), de pechvogels in de Nederlandse duinen, AC Motorsport 1 (Weisshaupt-Krueger-Godart – 96) en DDS Racing (Debersaques-Debersaques-Deschepper-Mouton – 92).
 
Evo1 : de laatstgenoemden zijn leiders in de klasse Evo1, waar we de Be Cox terugvinden van de eerste generatie (benzinemotor 1.8, gewone versnellingsbak). Met 92 punten gaan de rijders van het DDS Racing de “pappys” Vanderfeesten-Gascard-Gascard-Reynens (85,5) en Race in Lux (Da Palma-Close-Jacques-Rizzo – 47) vooraf.
 
 
Evo2 : deze klasse is voorbehouden aan de Be Cox met TDI-motor en daar heet de leider, logischerwijze, Delahaye-Rétrodor (Viron-Engisch-Bordet-Chatin). Met een totaal van 111,5 punten, blijven de uittredende kampioenen de baas van Leader Racing Events (Ouassini-Willems-Gérard-Feron – 97,5). De 3de plaats gaat naar de tweede ploeg van Delahaye-Racing4All (Vandenbussche-Sillis-Van Gyzeghem – 48,5) die afwezig waren in Zandvoort, voor de Italianen van het Mich Racing (Chimentin-Marchesini-Caprotti-Cosaro) en het Jac Motors (Jaspers-Nulens) ex aequo met 48 punten.
 
Evo3 : dit is de klasse van de Be Cox van de nieuwste generatie (2.0-motor VW Motorsport, sequentielle versnellingsbak) waarvan we zowel in Dijon als op Zandvoort het overwicht te zien kregen. De twee ploegen die domineren zijn het Colson Racing en het Delahaye-Racing4All, en zij gaan het McDonald’s Racing, het TML Racing en het Allure Team vooraf.
 
Be Twin : de Be Trophy bestaat niet zonder de aanwezigheid van de Be Twin, de tweezitters die een boeiende « race in de race » betwisten. Hier zien we de dominatie van het TML Racing (De Liedekerke-Jadot-De Liedekerke) met nu al 100 punten op de teller ! Zij leiden voor Trendy Foods (Plunus-Jardon – 78,5) en CBRS-AC Motorsport (Dupont-Koning-Fissette – 77,5), de drie formaties die eveneens het klassement aanvoeren in Be Twin Evo3. Verder noteren we nog de “Pappy’s” (Vanderfeesten-Gascard-Gascard-Reynens – 71), leiders in Be Twin Evo1, en WRT for Fun (35) 1ste in Be Twin Evo2.
 
DE PRIJS VOOR DE MEESTE PECH
Twee teams werden aan de Noordzee achtervolgd door herhaalde pech. Oude bekenden Gilles Debrus, David Wust, Jean-Pierre Baudart & Co namen, via e-Race, de draad weer op met de Be Cox-racerij. En die terugkeer werd geen meevaller. Tijdens de vrije trainingen liep hun auto zodanig zware averij op, dat zij zich genoodzaakt zagen over te stappen op de Be Twin van het team, die in wedstrijd, helaas, ook van de baan sukkelde. Pierre Piron op zijn beurt had al wat schade opgemeten tijdens de Spa Euro Race, met twee zwaar beschadigde Ginetta’s, maar ook de Be Cox Evo3 van Astur Car verliet de Hollandse paddock met de nodige blutsen en builen. In het vooruitzicht van de 25 Uren zullen de mecaniciens nog wat extra uurtjes mogen kloppen...
 
HET OPWAARDEREN VAN DE KLASSEN
De technische ploegen van Kronos/WRT werken hard aan het veiligstellen van een evenwichtig startveld, zodat we andermaal kunnen spreken van een open strijd in de 25 Uren van Francorchamps.  Op het circuit van Spa-Francorchamps lopen de prestaties van de « evo2 » en de « evo3 » gelijk, zij het dat de nieuwe generatie een licht voordeel heeft qua rondetijden. In wedstrijden van lange adem maken het verbruik en de strategie evenwel vaak het verschil en dat zal steevast een belangrijke rol spelen in het bepalen van de hiërarchie in de etmaalrace, waarvoor bonuspunten worden toegekend.
 
DRIE, VIER OF VIJF ?
Beetje bij beetje leggen de favorieten  hun kaarten op tafel voor deze grote afspraak en meerdere opties worden bekeken om  een auto te delen met drie, vier of zelfs vijf rijders. De leiders in het kampioenschap gaan in de Be Cox Evo3 nr. 19 alvast voor vier rijders (Simul-Crosset-Gressens-Fumal), terwijl een tweede auto, wellicht een Evo2, zijn opwachting zal maken in de rangen van het succesvolle Colson Racing. Bij het Delahaye-Racing4All werkt men aan een sterke tegenzet, die binnenkort zal bekendgemaakt worden, terwijl het Team Allure blijkbaar kiest voor drie rijders (Bouvy-Jussy-Bollen). Fred Vervisch, één van de kandidaten voor de « pole » wordt verwacht achter het stuur van de Be Cox Evo3 van McDonald’s Racing, die hij deelt met François Bouillon, Philippe Thewissen en Marc Van Oppens. 



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons