van der Horst

Belgian Masters: Nabeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
De winnaars van de 8 Heures de Mettet, Frédéric Bouvy, Nicolas Jussy en Cédric Bollen hebben hun reeks verder gezet met twee zeges tijdens de manches van de Be Trophy in het weekend van de Belgian Masters, telkens voor Michel Simul, Philippe Crosset en Eric Gressens. Deze laatste blijven aan de leiding van het kampioenschap, met nog één race te gaan, de finale begin november in Croix-en-Ternois. Gezien de intense strijd op Circuit Zolder, mogen we ons aan spektakel verwachten tijdens de laatste race van 2013 op het kleine circuit in het noorden van Frankrijk.
De kwalificaties draaiden uit in het voordeel van de… Be Twin Evo2 van Stéphane Lémeret (Car Pass-LRE by DRT), maar na de traditionele lottrekking zagen we op de eerste rij de Be Cox Evo3 van Loïc Deman (Delahaye-Retrodor) en Nicolas Jussy (Kottage Team Allure). Heel vlug zien we tijdens de eerste race op zaterdag vooraan Michel Simul (Colson Racing) en Benoît Visnovsky (Delahaye-Racing4All) de kop vervoegen. Stéphane Lémeret is ook van de partij, maar zal als eerste de box opzoeken en laat zo de weg open aan Frédéric Caprasse (Arhs-AC Motorsport), Franck Radet (e-Race), Philippe Willems (Leader Racing Events) en Laurent Jaspers (Jac Motors) om de jacht op de koplopers over te nemen.

De eerste echte opwinding is er na 1u20 als Didier Van Dalen zijn Be Cox met een defect linker achterwiel de pitlane instuurt: “In de afdaling naar de chicane Villeneuve, werd ik geraakt door een deelnemer die ik dubbelde…” Ondanks de prima interventie van de technische ploeg, kostte het avontuur drie ronden aan de psychedelisch gedecoreerde Be Cox Evo3.

Vervolgens kwam de safety-car tussen als gevolg van een aanrijding aan diezelfde Villeneuve chicane en die interventie zou bepalend zijn voor het verdere verloop van de debatten. Het team Kottage Allure profiteerde voluit van de korte neutralisatie om een pitstop uit te voeren en ging zo Colson Racing vooraf. Na twee derde van de race, telden Bouvy-Jussy-Bollen goed 40 seconden voorsprong op de achtervolgers en ze konden de situatie controleren, waarbij Cédric Bollen in de voorlaatste ronde nog eens de snelste rondetijd in de wedstrijd kon neerzetten. Wat een stevig nummer!

De tweede plek was voor Simul-Crosset-Gressens (Colson Racing), gevolgd door Weisshaupt-Krueger-Godart (Ac Motorsport 1) die een prima race reden, Jaspers-De Frahan (Jac Motors) winnaars in Evo2 en Viron-Deman-Engisch (Delahaye-Rétrodor). Het duel tussen de Be Twin van Lémeret-Vercammen-Coppieters-Al Azhari (Car Pass-LRE by DRT) en Dupont-Koning-Fissette-Quede (CBRS-AC Motorsport) werd beslecht in het voordeel van de eerste, met een verschil van amper 2 seconden na drie uur racen!

8 seconden verschil!

We nemen dezelfde en herbeginnen op zondag, voor weer eens drie uur racen! Ditmaal was de piste nog een beetje vochtig na de frisse regenbuien van zondagochtend. Nu heeft Frédéric Bouvy wel meer nodig dan dat om hem uit zijn lood te laten slaan. Hij vertrekt dus stevig en gaat meteen de strijd aan met Michel Simul, Stéphane Lémeret en Loïc Deman. Die laatste kent na 25 minuten pech met een elektrische panne en zijn plaats in de kopgroep wordt overgenomen door Yannick Hoogaars en Frédéric Caprasse, die het goed doen in de Be Cox van AC Motorsport. Franck Radet (e-Race) rijdt ook een sterke stint en geeft dan het stuur over aan vrienden met wie hij de wagen deelt: “Zij rijden hun eerste race en maken heel wat progressie, hun deelname bewijst echt de spirit van de Be Trophy.”

Tijdens de pitstops veranderen de posities behoorlijk, zonder dat één team evenwel een beslissende voorsprong kan nemen. Opnieuw vinden we vooraan de Be Cox n°6 (Kottage Team Allure) en 19 (Colson Racing), met een onderling verschil van amper 2 à 3 seconden. De spanning is enorm tussen Cédric Bollen en Eric Gressens, de rijders die de laatste relais voor hun rekening nemen. Rondenlang blijven de beide wagens quasi bumper aan bumper, maar de jongste van de twee zal uiteindelijk er in slagen om een kloofje te slaan. Hij wint uiteindelijk met 8 seconden voorsprong. De bronzen medaille is voor Hoogaars-Caprasse (AC Motorsport) waar teammanager Arnaud Quédé, de patron van het team, zelfs niet heeft gereden: “Ik heb zo veel werk gehad dit weekend, dat ik liever het stuur aan hen liet.”

In de uitslag volgden Visnovsky-Tanghe-Van Dalen (Delahaye-Racing4All) die ditmaal geen problemen kenden en Weisshaupt-Godart-Krueger (AC Motorsport 1), waarmee deze laatste hun goede vorm bevestigden. De winnaars in Evo2, de Italianen Bergamaschi-Caprotti (Ezofriends – BD Racing) werden zesde voor Piron-Delrez-Nava-Lognard (Astur Car) die op zaterdag op dienden te geven, Van Oppens-Thewissen-Tavernier (McDonalds Racing), Jaspers-De Frahan (Jac Motors) en Lémeret-Vercammen-Coppieters-Al Azhari (Car Pass-LRE by DRT), weer winnaar in Be Twin.

Dankzij de dubbele zege in Zolder, zijn Bouvy-Jussy-Bollen nu tweede in het kampioenschap, voor Visnovsky-Tanghe-Van Dalen (Delahaye-Racing4All). Zij jagen op Simul-Crosset-Gressens (Colson Racing) voor de titel. Afspraak dus op Croix-en-Ternois op 2 november voor de laatste race van het jaar!
Race 1 : 1. Bouvy-Jussy-Bollen (Kottage Team Allure) 87 ronden ; 2. Simul-Crosset-Gressens (Colson Racing) op 1’07’’972 ; 3. Weisshaupt-Godard-Krueger (AC Motorsport 1) op 1 ronde ; 4. Jaspers-De Frahan (Jac Motors), winnaars Evo2 ; 5. Viron-Engisch-Deman (Delahaye-Rétrodor) ; 6. Van Oppens-Thewissen-Tavernier (McDonalds Racing) op 2 ronden ; 7. Mondron-Mondron-Liebens-Van Dalen (Kronos for Fun), buiten kampioenschap; 8. Hoogaars-Caprasse (Arhs-AC Motorsport) op 3 ronden ; 9. Moors-Daout-Sovet (AC Motorsport-Point Carré) ; 10. Willems-Feron-Leburton-Gérard (Leader Racing Events) ; 11. Lémeret-Vercammen-Coppieters-Al Azhari (Car Pass-LRE by DRT), winnaars in Be Twin ; enz.
 
Race 2 : 1. 1. Bouvy-Jussy-Bollen (Kottage Team Allure) 86 ronde ; 2. Simul-Crosset-Gressens (Colson Racing) op 08’’246 ; 3. Hoogaars-Caprasse (Arhs-AC Motorsport) op 1’07’’430 ; 4. Visnovsky-Tanghe-Van Dalen (Delahaye-Racing4All) op 1 ronde ; 5. Weisshaupt-Godard-Krueger (AC Motorsport 1) ; 6. Bergamaschi-Caprotti (Ezo’s Friends-BD Racing) op 2 ronden, winnaars in Evo2 ; 7. Piron-Delrez-Nava-Lognard (Astur Car) op 3 ronden ; 8. Van Oppens-Thewissen-Tavernier (McDonalnds Racing) ; 9. Jaspers-De Frahan (Jac Motors) ; 10. Lémeret-Vercammen-Coppieters-Al Azhari (Car Pass-LRE by DRT), winnaars in Be Twin ; enz.
 
Kampioenschap: 1. Colson Racing 371 pts (330 na aftrek van het slechtste resultaat) ; 2. Kottage Allure Team 351,5 (311,5) ; 3. Delahaye-Racing4All 336,5 (292,5) ; 4. McDonalds Racing 302 (256) ; 5. AC Motorsport 1 284,5 (247,5) ; enz.

Kronos Events press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Be Trophy op maandag 14 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Belgian Masters.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons