van der Horst

Les Coupes de Mettet: Nabeschouwing van de organisatoren

BE Trophy 2013
BE Trophy 2013
Tot hiertoe kenden Frédéric Bouvy, Nicolas Jussy en Cédric Bollen nogal wat tegenslag, maar tijdens de 8 Uur van Mettet stond er geen maat op de formatie van het Kottage Team Allure. In de 4de round van de BE Trophy tekenden zij voor een foutloze race en wonnen met 5 ronden voorsprong. De leiders in het kampioenschap daarentegen dienden op te geven, zodat de titelstrijd na de krachtmeeting in de streek van Namen weer alle kanten opkan.
Een blik op de tussenklassementen van deze 8 Uur van Mettet zegt genoeg : op uitzondering van de stand na 5 uur, waar de Be Cox Evo3 nr 19 van het Colson Racing aan de leiding verscheen, zagen we voortdurend het Kottage Team Allure aan de spits van de bende. En dat feit werd dan nog bepaald door een laattijdige tankbeurt, waardoor Michel Simul-Philippe Crosset-Eric Gressens-Armand Fumal even het commando in handen kregen.
 
Het was duidelijk dat deze 8 Uur van Mettet  werd gedomineerd door Frédéric Bouvy, Nicolas Jussy en Cédric Bollen,  die konden beschikken over een Be Cox Evo3 die draaide als een Zwitsers uurwerk. Van bij de kwalificaties gaven zij al de toon aan door de « pole » neer te zetten. In wedstrijd kon niemand iets inbrengen tegen hun overheersing en bovendien zorgde « Fred Kottage » voor een nieuw ronderecord door 1’16’’040 uit de witte Cox te persen. Na een oerregelmatige rit en het stelselmatig verstevigen van hun voorsprong, wonnen Bouvy-Jussy-Bollen met 5 ronden voorsprong. Het zegt veel over hun ijzersterke prestatie…
 
De jagers achter de witte Cox…
 
Achter de witte Cox werd een verbeten strijd uitgevochten tussen enkele andere tenoren. Michel Simul-Philippe Crosset-Eric Gressens-Armand Fumal (Colson Racing), de leiders in de BE Trophy-punten, gingen het gevecht aan met Benoît Visnovsky-Arthur Tanghe-Didier Van Dalen (Delahaye Racing 4 All), Pierre Piron-Marc Lognard-Manu Nava-Alain Delrez (Astur Car) en Rainer Weisshaupt-François Godard-Sébastien Ryhon-Rob Krueger (AC Motorsport 1), die het gezelschap kregen van Lorenzo Donniacuo-Jurgen Gulicher-Laurent Stassin-François Verbist (op de tweede Evo3 van Colson Racing) en Philippe Willems-Edouard De Braekeleer-Matthieu De Robiano-Martin Leburton-Grégory Paisse (achter het stuur van de Evo2 van het Leader Racing Events).
 
Wie ontbrak in dit groepje, waren François Bouillon-Philippe Thewissen-Stefaan Tavernier (McDonald’s Racing), Yannick Hoogaars-Patrick Abrams-Arnaud Quédé (Arhs-AC Motorsport), Alexandre Viron-Laurent Richard-Stéphane Lémeret (Delahaye-Rétrodor) en Guillaume Mondron-Bernard de Saint-Hubert-Thierry de Latre du Bosqueau-Jean-Pierre Mondron-Thierry Van Dalen (Kronos for Fun), die in de eerste uurtjes werden opgehouden door mechanische problemen, zoals cardans.
 
Drama
 
Na  verloop van de wedstrijduren en het uitvoeren van de pitstops wijzigde de situatie geenszins. Alles leek erop te wijzen dat we ons mochten verwachten aan een sprint voor de 2de plaats. Totdat de motor van de Be Cox van het Colson Racing begon te sputteren en met nog 90 minuten voor de boeg, uiteindelijk de geest gaf. Drie kwartier later was het de beurt aan de auto van Astur Car om van het toneel te verdwijnen, na een aanrijding met de auto van rivaal AC Motorsport 1.
 
Deze incidenten gaven Lorenzo Donniacuo-Jurgen Gulicher-Laurent Stassin-François Verbist (Colson Racing 2) en Philippe Willems-Edouard De Braekeleer-Matthieu De Robiano-Martin Leburton-Grégory Paisse (Leader Racing Events) de kans om te kibbelen voor de derde plaats op het podium, achter Fred Bouvy-Nicolas Jussy-Cédric Bollen (Kottage Team Allure) en Benoît Visnovsky-Arthur Tanghe-Didier Van Dalen (Delahaye Racing 4 All).
 
Alle eer voor de Evo2 en de Be Twin
 
Ondanks een stop and go (voor het niet respecteren van de rijtijden) verdreven Lorenzo Donniacuo en zijn maats  hun rivalen van die 3de plaats, maar de ploeg van Leader Racing Events pakte wel de zege in de categorie Evo2. Verder volgden de auto’s van AC Motorsport – Rainer Weisshaupt-François Godard-Sébastien Ryhon-Rob Krueger en Yannick Hoogaars-Patrick Abrams-Arnaud Quédé, die een sterke remonte maakten cardan –  voor… Baudouin de Liedekerke-Alain Jadot-Charles-Bernard Heger (TML Racing), de laureaten in de Be Twin na een geslaagde race.
 
Nochtans dienden zij goed uit te kijken voor de tegenstand in Be Twin, zoals Alain Dupont-Michel Koning-Philippe Fisette-Arnaud Quédé (CBRS-AC Motorsport) en Stéphane Lémeret-Alain Vercammen-Miguel Coppieters (Car Pass-LRE by DRT). Zij gingen nog Alexandre Viron-Laurent Richard-Stéphane Lémeret (Delahaye Rétrodor) en  Maxime Debersaques-Yves Debersaques-Daan De Schepper (DDS Racing) vooraf. Deze laatsten zegevierden in de klasse Evo1.
 
In het kampioenschap behoudt het Colson Racing met 309 punten (268 als we rekeninghouden met hun slechtste resultaat) de leiding, maar het trio van Delahaye Racing 4 All komt sterk opzetten (287 // 243), terwijl ook de winnaars van de 8 Uur van Mettet opnieuw in de running komen (281,5 // 241,5). Dat belooft alleszins voor de eerstvolgende afspraak van de Be Trophy!
 
Uitslag : 1. Bouvy-Jussy-Bollen (Kottage Team Allure) 338 ronden ; 2. Visnovsky-Tanghe-D. Van Dalen (Delahaye Racing 4 All) op 5 ronden ; 3. Donniacuo-Gulicher-Stassin-Verbist (Colson Racing 2) op 9 ronden ; 4. Willems-De Braekeleer-De Robiano-Leburton-Paisse (Leader Racing Events),winnaars in Evo2 ; 5. Weisshaupt-Godard-Ryhon-Krueger (AC Motorsport 1) op 17 ronden ; 6. Hoogaars-Abrams-Quédé (Arhs AC Motorsport) ; 7. de Liedekerke-Jadot-Heger (TML Racing) op 25 ronden, winnaars in Be Twin ; 8. Dupont-Koning-Fisette-Quédé (CBRS-AC Motorsport) op 27 ronden ; 9. Lémeret-Vercammen-Coppieters (Car Pass-LRE by DRT) op 28 ronden ; 10. Viron-Richard-Lémeret (Delahaye Rétrodor) op 29 ronden ; 11. Debersaques-Debersaques-De Schepper (DDS Racing), winnaars in Evo1 ; enz.
 
Kampioenschap : 1. Colson Racing 309 punten ; 2. Delahaye Racing 4 All 287 ; 3. Kottage Allure Team 281,5 ; 4. McDonald’s Racing 251 ; 5. AC Motorsport 1 229 ; enz.

Kronos Events press



  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons